Vad byggde du med LEGO idag? (ej officiella set)

Startat av sweMezza, 19 Augusti 2010 kl. 01:28

Föregående ämne - Nästa ämne

Jenny242

Det blev en liten habitat med familjen med halloween tema 🎃

AE20ECF1-A5F0-4204-9BA2-0673FC682EF2.jpg
Jenny242
Region Hufvudstaden

Eriol

Citat från: andreaseldh skrivet 30 Oktober 2025 kl. 13:17Jajjamännnsannnn!

20251030_131305.jpg
Med lika-med-tecknet blir det väl väldigt många BL-beställningar du måste göra innan du är klar?!?

andreaseldh

Citat från: Eriol skrivet 31 Oktober 2025 kl. 17:28Med lika-med-tecknet blir det väl väldigt många BL-beställningar du måste göra innan du är klar?!?

Och jag måste hyra Hilberts Hotell om jag ska ställa ut bygget!

Magnus den store

Kan äntligen stryka ett till, om än litet, byggmål. Torsos köptes för ett år sedan och idag fick jag tuber och hjälmar. Tio DB CS Spacemen till mig och sju till andra adressater, samt några reservdelar.

DB CS MF.jpg
DB CS Spacemen

Citat från: andreaseldh skrivet 29 Oktober 2025 kl. 23:49Jag har varit lite hemlig med hur jag tänkte utöka . Förhoppningsvis kan detta trickfoto räta ut några frågetecken?

Ja ja, har funderat på vad du ska med Duplo till, men jag förväntade mig en koppling till GBC.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

andreaseldh

Citat från: Magnus den store skrivet 31 Oktober 2025 kl. 23:35Ja ja, har funderat på vad du ska med Duplo till, men jag förväntade mig en koppling till GBC.

Om man vill räkna ut volymen på GBC-bollarna!

Joacim

Citat från: andreaseldh skrivet 31 Oktober 2025 kl. 18:44Och jag måste hyra Hilberts Hotell om jag ska ställa ut bygget!
Frågan är väl bara var man vill dra sträcket för antal decimaler...

andreaseldh

Citat från: Joacim skrivet 01 November 2025 kl. 10:44Frågan är väl bara var man vill dra sträcket för antal decimaler...

Som jag har förklarat i den andra tråden, är mitt mål 27 vagnar varav jag hittills har köpt 25 på BrickLink (även om inte alla dessa har levererats ännu). Anledningen till detta val är LEGO-tekniskt, men din fråga är ju snarare matematisk.

Ja rent matematiskt så fortsätter ju decimalerna i all oändlighet, men hur många kan man någonsin behöva i verkligheten? Det största som finns är ju Universum, men om man ska vara noggrann så är det största som människan känner till det observerbara Universum. Och det råkar turligt nog vara sfäriskt! Och om vi kan mäta radien så kan vi räkna ut omkretsen och volymen. Fler decimaler innebär högre noggrannhet och med tre siffror per vagn, hur långt räcker mina 27 vagnar? Sökningar på Nätet ger tyvärr motstridiga resultat, men redan vid 20 vagnar har man kanske miljardtals gånger högre noggrannhet än vad som tillåts av kvantmekaniken!

Joacim

Jo jag tänkte matematiskt inte praktiskt för då rcä,er det med ett lok med tre på och en vagn med .14 på...
Fast inte lika roligt och lika nördigt ju! ,:) ;D

MrLaago

Kom hem efter utställningen på FVM och slappade med familjen, så skönt! Kom sen på att jag skulle bygga ett porträtt att visa på jobbet,:) 
Eleverna ska göra porträtt på fritids i antingen Lego, Clicks eller Plusplus. Personalen ska göra ett exempel var som inspiration och såklart fick jag göra mitt i Lego.
IMG_5070.jpg

Godtfred

MrLaago

Citat från: Godtfred skrivet 02 November 2025 kl. 22:09Likheten är slående...
Tillräckligt får ändamålet! Kanske blir det en utveckling i framtiden, det var ju lite kul  ;D

lingonmirakel

Har länge velat bygga ett sånt här mönster. Nu dök det upp ett tillfälle då det passar in. Klart till Västerås hoppas jag :)

IMG_3887.jpg
Instagram: miken_mocs

Jenny242

Så här displayar en AFOL sin maratonmedalj 🥇 :)  

IMG_8123.jpg
Jenny242
Region Hufvudstaden

Magnus den store

Chicago - staden som ständigt byter namn på sina byggnader.

• CNA Center (333 South Wabash)
  • Sears Tower (Willis Tower)
  • Michigan Avenue Bridge (DuSable Bridge)
  • Wrigley Building
  • John Hancock Center (875 North Michigan Avenue)

I Göteborg får nya byggnadsverk gamla/samma namn som tidigare byggnader.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!