Vad byggde du med LEGO idag? (ej officiella set)

Startat av sweMezza, 19 Augusti 2010 kl. 01:28

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Citat från: Magnus den store skrivet 04 November 2025 kl. 18:57I Göteborg får nya byggnadsverk gamla/samma namn som tidigare byggnader.

Hur många har ni nu igen?
  • Gamla Gamla Ullevi
  • Inte Längre Nya Ullevi
  • Nya Gamla Ullevi

Magnus den store

Citat från: andreaseldh skrivet 04 November 2025 kl. 20:40Hur många har ni nu igen?
  • Gamla Gamla Ullevi
  • Inte Längre Nya Ullevi
  • Nya Gamla Ullevi

Den första var Ullervi fotbollsbana från 1916, som döptes om till Gamla Ullevi 1958. Då invigdes Nya Ullevi men så heter den egentligen inte. Det riktiga namnet är Ullevi eller Ullevi Stadion. Ingen vet nog riktigt. Nya Ullevi var projektnamnet, men det missade någon att berätta för övriga i Göteborg. Därför användes Nya Ullevi i många sammanhang, såsom i media eller lokaliseringsmärken. Jag tror det mesta av det är uppstädat vid det här laget, men tyvärr känner inte alla till detta.

När nyaste arenan från 2009 fick samma namn som första arenan, numera rivna Gamla Ullevi, så blev förvirringen total. Särskilt när någon kommer utifrån och ska till ena av arenan men inte riktigt vet vilken. Ska personen till den äldsta eller nyaste arenan, eller menar vederbörande kanske namnet Gamla/Nya Ullevi? Vanligen får man fråga vad personen ska göra och för enkelhetens skull använder jag Lilla respektive Stora Ullevi. Då går det åtminstone att se skillnaden.

Vi har också två Hisingsbron och fyra Valhalla men de sistnämnda ligger i alla fall bredvid varandra. Om någon frågar vägen till Valhalla behöver man bara ställa motfrågan:
Ska du plaska i vattnet, spela boll på konstgräs, åka skridskor eller spela boll i en idrottshall?

• Valhallabadet
  • Valhalla IP
  • Valhallarinken
  • Valhalla sporthallar

Två av Valhallorna ska ersättas med en ny anläggning (sporthallar och bad). Formellt finns inget namn än men alla vet redan att det kommer heta något på Valhalla.

Vår hockeyarena Scandinavium och Valhallarinken kommer ska också ersättas med en ny anläggning och uppförs där tre av Valhallorna ligger idag. Då kan man undra om den kommer döpas till Valhalla, Scandinavium, eller varför inte något nytänkande - Inomhus-Ullevi?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

swestar

Kvällsbygge D&D  :D

Dungeons and Dragons - Beholder.jpg
WIP
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

KallEl75

De har en förkärlek för att byta namn på gator också( och även husnummer för övrigt ) vilket gör släktforskning där till ett rent helvete..... 

Klas Almqvist

I dag har jag klossat ihop denna baby

Piratebaby

Eriol

Testbygger med nya bitar. Vad stör man sig på här?

IMG_20251110_200548.jpg

andreaseldh

Citat från: Eriol skrivet 10 November 2025 kl. 20:10Testbygger med nya bitar. Vad stör man sig på här?

Att karmen på det stora fönstret är ytterst asymmetrisk.

Eriol

Citat från: andreaseldh skrivet 10 November 2025 kl. 21:48Att karmen på det stora fönstret är ytterst asymmetrisk.
Ja precis! Men ändå är det ett ganska trevligt format på fönstret för att passa i minifig-skala.

Eriol

Citat från: Eriol skrivet 10 November 2025 kl. 22:11Ja precis! Men ändå är det ett ganska trevligt format på fönstret för att passa i minifig-skala.

Intressant nog finns faktiskt 3937 i Sand Green vilket skulle göra det teoretiskt möjligt att få fönsterkarmarna lika breda. Dock vet jag inte riktigt hur bra det skulle se ut eller sitta ihop i praktiken.

andreaseldh

Varför dröjde det så länge innan jag byggde denna?

20251111_165658.jpg

Silence101

Kalle & Hobbe på äventyr.
Byggd efter beskrivning av Grubaluk på Rebrickable.
Peter Karlsson, Region Syd
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

o0ger

Jag gav mig på tanken att kränga på ett däck på en stor Duplo-bit igen. Testade med diskmedel för att det skulle glida bättre, men det hjälpte inte. Frågade sen på Discord om någon hade nåt tips. Fick rådet att koka däcket en minut och sen testa igen. Det funkade! Så nu sitter däcket där!

Ska bara komma på vad jag ska bygga nu! :)

IMG_6579.jpg

IMG_6582.jpg

IMG_6583.jpg
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Godtfred

Försöker få ihop globoider med Modulex...

IMG20251111220005.jpg

swestar

Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Bokeslundsparken

Det går långsamt framåt med mitt nya bygge "museet" men idag har jag lagt golv i utställningshallen. Mönstret är snott av en dansk!

20251214_172251.jpg
In vino veritas.