Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] PI-tåget

Startat av andreaseldh, 31 Oktober 2025 kl. 19:51

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Jag är som de flesta vet lite tokig i bokstavsklossar, så det var bara en tidsfråga tills jag köpte Siffertåget . Men vad ska man göra med det? Dubbeldäckare i all ära, men lite bättre fantasi har jag väl? En förhandstitt i form av ett trickfoto kunde jag bjuda på här om dagen, men nu har klossarna börjat anlända i stora drivor!

20251031_190251 by Andreas Eldh, on Flickr

20251031_190331 by Andreas Eldh, on Flickr

20251031_190346 by Andreas Eldh, on Flickr

Citat från: Eriol skrivet 31 Oktober 2025 kl. 17:28Med lika-med-tecknet blir det väl väldigt många BL-beställningar du måste göra innan du är klar?!?

Det problemet var lätt att lösa med hjälp av den synnerligen trevliga klossen 3437pb045! Dessutom slipper jag hyra Hilberts Hotell när jag ska ställa ut bygget.

Hur långt ska jag fortsätta då? Jag tror steg ett får bli alla färgkombinationer som finns för ..

Ja, jag har planer för steg två. Men det får vänta till Shiptember 2026.

Emma

Det oändliga tåget! Haha. Tur du begränsar dig!
Region Mitten

CopMike

PI= ???? Snarare PI......!?

Kul projekt, känns mer som ett WIP än en MOC ;D!?

andreaseldh

Citat från: CopMike skrivet 31 Oktober 2025 kl. 20:56PI= ???? Snarare PI......!?

Kul projekt, känns mer som ett WIP än en MOC ;D!?

Jag väljer att se punkterna på slutet som en ursäkt att få använda raka likhetstecken.

andreaseldh

Precis som Sigurd i Göta Kanal har jag räknat lite ..
  • Antalet unika färgkombinationer hjul/vagn är 27, se bifogad fil.
  • Takbiten 98223 finns i 22 färger.

Det är tyvärr svårt att veta hur många decimaler man behöver, sökning på Nätet ger motstridiga svar:
  • Enligt Wikipedia krävs 50 decimaler för att beräkna Det Synliga Universums omkrets med noggrannheten av en atomkärnas storlek.
  • Enligt Googles AI krävs 40 decimaler för att beräkna omkretsen med noggrannheten av en Plancklängd, som är många gånger mindre än en atomkärna.

Men oavsett vilket, så är 27 vagnar definitivt mer än tillräckligt. Jag kommer troligen att ställa ut bygget som en trevlig utsmyckning av GBC-slingan!

Ändring: Filen har uppdaterats och finns i ett inlägg längre ner.

Lähnn

Jättekul projekt! ;D

andreaseldh

Också trevligt att för en gångs skull få regnbågsbygga så mycket som möjligt!

andreaseldh

Varför sova när man kan inventera klossar på BrickLink?

Går igenom alla färgkombinationer som finns för siffror på 31110* och markerar i ett Excel-ark. Jag kommer inte att använda klossar liknande dessa:

andreaseldh

Här är Excelfilen!

Ändring 25 november:
Nej, men den färdiga finns i en annan post längre ner.

andreaseldh

Fler bitar har kommit! Här ser vi vagn nr 17 med en ovanlig blå etta på vit kloss.

20251110_195441.jpg

Men jag måste dock erkänna att jag har fuskat. Detta är inte den svårfångade 2312c05 i Brown med hjul i Light Gray, utan en moddad 11248 i Reddish Brown med hjul i Light Bluish Gray. För att komma ihåg det (om jag i framtiden skulle få för mig att sälja den) har jag satt en extra märkning på undersidan, utöver vandalsäkringen.

20251110_195510.jpg

Om det ska vara helt korrekt, ska sifferraden avslutas med tre punkter, men det är svårt att hitta. Nu är jag i valet och kvalet om jag ska använda Musses byxor med två knappar punkter eller Lime-klossen med tjugoen?

20251110_195538.jpg

andreaseldh

Citat från: andreaseldh skrivet 24 November 2025 kl. 21:02Mäter mitt bygge: 3 meter och 7 centimeter.

Ångrar att jag inte skrev "hälften av 14 centimeter" ;)

Nu är både tåget och filmen klara, var så goda och njut!

Nej, men en ny film finns i ett senare inlägg!

Om någon vill vara nördig och kontrollera att jag verkligen har använt alla färgkombinationer som finns, så bifogar jag Excel-arket!
PI-tåget.xlsx

Och om någon råkar vara intresserad av filmens tumnagel i högre upplösning, så finns den på flickr:
https://flic.kr/p/2rHjarJ

andreaseldh

Och som alltid köper man för många bitar...

20251125_012423.jpg

andreaseldh

14 vagnar blev också över, liksom en takbit 98223.

20251125_032516.jpg

Ja jag vet, ytterligare två takbitar i !

andreaseldh

Bitbyggt rakt likhetstecken och två punkter på slutet är ju bara sååååå 2025. Tack @shiftaltcmd för underbart tryck som alltid!

LOK-02 by Andreas Eldh, on Flickr

22-25 by Andreas Eldh, on Flickr

andreaseldh

Tumnagel till kommande film...

tumnagel by Andreas Eldh, on Flickr

...som tyvärr har en vagn utbytt, med gula hjul.

20260101_163857_800x600.jpg

Ja, en ny vagn är beställd från Tyskland.