Vad byggde du med LEGO idag? (ej officiella set)

Startat av sweMezza, 19 Augusti 2010 kl. 01:28

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Jag designade om bitarna till en mer lätthanterlig storlek, samt bytte färgerna till lite högre kontrast.

rps20250514_161654.jpg

Och så beviset att pusslet fungerar:

rps20250514_163135.jpg

(Det slog mig just att vill man ha ett svårare pussel är det bara att utgå från vilken sudoku som helst, ersätta siffror med färger, och sedan dela upp i pusselbitar. Fast för mig är det här svårt nog!)
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Pandis Pandus

Har nyligen blivit intresserad av klockor—för en till potentiellt kostsam hobby var ju precis vad jag behövde. ,:)

Stället för klockan har en 2x6x2 vikt i basen för stabilitet, och ett in- och utvänt däck fungerar som kudde.

Blev precis klar med mosaiken, som är en kombination mellan 1x1 runda bitar för urtavlan, brick-byggda komponenter, och greeble-textur.

mrlind

Citat från: Pandis Pandus skrivet 19 Maj 2025 kl. 12:56Blev precis klar med mosaiken, som är en kombination mellan 1x1 runda bitar för urtavlan, brick-byggda komponenter, och greeble-textur.

Riktigt snyggt mosaik. Den gnistrar!
Have a great build day!
Instagram Flickr

GustavF

Citat från: Pandis Pandus skrivet 19 Maj 2025 kl. 12:56Har nyligen blivit intresserad av klockor—för en till potentiellt kostsam hobby var ju precis vad jag behövde. ,:)

Stället för klockan har en 2x6x2 vikt i basen för stabilitet, och ett in- och utvänt däck fungerar som kudde.

Blev precis klar med mosaiken, som är en kombination mellan 1x1 runda bitar för urtavlan, brick-byggda komponenter, och greeble-textur.

Kul! Jag är också klocknärd sen många år tillbaka. Bytt den mer och mer mot Lego på senare år som är en budgethobby i jämförelse  ;D

Är det en Seamaster Aqua terra du byggt?

andreaseldh

Underbart byggt! Också trevligt att få veta att man inte är ensam i nördkombinationen LEGO och klockor ;)

Arvid

Citat från: Pandis Pandus skrivet 19 Maj 2025 kl. 12:56Har nyligen blivit intresserad av klockor—för en till potentiellt kostsam hobby var ju precis vad jag behövde. ,:)

Snyggt! En till nörd här.  8)

GustavF

Vi får helt enkelt öppna en liten klocktråd på forumet! 

CopMike

Citat från: GustavF skrivet 20 Maj 2025 kl. 11:01Vi får helt enkelt öppna en liten klocktråd på forumet!
En konkurrent till Jultallrikar ;D!

Pandis Pandus

Citat från: mrlind skrivet 20 Maj 2025 kl. 08:02Riktigt snyggt mosaik. Den gnistrar!
Citat från: andreaseldh skrivet 20 Maj 2025 kl. 09:41Underbart byggt! Också trevligt att få veta att man inte är ensam i nördkombinationen LEGO och klockor ;)
Citat från: Arvid skrivet 20 Maj 2025 kl. 09:52Snyggt! En till nörd här.  8)
Tack ni! Hade på känn att det fanns fler av oss här. 😂

Citat från: GustavF skrivet 20 Maj 2025 kl. 08:16Kul! Jag är också klocknärd sen många år tillbaka. Bytt den mer och mer mot Lego på senare år som är en budgethobby i jämförelse  ;D

Är det en Seamaster Aqua terra du byggt?
Det är en Seamaster Diver 300M, främst baserat på neo-vintage versionen. Har fått för mig att jag är en Omega-grabb, och denna är en av mina absoluta favoriter. Kunde lika gärna lagt upp den i min James Bond tråd, då det möjligtvis är hans mest ikoniska klocka.

janhansson

Jag har fortsatt experimentera med granar, och har förenklat ihop  ihop en ganska låg gran som dock inte vidgar sig nertill.
gran.jpg

Stammen är en 476 på vilken man trär omväxlande en 4032 respektive  fyra 2682.
Toppen är en 15469 med en 4589b

gran_konstruktion.jpg

Jag ville ha en så lång "vanlig bar" som möjligt, men 476 behöver kunna sänkas ner lite i terrängen för att funka.
Det känns rimligast att fästa fast träden med clips, men med en tow ball socket som 14704 går det att luta trädet om man så vill. 

gran_bas.jpg

Magnus den store

Citat från: janhansson skrivet 31 Maj 2025 kl. 00:15Toppen är en 15469 med en 4589b

15469 Plant Leaves 2 x 2 with 4 Petals and Axle Hole är en intressant bit för toppen. Den skulle jag kunna variera med.

Jag sorterade Tranquil Garden häromdagen. Där finns 28598 Cone 2 x 2 x 3 Jagged - Step Drill som jag också tänkte variera med.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Jenny242

Min son slutar lågstadiet idag och jag byggde hans fröken i Lego till henne. Accessoarerna i bygget representerar allt hon har lärt honom under åren. Hon älskar matte och rymden och liknande så köpte även STEM-setet till henne. Hon blev sjukt glad, kanske en nybliven AFOL 😂. (Hon går i pension på fredag, så nu har hon ju all tid i världen för Lego  :) ).

E3457E91-96E4-4997-ABBB-B5DA4A38E45B.jpg

038BC9CE-7230-4BF6-BC66-CD8E45CFFC36.jpg

48AE8846-6C36-4DB5-9AAC-98925E68A69A.jpg
Jenny242
Region Hufvudstaden

CopMike

Lähnn

DSC_3142.jpg
Önskar alla Swebrickare en Glad Midsommar  :)