Diskussion om purism

Startat av andreaseldh, 03 September 2013 kl. 22:28

Föregående ämne - Nästa ämne

lingonfil

Citat från: o0ger skrivet 04 November 2014 kl. 12:15
Återgår till denna tråd för att diskutera ytterligare aspekter av purism.

Jag har i några av mina senaste byggen använt Modulex. Det har fått blandade reaktioner här på Swebrick. Vissa bryr sig inte, vissa tycker det är lite kul, andra tycker inte om det. Och hänvisar till purism. Eftersom vi redan har konstaterat att purism är något individuellt så undrar jag hur ni ser på detta med att blanda olika system? Och vart går gränsen? För min egen del så tycker jag att man får blanda hej vilt med alla bitar som LEGO har producerat. Men hur ser ni andra på detta?

Jag tycker att det är helt okej (och nästan önskvärt) att blanda Bionicle med Duplo, Clickits, Modulex, Fabuland, Technic, Galidor och Znap.

Var tycker ni gränsen går mellan dessa? För man blanda Duplo med System? Clickits? Modulex? Varför? Varför inte?

Om man ska formulera någon slags regel för vad som är koscher och vad som inte är det så skulle jag säga att det är något i denna stil: "Ett bygge av helt och hållet omanipulerade byggklossar (inklusive stickers) tillverkade av TLG".

Så enligt den definitionen så är modulex etc helt koscher. Men jag tyker att purism inte handlar om antingen-eller utan jag vill påstå att det är en glidande skala. I den puristiska änden av denna skala befinner sig Standardbiten. Alla avsteg från standardbitenär ett steg bort från purismen. Standardbiten för mig är en 2x4 röd brick (andra kanske har annan?). Så det mest puristiska bygge man kan göra är ett bygge som enbart består av röda 2x4 bricks.

Med detta så följer att alla övriga bitar har ett purismavstånd till Standardbiten. Avståndet beror dels på rent objetiva värden som tillverkningsår, likhet med standardbiten, färgskillnader mm; men även helt personliga värden som bekantskap med biten, hur vanlig den är osv.

Det är här jag tycker andra byggsystem kommer in i bilden. Eftersom jag varken har ägt, byggt ellet intresserat mig för Clickits, Modulex etc så blir detta ju för mig ett större avsteg från Standardbiten än vad det är för någon som växt upp med dessa system. Medan för någon som enbart äger och bygger med LEGO från 70-talet så är kanske några av de nyproducerade bitarna ett större avsteg, medan modulex är helt naturligt.

Jag tycker att det är helt okej (och nästan önskvärt) att blanda Bionicle med Duplo, Clickits, Modulex, Fabuland, Technic, Galidor och Znap.

Angående detta så håller jag med att det är önskvärt, men det är avsteg från purismen. Denna hobby handlar dels om kreativitet och finurlighet och då tillför det värde om man kan vara finurlig med dessa bitar.

Men jag skulle samtidigt vilja påminna att denna hobby också handlar om att vi alla sitter med samma standardiserade bitar och försöker skapa något. Om man använder för ovanliga/konstiga/okända bitar så tappar man i igenkännbarhet, och då blir det liksom bara en skulptur av plast.

Roger Brickjet

Citat från: lingonfil skrivet 04 November 2014 kl. 13:14
[...]
Angående detta så håller jag med att det är önskvärt, men det är avsteg från purismen. Denna hobby handlar dels om kreativitet och finurlighet och då tillför det värde om man kan vara finurlig med dessa bitar.

Men jag skulle samtidigt vilja påminna att denna hobby också handlar om att vi alla sitter med samma standardiserade bitar och försöker skapa något. Om man använder för ovanliga/konstiga/okända bitar så tappar man i igenkännbarhet, och då blir det liksom bara en skulptur av plast.
Vem drog igång det här nu igen?? ;) Håller med lingonfil fram till ovanstående :)

Anser att alla (givet tid/pengar/fantasi) har paletten Bricklink till sitt förfogande. Utöver det kan vår hobby även handla om vem som kan hitta på det mest knasiga/kreativa/korkade användningssättet för en bit som kanske bara tillverkades i "light salmon" och följde med i ett set 1992 och som sedan skrotades för all framtid. Att rutinerade byggare måste tänka två gånger innan de förstår hur det är byggt kan i sig vara ett mål. Och för mig är det en extra nördnivå att byggare visar upp vad de har i sina gömmor :)

lingonfil

Ibland ser man ett bygge och får känslan: "Wow! Är det där verkligen LEGO." Då tycker jag det är lite av ett antiklimax när man ser att det är en massa udda technicbitar; "nehe, det var ju inte bara LEGO".

Men det är ju förstås för att jag själv inte bygger med dessa element. Då är det liksom inte intressant.

Jämför detta bygge av Robert Heim

med detta av eldeem

torso

Citat från: lingonfil skrivet 04 November 2014 kl. 13:14
Standardbiten för mig är en 2x4 röd brick (andra kanske har annan?). Så det mest puristiska bygge man kan göra är ett bygge som enbart består av röda 2x4 bricks.

Någon speciell anledning att den ska vara röd? Jag skulle likställa den färgen med vit, gul, blå och svart.

Citat från: lingonfil skrivet 04 November 2014 kl. 15:10
Men det är ju förstås för att jag själv inte bygger med dessa element. Då är det liksom inte intressant.

Där tror jag du slog huvudet på spiken för vad det handlar om.

Peter S

Viktiga och intressanta frågor. En fråga som nuddar detta ämne är användandet av begagnade bitar. Alla bitar är ju mer eller mindre begagnade men vid ett givet (?) tillfälle så ramlar dom över kanten och anses obrukbara. Vissa bitar är så gamla att de bara går att köpa begagnade. Kan man använda dem i ett puristiskt bygge, eller tillhör de arkivet?

Cyklisten

Hmm... Bra fråga!

/Cyklisten
Hejsan svejsan allihopa!! :)

Nextuz

Tycker Inte att Swebrick bör eller ska bli ett forum för ren purism...
Då missar man de viktiga, byggarglädjen. Och då byggarglädjen för alla.
Det är redan svårt för nya människor att lägga ut sina alster som de själva tycker att de inte har hög klass.
Vet även att många byggen byggda av våra duktiga byggare inte heller kommer ut för samma anledning.

Så var försiktiga i kommentarer kring purism, för vi är alla olika där.

janimakaj

för mig får var och en bygga som dom vill. sen är de upp till var och en att tycka va man vill om de är "legal" eller byggt korrekt.. jag anser att själva byggande i sig är de viktigaste.
Unless you try, you will not know if it works! ;)

torso

Citat från: Peter S skrivet 04 November 2014 kl. 15:56
Viktiga och intressanta frågor. En fråga som nuddar detta ämne är användandet av begagnade bitar. Alla bitar är ju mer eller mindre begagnade men vid ett givet (?) tillfälle så ramlar dom över kanten och anses obrukbara. Vissa bitar är så gamla att de bara går att köpa begagnade. Kan man använda dem i ett puristiskt bygge, eller tillhör de arkivet?

Så länge de är hela och inte misshandlats medvetet är det helt OK för mig. Det handlar snarare om huruvida resultatet blir tillräckligt snyggt och hur roligt det är att bygga med dem.

swestar

Citat från: Nextuz skrivet 04 November 2014 kl. 16:47
Det är redan svårt för nya människor att lägga ut sina alster som de själva tycker att de inte har hög klass.
Vet även att många byggen byggda av våra duktiga byggare inte heller kommer ut för samma anledning.

+1
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Sollan

Citat från: swestar skrivet 04 November 2014 kl. 18:55

+1

Absolut! Vi är olika, har olika stilar, olika intresseområden och olika saker vi faller i trance inför. Tack och lov för det! Så tråkigt det skulle vara annars!

o0ger

Ibland ser man ett bygge och får känslan: "Wow! Är det där verkligen LEGO." Då tycker jag det är lite av ett antiklimax när man ser att det är en massa udda technicbitar; "nehe, det var ju inte bara LEGO".

Okej, så du menar att udda Technic-bitar inte är LEGO? När jag ser ett sånt bygge så blir jag istället nyfiken och tänker "Wow, undrar just vad det där är för bit? Hur funkar den? Jag måste nog köpa en och testa lite" Jag ser det som att få ännu fler färger på sin palett att måla med. Jag älskar det faktum att TLC har tillverkat så många olika skumma sorters varianter av LEGO för det gör att utbudet av bitar är enormt. Och tjusningen med bygget är att sammanfoga allt endast m.h.a friktion. Att bitarna passar ihop ändå på nåt vis, inte alltid ibland på det sätt som tillverkaren hade tänkt sig.

Jämför detta bygge av Robert Heim

med detta av eldeem

Jag antar att din poäng är att den övre bilden skulle vara ett "sämre" bygge än den undre p.g.a. att den innehåller "udda technicbitar"? Det räcker med att köpa en påse begagnat Bionicle för några hundralappar så har du en uppsjö av de där bitarna. I en massa olika färger.

Jag tycker att båda byggena är riktigt snygga. Det är mixen som är rolig och som är vårt privilegium som MOCare jämfört med LEGOs designers. Vi får blanda hur vi vill. Eldeem har även blandat System och Technic i sitt bygge. Jag tycker båda byggena är lika inspirerand (fast den övre är lite snyggare:))

Slutsatsen är väl igen att vi alla tycker olika kring denna fråga. Jag kommer fortsätta blanda från alla system. Det är för mig en av de stora behållningarna med mitt LEGO-byggande. Möjligheterna blir "ännu mer" oändliga!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Okej, det är såklart tråkigt att vissa personer tycker så. Jag tycker vi brukar vara duktiga på att ge konstruktiv kritik.

Jag hoppas att de byggarna som känner så läser detta och inser att allas byggen är en MOC och den är bra just för att man själv har byggt den. Det handlar om att bygga för sin egen skull och sakta men säkert flytta fram sina egna gränser.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreaseldh

Och om man vågar ta steget att lägga upp bilder så får man alltid uppmuntrande kommentarer!

lingonfil

Citat från: o0ger skrivet 04 November 2014 kl. 20:45
...

Jag satt och skrev aslänge på ett noga genomtänkt svar med en massa repliker. Men sen insåg jag att denna diskussion är i mpångt och mycket meningslös. Så jag skrotar mitt långa svar och svarar på din ursprunliga fråga istället.
Var tycker ni gränsen går mellan dessa? Får man blanda Duplo med System? Clickits? Modulex? Varför? Varför inte?
Du sätter själv gränsen. Ja, du får blanda. Var du sätter gränsen, och hur mycket du blandar kommer påverka hur många som kan ta till sig ditt bygge.

Sedan sammanfattar jag min åsikt ang. purism så här:

Jag hoppas att alla bygger och har kul för det leder till kreativa byggen. Och jag hoppas att andra kan se på dessa kreativa byggen och känna ett deltagande. För att uppnå detta så spelar purismen en liten roll.
1. Den skapar ramar nödvändiga för kreativitet.
2. Den skapar referensramar för betraktaren så att man kan uppskatta bygget på samma sätt som upphovspersonen.