Diskussion om purism

Startat av andreaseldh, 03 September 2013 kl. 22:28

Föregående ämne - Nästa ämne

lingonfil

Citat från: torso skrivet 04 November 2014 kl. 15:31
Någon speciell anledning att den ska vara röd? Jag skulle likställa den färgen med vit, gul, blå och svart.

Ja. Om jag blundar och tänker på en legobit så är den röd. =)

Citat från: Peter S skrivet 04 November 2014 kl. 15:56
Viktiga och intressanta frågor. En fråga som nuddar detta ämne är användandet av begagnade bitar. Alla bitar är ju mer eller mindre begagnade men vid ett givet (?) tillfälle så ramlar dom över kanten och anses obrukbara. Vissa bitar är så gamla att de bara går att köpa begagnade. Kan man använda dem i ett puristiskt bygge, eller tillhör de arkivet?
Om det är naturligt slitage som solblekta färger eller spruckna bitar så skulle jag ge det grönt ljus. Om biten har böjts, gått av, eller har drabbats av onaturligt slitage (typ legat i en sandlåda i ett par år) så skulle jag säga att - från ett puristiskt perspektiv - så hör de hemma i papperskorgen. Men jag hoppas att om man verkligen vill använda biten, att man skiter i purismen och använder biten ändå.

malmen

Citat från: o0ger skrivet 04 November 2014 kl. 12:15
Var tycker ni gränsen går mellan dessa? Får man blanda Duplo med System? Clickits? Modulex? Varför? Varför inte?
Personligen tycker jag inte Duplo hör hemma bland System, men det grundar sig nog mest i att jag själv aldrig varit ett fan av Duplo utan bara hållt mig till System. På något vis sänks mitt helhetsintryck av ett bygge om jag ser att de använt Duplo. Jag kan dock förstå att man använder Duplo som fyllning vid större saker, t.ex ett berg. Men då syns de inte  :)

Clickits, Znap och Galidor visste jag inte fanns innan den här tråden typ, så det har jag inte direkt någon åsikt om. Vad gäller Modulex så är jag lite kluven, men jag har sett ett par byggen på senare tid som visat att Modulex kan ge en del extra till ett bygge, så här är jag nog mer överseende ändå. I slutändan är det ju LEGO så varför inte? (Jag vet att detta säger emot min syn på Duplo :P)

I övrigt tycker jag inte trasiga bitar, klonmärken och målade bitar hör hemma inom den här hobbyn. Även om det finns en uppsjö med duktiga personer som t.ex kan måla minifigurer och skulptera egna tillbehör till dem så tycker jag inte om dem. Kanske är man skadad av alla skräckexempel på målade gubbar som man sett. Men för att sätta en liten tvist på min egen syn så tycker jag att minifigurtillbehör från Brickarms, Brickforge, o dyl. är okej och kan höja ett bygge.

Jag tror att det finns lika många syner på purism som det finns LEGO-byggare, och ingen åsikt är mer rätt än den andra. Som så många andra skrivit är det byggarglädjen som ska vara det viktiga, vill man använda en trasig 1x4 plate från 1982 och känner att det är precis rätt bit, gör det då. Du borde bygga för egen skull och inte för andras. Är man bara medveten om vad man har för prylar i sitt bygge, inte försöker mörka med det när man visar upp det och kan ta att andra har olika åsikter, kör på!

o0ger

Citat från: lingonfil skrivet 05 November 2014 kl. 00:53
Citat från: o0ger skrivet 04 November 2014 kl. 20:45
...

Jag satt och skrev aslänge på ett noga genomtänkt svar med en massa repliker. Men sen insåg jag att denna diskussion är i mpångt och mycket meningslös. Så jag skrotar mitt långa svar och svarar på din ursprunliga fråga istället.
Citat från: o0ger skrivet 04 November 2014 kl. 12:15
Var tycker ni gränsen går mellan dessa? Får man blanda Duplo med System? Clickits? Modulex? Varför? Varför inte?
Du sätter själv gränsen. Ja, du får blanda. Var du sätter gränsen, och hur mycket du blandar kommer påverka hur många som kan ta till sig ditt bygge.

Sedan sammanfattar jag min åsikt ang. purism så här:

Jag hoppas att alla bygger och har kul för det leder till kreativa byggen. Och jag hoppas att andra kan se på dessa kreativa byggen och känna ett deltagande. För att uppnå detta så spelar purismen en liten roll.
1. Den skapar ramar nödvändiga för kreativitet.
2. Den skapar referensramar för betraktaren så att man kan uppskatta bygget på samma sätt som upphovspersonen.

Okej, mitt svar igår var kanske inte så välformulerat. Jag var inte ute efter att definiera vad purism innebär, det känns som att vi redan har etablerat att det är olika från person till person. Jag tycker att dina kommentarer runt denna aspekt av pursim är riktigt bra och jag håller med dig i mångt och mycket. Det du skriver om att det kan vara svårt att ta till sig ett bygge om man inte känner igen bitarna kan jag också förstå.

Anledningen till att jag tog upp det här var egentligen för att jag aldrig har tänkt på att det skulle kunna vara icke-purism att blanda bitar från olika system. Jag vet att inte LEGO-designers får göra det, men jag har aldrig tänkt på det i form av purism hos MOCare innan.

Jag tycker att det är lite intressant/spännande/lustigt att vi AFOLs i olika sammanhang hänvisar till ordet purism, men att vi alla menar olika saker med det begreppet.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Citat från: malmen skrivet 05 November 2014 kl. 09:46
Clickits, Znap och Galidor visste jag inte fanns innan den här tråden typ, så det har jag inte direkt någon åsikt om. Vad gäller Modulex så är jag lite kluven, men jag har sett ett par byggen på senare tid som visat att Modulex kan ge en del extra till ett bygge, så här är jag nog mer överseende ändå. I slutändan är det ju LEGO så varför inte? (Jag vet att detta säger emot min syn på Duplo :P)
Exakt! Det är ju tillverkat av LEGO, så varför inte.

Du tänker på Duplo som större varianter av standard-bricks. Men grejen är att det finns en massa intressanta färger, former och strukturer i Duplo som kan höja ett bygge. Exempel:

På den här bilden har Nannan Zhang använt två st 6446 för att ytterligare förstärka känslan av en stor hög med lådor:

Ett annat exempel:

Visst hade man kunnat bygga detta utan Duplo, men jag tycker att det är imponerande när man integrerar bitar från olika system så här snyggt.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

malmen

Citat från: o0ger skrivet 05 November 2014 kl. 10:08
Du tänker på Duplo som större varianter av standard-bricks. Men grejen är att det finns en massa intressanta färger, former och strukturer i Duplo som kan höja ett bygge.
Ja, så är det nog. Och när jag tänker på Duplo tänker jag i princip på vanliga bricks och möjligen de fula figurerna och djuren :P

Exempel:
På den här bilden har Nannan Zhang använt två st 6446 för att ytterligare förstärka känslan av en stor hög med lådor:

https://www.flickr.com/photos/nannanz/15437241228/

Ett annat exempel:

https://www.flickr.com/photos/99885714@N04/14259462835/

Visst hade man kunnat bygga detta utan Duplo, men jag tycker att det är imponerande när man integrerar bitar från olika system så här snyggt.
Jag måste erkänna att det där var redigt snyggt :-)

torso

Generellt inom konst är det rekommenderat att lära reglerna för att kunna bryta mot dem på ett bra sätt. Därför är det bra att diskutera purism här, men det ska inte ses som något som måste följas slaviskt utan snarare något som ska utmanas.

Den andra bilden är ett lysande exempel på detta. Att använda en så stor kloss i mikroskala går emot konventionerna, men har gjorts på ett mycket snyggt och effektfullt sätt.

marpe

Med ökad byggerfarenhet har det blivit svårare att vara dogmatisk. Man ändrar sig med åren. Svepande åsikter om bitar får vika undan för mer nyanserade. :) Kanske kan det stämma för fler än jag i tråden?

Är öppen för att använda Bionicle, Duplo, Scala etc. Här använder jag Duplo för att uppnå en effekt.
http://www.swebrick.se/index.php?topic=4915.msg93904#msg93904

Det var nervigt att publicera den. Vad skulle folk tycka. Fånigt jag vet. :)

En del bitar har först släppts som Bionicle. Misstänker att även de som uttalar sig skeptiskt till Bionicle använder dem helt oreflekterat. Exempel 55236 53989

Vibora

Det där är ju vackert motsägelsfullt!  :)

En annan väldigt bra inblandning av duplo är björnskinnet: http://www.swebrick.se/index.php?topic=4693.0

krakfot

Citat från: torso skrivet 04 November 2014 kl. 15:31
Någon speciell anledning att den ska vara röd? Jag skulle likställa den färgen med vit, gul, blå och svart.

Självklart är den röd :) och trots att jag byggt mocar med enbart röda äkta LEGObitar så finns det folk som klagat... ;) Alla som gör ett försök till att bygga LEGO är välkomna i min LEGOvärld och även det största "fuskbygget" kan ge mig ideer om vad jag vill bygga.

Vibora

http://thebrickblogger.com/2014/11/reversing-studs-on-lego-bricks-plates/

Slänger in en ny brandfackla med mer eller mindre innovativa tekniker för att få studs åt två motsatta håll. Vilka skulle du känna dig bekväm med att använda?

Nextuz

Citat från: Vibora skrivet 16 November 2014 kl. 00:08

Slänger in en ny brandfackla med mer eller mindre innovativa tekniker för att få studs åt två motsatta håll. Vilka skulle du känna dig bekväm med att använda?

JAHA?.. Hur ska vi få släck på de här nu då? :P haha

Jag gilla de sista exemplet i den här filmen :)

andreaseldh

Jag har inget emot att blanda Duplo och Lego, som i exemplet med hamburgerbaren. I de tidigaste Duploseten fanns även Legobitar. Och ett trick liknande fastklämda double cheese slopes råkade jag ut för i Uppsala slott, fyra eller fem 3070b hade fastnat i varsin 3002. Att däremot plocka isär 3149c01 gör mig lite illamående.

BeardedNerd

Citat från: Nextuz skrivet 16 November 2014 kl. 02:51
Citat från: Vibora skrivet 16 November 2014 kl. 00:08

JAHA?.. Hur ska vi få släck på de här nu då? :P haha

Jag gilla de sista exemplet i den här filmen :)

Cheese slopes, okej. Att använda en pin från ett gångjärn, okej. Fast att mosa slangar känns fel. Då har man permanent förstört en bit för att använda till något annat. I de andra fallen går det ju utmärkt att bara stoppa tillbaka allt där det var.

tellblom

Om man nu har ett ark med Lego stickers tillhörande något set man inte har använt, kan man då använda dessa och sätta på en bit de inte var avsedda för?

Tex om man har en sticker som skall sitta på en vit 1x4 tile, kan man sätta den på en grön 1x4 tile?
Om man har en sticker som skall sitta på en vit 1x4 tile, kan man då sätta den på en vit panel 1x4x1 eller till och med en annan färg?

Vad säger puristerna, är det ok att göra så och ha med den på en utställning?

dalle

Jag är ju lite vild av mig. Men svaret på din fråga är javisst. Lego är ju kompatibelt med varandra så även stickers. Den ska kunna gå att sätta på en motsvarande bit på ett kreativt sätt. Sen är ju inte legostickers så lätta att flytta när den väl är dit satt, men det är en annan fråga.