Diskussion om purism

Startat av andreaseldh, 03 September 2013 kl. 22:28

Föregående ämne - Nästa ämne

Myko

Självklart! Det går till och med bra att klippa loss i dem!

o0ger

Citat från: tellblom skrivet 29 Januari 2016 kl. 13:38
Vad säger puristerna, är det ok att göra så och ha med den på en utställning?
Måste man vara purist på en utställning?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreas E

Myko

Trådar ihopslagna, mvh moderator.

BeardedNerd

Förutom de set som jag bygger upp permanent så använder jag bara stickers till MOC:s. Ibland beställer jag till och med specifikt för det, och då används de förstås hur som helst.

o0ger

Om man nu har ett ark med Lego stickers tillhörande något set man inte har använt, kan man då använda dessa och sätta på en bit de inte var avsedda för?

Tex om man har en sticker som skall sitta på en vit 1x4 tile, kan man sätta den på en grön 1x4 tile?
Om man har en sticker som skall sitta på en vit 1x4 tile, kan man då sätta den på en vit panel 1x4x1 eller till och med en annan färg?

Jag blandar stickers och klipper i dem hejdlöst. Jag har ställt ut MOCar med klippta klistermärken. På Skaerbaek Fan weekend såg jag även målat LEGO ställas ut.

Frågeställningen om utställningar är lite intressant dock. Vem har sagt att man måste vara purist på en utställning? Har inte hört talas om detta tidigare.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Stigge72

Citat från: o0ger skrivet 08 Februari 2016 kl. 09:57
Om man nu har ett ark med Lego stickers tillhörande något set man inte har använt, kan man då använda dessa och sätta på en bit de inte var avsedda för?

Tex om man har en sticker som skall sitta på en vit 1x4 tile, kan man sätta den på en grön 1x4 tile?
Om man har en sticker som skall sitta på en vit 1x4 tile, kan man då sätta den på en vit panel 1x4x1 eller till och med en annan färg?

Jag blandar stickers och klipper i dem hejdlöst. Jag har ställt ut MOCar med klippta klistermärken. På Skaerbaek Fan weekend såg jag även målat LEGO ställas ut.

Frågeställningen om utställningar är lite intressant dock. Vem har sagt att man måste vara purist på en utställning? Har inte hört talas om detta tidigare.
Det är väl mest att på en lego-uställning ska man ställa ut lego, och inte t ex blanda in en massa klonmärken. Sen det där med var man ska dra gränsen, t ex är jag lite mer förlåtande med snören och gummiband.

Majkel

Min asikt har jag klargjort tidigare men eftersom fragan aktualiseras sa upprepar jag: bara lego, inga bitar ska komma till skada. Jag sjalv kan overse med stickers och belysning. De ar latt for mig att forklara for besokare.
Varfor det (eventuellt) ar legoliknande bitar med i en display har jag inget bra svar pa, jag tycker det kanns fel. Jag tanker pa me-rails ralsen i cb stad.

Anders67

Citat från: lindyhep skrivet 15 September 2013 kl. 18:25
Andra tanken var: Anders67, du måste ha för mycket tid över :o ;D

Uppdaterade den här grafen idag - kändes att det behövdes :-)

shiftaltcmd

Kul grafik.  :)
Men du ska kanske vända på färgerna, rött brukar betyda dåligt eller nej, grönt bra, ja.

Citat från: Anders67 skrivet 11 Juni 2016 kl. 23:33
Citat från: lindyhep skrivet 15 September 2013 kl. 18:25
Andra tanken var: Anders67, du måste ha för mycket tid över :o ;D

Uppdaterade den här grafen idag - kändes att det behövdes :-)

Nybohov Creation Ltd.

Jag tror att färgerna är rätt. Ju rödare desto mer intensiv kärlek till (varumärket) Lego?
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Anders67

En uppdaterad och nu med "mer kärlek" till clonebitar  :o ;)

Nybohov Creation Ltd.

Först trodde jag att nivå 1 enbart gäller bitar som produceras VARJE år, det vore extremt.

Egentillverkade bitar och målade bitar borde vara rödare (knappt AFOL OK), tycker jag.

Egen belysning står inte med vad jag kan se, men bör vara på nivå 10.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

andreaseldh

Jag förstår inte nivåerna 1 och 2, innebär det att man bara får använda bitar från årets set och sedan måste bygga om med andra bitar som är aktuella nästa år?

Anders67

Ny version - och jag har förhoppningsvis förenklat den också