Diskussion om purism

Startat av andreaseldh, 03 September 2013 kl. 22:28

Föregående ämne - Nästa ämne

Myko

Affärsmotivet hos det tillverkande företaget spelar roll!

byStfn

Citat från: andli skrivet 12 Januari 2017 kl. 11:53
Varför förhöjs inte byggkvaliteten av COBI specialgrejor? Det blir ju rätt snygga militär dioramor...

Mykos svar ovan var exakt vad jag syftade på. Brickarms och ME är småskaligt, nätbaserat som bara vänder sig till fantaster. Cobi konkurrerar om hyllplats och kommer på sikt ge Lego en match med i mitt tycke en produkt inte ens i närheten av Legos.

lingonfil

Citat från: byStfn skrivet 12 Januari 2017 kl. 12:28
Varför förhöjs inte byggkvaliteten av COBI specialgrejor? Det blir ju rätt snygga militär dioramor...

Mykos svar ovan var exakt vad jag syftade på. Brickarms och ME är småskaligt, nätbaserat som bara vänder sig till fantaster. Cobi konkurrerar om hyllplats och kommer på sikt ge Lego en match med i mitt tycke en produkt inte ens i närheten av Legos.

Som ni är inne på, när det kommer till gränsdragning så kanske det är lättare och tydligare att sätta vissa tillverkare svarta listan istället för att försöka enas om vilka typer av icke-Legoelement som är ok och vilka som inte är det.

Radera, varna, banna är kanske inte det man vill änga tid och kraft åt. Men om man skulle göra en svart lista så skulle det nog bli självreglerande.

Då skulle purismdiskussionen kunna bli lite mer konkret. "ska X upp på svarta listan?". Allt som inte är på svarta listan är därmed på gråskalan och "okej".

Boathill

Citat från: lingonfil skrivet 12 Januari 2017 kl. 13:34

Som ni är inne på, när det kommer till gränsdragning så kanske det är lättare och tydligare att sätta vissa tillverkare svarta listan istället för att försöka enas om vilka typer av icke-Legoelement som är ok och vilka som inte är det.

Radera, varna, banna är kanske inte det man vill änga tid och kraft åt. Men om man skulle göra en svart lista så skulle det nog bli självreglerande.

Då skulle purismdiskussionen kunna bli lite mer konkret. "ska X upp på svarta listan?". Allt som inte är på svarta listan är därmed på gråskalan.

Kanske komplettera med "vita listan", tillverkare/produkter som man gemensamt sagt ja till, tex belysning, Sbrick och liknande? Då skulle man på en utställning ha en mer officiell lista på vilka produkter utanför Lego som ev kan förekomma i byggen.
Region Hufvudstaden

Kwagge

Citat från: lingonfil skrivet 12 Januari 2017 kl. 13:34

Då skulle purismdiskussionen kunna bli lite mer konkret. "ska X upp på svarta listan?". Allt som inte är på svarta listan är därmed på gråskalan och "okej".

Vem ska bestämma vilka som ska upp på svarta listan isf?

andli

Citat från: Kwagge skrivet 12 Januari 2017 kl. 13:38
Vem ska bestämma vilka som ska upp på svarta listan isf?

Admin såklart, han har ju de renaste tankarna  8) (detta var alltså inte allvarligt menat...)

Det är ju här det hela blir jobbigt, gränsdragningen, det kommer bli en kompromiss, alla kan omöjligt bli nöjda!
Och innan man accepterar att alla inte kan bli nöjda kommer man aldrig komma fram till en gräns!
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

insurrection

Om man vill att en sån lista ska ha någon officiell bäring på forumet/i föreningen så tror jag (återigen) att det verkligen är att uppfinna ett område för osämja och konflikt.

Om man bara vill ha en lista för att sprida sin åsikt och föröka skapa en norm inom afol-communityt så är det väl bara för alla som vill ha en som lista att sätta igång och skapa den.

Ozp

Har det varit några problem på tidigare utställningar? Att några besökare känner sig lurade?

Hur är det med jättegamla bitar som inte tillverkas längre. Jag menar ur ett besökarperspektiv. Vad är skillnaden på en bit som kanske finns i ett fåtal exemplar i världen och kostar 2000kr+. De kommer aldrig att kunna få tag i den biten, men bara för att TLG har skapat den en gång i tiden...

Kwagge

Det som jag ser är viktigast är att man berättar DIREKT när man lägger upp ett foto på Swebrick om det finns något som inte är Lego. Eller om man har sågat/borrat/målat i något Lego.

Silence101

Det blir nog svårt att uppnå 100% purism.
Kloner och "tillbehörsfabrikat" får man väl använda som man vill.
Har man bitar från andra fabrikat bör man nog nämna det.
Däremot bör de inte användas på utställningar då vi respresenterar det kända märket.

Ett utbytt snöre eller en "gummisnodd" är ju likvärdigt men ändå ett avsteg.
I mitt tycke helt ok.
Jag tycker att alla bitar som tillverkats av LEGO är tillåtna.
En bit som inte tillverkas längre, det kan ju vara en 1 år gammal bit som inte återkommer i produktion.
Ska den inte få användas då ??
Vi kan disskutera i evigheter.
Peter Karlsson, Region Syd
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

Myko

Citat från: Kwagge skrivet 12 Januari 2017 kl. 14:21
Det som jag ser är viktigast är att man berättar DIREKT när man lägger upp ett foto på Swebrick om det finns något som inte är Lego. Eller om man har sågat/borrat/målat i något Lego.

Vad tycker du är rimligt att jag som moderator gör för att upprätthålla det? (Jag försöker inte tjafsa emot nu, jag är bara nyfiken på din åsikt om hur det ska funka.)

byStfn

För att om det kommer fram senare så...?

malmen

Citat från: byStfn skrivet 12 Januari 2017 kl. 15:14

Man får färre "Gilla" på sitt inlägg?  :o

andli

Citat från: byStfn skrivet 12 Januari 2017 kl. 15:14
Då hamnar man på COBI löpbandet...

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Kwagge

Citat från: Myko skrivet 12 Januari 2017 kl. 15:06

Vad tycker du är rimligt att jag som moderator gör för att upprätthålla det? (Jag försöker inte tjafsa emot nu, jag är bara nyfiken på din åsikt om hur det ska funka.)

En bra fråga som jag har funderat på nu under några timmar o har kanske ett förslag:

Om en moderater el om någon anmäler inlägget o då ser att det ser "konstigt" ut o i texten står inget att man har sågat/borrat/cobi/mega blocks/målat samt andra konstigheter så kan ju moderatern låsa tråden o kontakta den som gjort inlägget så kan ju den få en chans att ändra på sin text el om hen hellre vill ta bort inlägget. När hen har ändrat texten o det framkommer vad som hen har använt i bygget/diorammat så kan man öppna upp det igen.

Just att pausa en tråd "direkt" tror jag på innan det blir negativ ton på forumet inden tråden. För just vad som är okej inom Lego bygge är individuellt.