Diskussion om purism

Startat av andreaseldh, 03 September 2013 kl. 22:28

Föregående ämne - Nästa ämne

Larry Lars

Citat från: byStfn skrivet 12 Januari 2017 kl. 11:16Eftersom föreningen faktiskt får en form av stöttning från Lego i form av klossar och sånt borde vi inte tillåta annat än Lego på utställningar. Undantaget kanske just kan få vara belysning, tråd, tyg osv om det lyfter modellerna, men inte bitar från konkurrerande företag och definitivt inte från pirat-märken.

Och jag ser mig inte ens som en purist :)

Det här ett knepigt ämne tycker jag, men ovan nämda är en rimlig utgångspunkt som jag tycker borde fungera även för forumets tävlingar och byggen.

Jag ser dock ganska stora problem med att lösa oliktänkandet på dessa områden med förhållningsregler, förbud och svarta listor. Några spontana tankar i punktform:
  • Vuxna legobyggare är en smal intressegrupp som borde kunna växa i gemenskap snarare än att vissa olydiga knuffas ut i kylan.
  • Globalt sett och givetvis online så tar sig hobbyn, som samlas under namnet "Lego", så otroligt många skepnader. Jag ser hellre Swebrick som en del i det världsomspännade fenomenet än en lokal avknoppning med fokus på renhetsregler, (enligt min mening som någon sorts missriktad lojalitetshandling gentemot företaget vi alla älskar).
  • Borde räcka med att föreningen svänger sig med en lagom luddig programförklaring där vi tar avstånd från PIRAT, i yttersta gränsfall tolererar kloner samt i viss begränsad utsträckning omfamnar tredjeparts-kompliment.
  • Det vi vinner på total kontroll och rent hus är jag rädd att vi förlorar dubbelt upp på dålig stämning.
  • Kan vi komma överens om en sorts målsättning i stora drag borde det sedan kunna få ske en självreglering utan en massa tjafs.
  • Alltid roligt med fakta om ett bygge. Jag försöker alltid redovisa sådant som kan anses vara avsteg och tveksamheter i anslutning till mina legofoton. Då har betraktaren möjlighet att själv bestämma om jag har "byggt LEGO" eller inte.
  • Vid evenemang där en huvudsponsor har enormt genomslag löser problemet sig själv kan jag tycka. Lite som en festival för brukare av bruna läskedrycker med colasmak. 
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Eigenbrötler

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, men fribygge är fribygge?

Jag ärligt talat bryr mig inte om ni limmar/eldar/lindar in era bitar i gladpack, målar dem med tuschpenna och ställer den mitt i erat legobygge blandat med byggis med turtlespappfigurerna inkilade i skrevet på en Kreo optimus prime minifig som kör en "autobots roll out" rakt ner i en hög megablocks.

Jag personligen skulle inte göra/bygga så, men det är väl upp till var och en?

Jag tycker inte man ska bestraffas för att man är kreativ.

Jag tycker inte att man ska behöva redovisa om man använt ickepuristiskt beteende i sitt bygge, men det kan ju vara vänligt då de puristiska åskådarna kanske blir nyfikna på de udda bitarna de inte kan känna igen?

Jag har på alla bilder jag lagt upp på detta forum haft med annat än bara lego på bilderna, det erkänner jag här och nu. ca 13 cm bakom det jag har tagit kort på har det befunnit sig ett stycke klonbit i form av en svart 2X4 plate av fabrikatet megabloks, biten syns inte heller då det faktiska objektet skymmer den.

Phew, skönt att få tala ut! Den lille provokatören inom mig har smugit in denna bit lite här och var under årens lopp och ingen verkar ha märkt något, men skammen, SKAMMEN säger jag, den har funnits där hela tiden, och vuxit sig starkare och starkare, men nu så, nu vet ni alla, jag har hållt i en megabloks bit! skönt att vara ute ur garderoben!

Jag hoppas nu ingen på riktigt tar illa upp över mina åsikter ???, det är inte min mening :-\. Det hela kokas ner till: Det är väl upp till var och en? ;)

(om det är en tävling eller liknande så ska givetvis tävlingsreglerna följas, men i en ren MOC så är det upp till var och en)

Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

Anders67

Citat från: Larry Lars skrivet 12 Januari 2017 kl. 21:13
Citat från: byStfn skrivet 12 Januari 2017 kl. 11:16Eftersom föreningen faktiskt får en form av stöttning från Lego i form av klossar och sånt borde vi inte tillåta annat än Lego på utställningar. Undantaget kanske just kan få vara belysning, tråd, tyg osv om det lyfter modellerna, men inte bitar från konkurrerande företag och definitivt inte från pirat-märken.

Och jag ser mig inte ens som en purist :)

Det här ett knepigt ämne tycker jag, men ovan nämda är en rimlig utgångspunkt som jag tycker borde fungera även för forumets tävlingar och byggen.

Jag ser dock ganska stora problem med att lösa oliktänkandet på dessa områden med förhållningsregler, förbud och svarta listor. Några spontana tankar i punktform:
  • Vuxna legobyggare är en smal intressegrupp som borde kunna växa i gemenskap snarare än att vissa olydiga knuffas ut i kylan.
  • Globalt sett och givetvis online så tar sig hobbyn, som samlas under namnet "Lego", så otroligt många skepnader. Jag ser hellre Swebrick som en del i det världsomspännade fenomenet än en lokal avknoppning med fokus på renhetsregler, (enligt min mening som någon sorts missriktad lojalitetshandling gentemot företaget vi alla älskar).
  • Borde räcka med att föreningen svänger sig med en lagom luddig programförklaring där vi tar avstånd från PIRAT, i yttersta gränsfall tolererar kloner samt i viss begränsad utsträckning omfamnar tredjeparts kompliment.
  • Det vi vinner på total kontroll och rent hus är jag rädd att vi förlorar dubbelt upp på dålig stämning.
  • Kan vi komma överens om en sorts målsättning i stora drag borde det sedan kunna få ske en självreglering utan en massa tjafs.
  • Alltid roligt med fakta om ett bygge. Jag försöker alltid redovisa sådant som kan anses vara avsteg och tveksamheter i anslutning till mina legofoton. Då har betraktaren möjlighet att själv bestämma om jag har "byggt LEGO" eller inte.
  • Utställningar där en huvudsponsor har enormt genomslag löser problemet sig själv kan jag tycka. Lite som en festival för brukare av bruna läskedrycker med colasmak. 

Bra kommentar, och håller med till 100%

Jag ville inte med min kommentar starta ett "upplopp" utan bara enkelt "Nej tack" men/och samtidigt inte passivt låta allt passera för att man vill slippa tjafs.

CitatJag försöker alltid redovisa sådant som kan anses vara avsteg och tveksamheter i anslutning till mina legofoton.
Detta är nog den bästa policyn vi kan ha, att medlemmen själv förklara sig.

Nybohov Creation Ltd.

För att elda på lite i brasan – minst ett av förra årets "månadens bygge" innehåller tredjepartsbitar. Är det ok?
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

byStfn

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 12 Januari 2017 kl. 21:45
För att elda på lite i brasan – minst ett av förra årets "månadens bygge" innehåller tredjepartsbitar. Är det ok?

Det var tydligen det ;) MEN hade det blivit månadens bygge om det kommit fram? #stormivattenglas

lingonfil

Citat från: Larry Lars skrivet 12 Januari 2017 kl. 21:13

Det finns nog en sådan idag redan. Den står under rubriken "swebrick" och lyder:
Citat
Swebrick är en registerad svensk LUG ("Lego user Group", Lego-användargrupp) med ett forum, samt en ideell förening för vuxna LEGO-entusiaster (AFOL, "Adult Fan of Lego"). Bland våra medlemmar finner du både Legosamlare, Legobyggare och Legohandlare i alla åldrar från 18 år och uppåt.
Föreningens syfte är att vi ska ha kul med LEGO tillsammans, främst (men inte enbart) genom att upprätthålla ett aktivt forum på swebrick.se, arrangera träffar och delta i olika LEGO-relaterade evenemang. I föreningens stadgar står det: "Föreningens syfte är att främja LEGO-hobbyn i Sverige bland vuxna. Detta sker genom forumverksamhet, träffar och medverkan i evenemang med LEGO som gemensam nämnare. Föreningen skall också verka för att sprida kunskap och information om LEGO-byggande och LEGO-entusiaster."
Den kanske är tydlig som den är? Eller bör den ta mer aktiv ställning i frågan om legopirater, klonmärken och tredjepartstillverkare?

Myko

Citat från: Kwagge skrivet 12 Januari 2017 kl. 20:05
Om en moderater el om någon anmäler inlägget o då ser att det ser "konstigt" ut o i texten står inget att man har sågat/borrat/cobi/mega blocks/målat samt andra konstigheter så kan ju moderatern låsa tråden o kontakta den som gjort inlägget så kan ju den få en chans att ändra på sin text el om hen hellre vill ta bort inlägget. När hen har ändrat texten o det framkommer vad som hen har använt i bygget/diorammat så kan man öppna upp det igen.

Just att pausa en tråd "direkt" tror jag på innan det blir negativ ton på forumet inden tråden. För just vad som är okej inom Lego bygge är individuellt.

Tack för att du tog dig tid att fundera och formulera dina tankar!

Jag känner att ditt förslag nog skulle funka bra för MOC-trådar, men blir lite konstigt om nån postar en MOC till t.ex. Vad byggde du idag?-tråden. Vore ju synd att låsa den för alla andra. Där skulle man kunna flytta bort inlägget tillfälligt eller så. Samtidigt så känns den tråden inte lika seriös som de separata MOC-trådarna, så det kanske inte är lika känsligt där.

Sen tycker jag nog vi är vuxna nog att klara lite negativ ton ibland, så länge det inte går över i personangrepp. Inom rimliga gränser förstås.

Larry Lars

Först tar vi väl och tittar på hur stort problemet egentligen är. Risken är att vi i ivern över att det kanske skulle gå att få allt att hålla sig inom "ramarna" helt plötsligt sitter där med regler med gränsdragningsfrågor vi inte kan hantera.

Vad händer när den olydige som i sitt 19 inlägg på forumet hade "Cobi" i ett diorama ser en etablerad medlem komma undan med förseelser med motivering i stil med:

-"här har det används för att uppnå en effekt och det är i en kontext som gör att vi förstår att det ligger en konstnärlig ambition bakom och inte bara simpel okunnighet. Dessutom har bygget uppmärksammats på många betydande legobloggar".

Jag låter själv bli att både titta vidare och kommentera, på t.ex. Flickr, om jag anser att något är galet. Sådan självreglering borde räcka för mindre förseelser. Då har vi alla kvar friheten att testa gränserna när kreativiteten faller på.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Lordflintstone

Jag ligger nog på 10 an men struntar med vad  var och en bygger med hemma.
Men jag tog för givet att allt som är med på utställningar och postas på MOC tråden var fritt från bitar av piratkopier och stora konkurerande bolag eftersom vi är en RLUG och vi är AFOL,s
Jag älskar att kunna imponera på besökare i utställningar genom att säga "jepp, allt är lego och nej det är inte limmat, ja det är otroligt vad det går att skapa med fantasi. Var vi får bitarna i från? Det finns något som heter BL, gå med i Swebrick så får du hjälp att börja bygga eget."
Det blir svårt att göra det om man vet att det finns en massa cobi och Lipkin i byggena.
Att saktionera kan vara svårt, tycker vi är vuxna och får göra efter vårat samvete, men en förtydligande kanske vore bra.
På FB AFOL gruppen fick vi göra det. men där drog vi lite hårdare linje genom att man inte ens får diskutera pirat och konkurenter men det är på grund av platsbrist. (Varna är ju ok)

mortil

Jag kör allt original lego förutom Sbrick enheten. Lego har inget vettigt substitut där än och de är frustrerande då jag vill kunna köra helt lego och ir fjärrarna blir så himla bökiga om man bygge ett bygge som har 8 motorer som ska styras av separata kanaler. Samt att ir inte funkar bra alls i solljus.

Jag gillar i viss mån att man inte kan få en perfekt look på visda maskiner när man bygger dom pga legos begränsningar. De är liksom en del av utmaningen :)

Lego är avkoppling.

Technic är livet.

byStfn

Citat från: Lordflintstone skrivet 13 Januari 2017 kl. 20:48
På FB AFOL gruppen fick vi göra det. men där drog vi lite hårdare line genom att man inte ens får diskutera pirat och konkurenter men det är på grund av platsbrist. (Varna är ju ok)

Platsbrist på internet #iland2017 :D

ByggareDan

För egen del vill jag kunna säga (på utställningar o liknande) att all är byggt av Legobitar.
Om inte så är det ändå OK om det saknas inom Lego ex. Tågstyrning.

/ByggareDan

Full Plate

Antar att du syftar på mitt bygge Escaping Home som blev månadens bygge i mars och som har massvis med altbricks ;)

Har själv inte haft så starka åsikter om purism (vad gäller bitar), men märker att jag har blivit mer och mer restriktiv, mest för att andra har haft starka åsikter om det. Man vill ju inte bygga nåt som andra inte tycker kvalar in som ett "riktigt" legobygge. Jag förstår också att det är svårt att dra linjen någonstans förutom vid total purism, för det blir alltid någon form av förhandling om vad som är rimligt och alla har olika åsikter.

Mycket jag bygger är direkt eller indirekt inspirerat av vad jag ser andra bygga (gäller väl alla?). På EB såg jag tillklippta flextubes och snören hela tiden, så då var det naturligt att göra samma sak. Mitt inköp från altbricks var också till följd av att jag såg andra använda dem med fantastiskt resultat, men nu ligger de undanpackade någonstans, då jag insåg att folk kanske ser lite snett på dem.

Så ja, man vill väl lägga sig på en nivå där nykomlingar (som mig) kan förstå var ribban ligger utan att den trycks ner i halsen på dem, och sett från min egen upplevelse så tycker jag det funkat relativt bra här på Swebrick. Fast det är klart, jag ser ju bara min sida och det kanske är många som suttit och ångat hemma över hur jag byggt mina byggen ;)

lingonfil

Citat från: Full Plate skrivet 02 Februari 2017 kl. 19:29
... det kanske är många som suttit och ångat hemma över hur jag byggt mina byggen ;)

Jag tror inte den vanligaste reaktionen är att man blir arg eller irriterad. Jag tror ointresse är en betydligt vanligare reaktion. En tjusning med Lego är att alla har samma förutsättningar, det är bara ens kreativitet (nåja bitsamling och budget spelar väl en viss roll) som sätter gränsen. Bryter någon mot denna princip så gäller inte längre principen att "det där skulle jag ju kunnat byggt", och då blir det helt enkelt inte lika relevant längre.

Jag kan få liknande känsla av ointresse inför vissa byggstilar eller vissa byggtekniker. T ex vissa mastodontbyggen där det gått åt tiotusentals bitar, eller riktigt bitintensiva byggen, eller byggen som innehåller bitar jag inte är bekant med.

Därför kan jag känna att en diskussion om purism är ganska relevant trots att den kan vara rätt tröttsam. Alla-får-bygga-som-de-vill-argumentet känns ju självklart på något vis, samtidigt som det riskerar att urarta i någon slags simultan patiens (alltså att istället för att spela ett spel tillsammans så sitter man och var och en och lägger en patiens tillsammans).

o0ger

Citat från: Full Plate skrivet 02 Februari 2017 kl. 19:29
Antar att du syftar på mitt bygge Escaping Home som blev månadens bygge i mars och som har massvis med altbricks ;)

Det fattade inte jag. Jag trodde han menade att Godtfred hade lampor i sitt bygge :D
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!