Diskussion om purism

Startat av andreaseldh, 03 September 2013 kl. 22:28

Föregående ämne - Nästa ämne

Superkalle

ditto ovanstående talare

:::::::

1: Men hur är det med bitar som är kompatibla med Lego men som inte liknar någon bit Lego själva gör?
Nix

2: Snören används ofta i officiella Lego-set, innebär det att man får använda egna snören?
Japp

3: Får man ersätta en äkta svart Lego-gummisnodd som gått av med en brun från sitt eget skrivbord?
Japp

4: Får man använda egna elektriska kontakter, så länge man använder riktiga Lego-ljusklossar (om man t.ex. ska göra körriktningsvisare på en bil)?
Japp

5: Om man behöver en 5x2-kloss, får man såga av en 6x2?
Nix

6: Får man tillverka egna dekaler?
Japp

7: Får man måla om klossarna?
Nix

Tredje parts bitar. Ja när det kommer från företag som faktiskt ger ett mervärde för viss realism, typ Brickarms.
Suger ju med ett SWAT team utan MP5or/M4or och HSLD gear :)

Anders67

@superkalle

I moduverse så verkar gatorna ligga "flytande" - men jag försöker få gatan "SNOTAD" är följande koppling "legal"?

AndersI

Behöver du verkligen fråga det efter mitt fotobevis i den andra tråden?  :o
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Anders67

Citat från: AndersI skrivet 04 November 2013 kl. 23:16
Behöver du verkligen fråga det efter mitt fotobevis i den andra tråden?  :o

Jag vill bara få det bekräftat av gurun inom området ;-)

Jag vet inte hur vi ska kunna bygga efter moduverse då den inte är legal, dvs om vi vill snota vägbaban, den LDD fil som ligger till grund för finnarnas är ju en löst liggande vägbana!

AndersI

Citat från: Anders67 skrivet 04 November 2013 kl. 23:33Jag vet inte hur vi ska kunna bygga efter moduverse då den inte är legal, dvs om vi vill snota vägbaban, den LDD fil som ligger till grund för finnarnas är ju en löst liggande vägbana!

Med löst liggande vägbana (inte klämd av överliggande trottoar) så blir det väl (Etzel-)legal, i alla fall? Och om studsen som håller vägbanan sätts i mitten av modulen i stället för precis ovanpå ramens tvärplates så blir det i alla fall inga spänningar, även om hela vägbanan är mycket svagt krökt. Till och med superkalle borde acceptera den varianten  ;)

(ackumulerar vi toleranserna för alla bitarna i en 32 lång vägbana(n) så räcker det och blir över för att inte pressa med kraft mot Lego-texten på studsen)
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Merkurius

"Får man", som jag gör byta glödlampa i gula 4,5v 2x2 till 12v-lampa?
Panem et solanum habemus. Quid nobis male evenire potest?

Superkalle

Citat från: Anders67 skrivet 04 November 2013 kl. 22:36
@superkalle

I moduverse så verkar gatorna ligga "flytande" - men jag försöker få gatan "SNOTAD" är följande koppling "legal"?
Hej

Nej, det är den ju tyvärr inte om man skall vara petigt. Texten på LEGO-loggon sticker upp högre än vad systemet tillåter (texthöjden är 0,12 mm på en stud) vilket gör att designers på LEGO inte får använda den tekniken. Men som AFOL kan man ju välja att strunta i den regeln :)

PS: Däremot är det "legal" om knopparna har hål i sig (typ som Technic-bricks).

Myko

Har inte studerat finländarnas i LDD eller så, men vad är det som är illegalt med den? Flytande? Det är väl bara att fästa vägbanan i sidorna? Studs på ena sidan och technic-hål på andra.

Anders67

Citat från: Myko skrivet 05 November 2013 kl. 16:08
Har inte studerat finländarnas i LDD eller så, men vad är det som är illegalt med den? Flytande? Det är väl bara att fästa vägbanan i sidorna? Studs på ena sidan och technic-hål på andra.

Gör man det så blir den inte legal! Inget problem för mig personligen, men mitt andra förslag med baseplatta blir ju inte mer illigal, så frågan är hur viktigt det är med legaliteten, eller om det är viktigare med 2 bricks höjden etc.

Myko

Citat från: Anders67 skrivet 05 November 2013 kl. 18:24
Gör man det så blir den inte legal! Inget problem för mig personligen, men mitt andra förslag med baseplatta blir ju inte mer illigal, så frågan är hur viktigt det är med legaliteten, eller om det är viktigare med 2 bricks höjden etc.

Men du säger inte varför det inte blir legalt? :)

Stigge72

Knoppar som sitter på sidor av bricks stter inte på samma höjd som hålen i technic-bitar.

Myko

Använd baksidan på headlights då.

o0ger

Återgår till denna tråd för att diskutera ytterligare aspekter av purism.

Jag har i några av mina senaste byggen använt Modulex. Det har fått blandade reaktioner här på Swebrick. Vissa bryr sig inte, vissa tycker det är lite kul, andra tycker inte om det. Och hänvisar till purism. Eftersom vi redan har konstaterat att purism är något individuellt så undrar jag hur ni ser på detta med att blanda olika system? Och vart går gränsen? För min egen del så tycker jag att man får blanda hej vilt med alla bitar som LEGO har producerat. Men hur ser ni andra på detta?

Jag tycker att det är helt okej (och nästan önskvärt) att blanda Bionicle med Duplo, Clickits, Modulex, Fabuland, Technic, Galidor och Znap.

Var tycker ni gränsen går mellan dessa? Får man blanda Duplo med System? Clickits? Modulex? Varför? Varför inte?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Vibora

Självklart får man blanda! Flera av dem är ju gjorda för att vara kompatibla, t.ex. duplo och system. Jag använde duplo som bas under berget på min modul till medeltida landskap CB, och satte medvetet duplo på baksidan också för att visa att det är helt OK att blanda.