Diskussion om purism

Startat av andreaseldh, 03 September 2013 kl. 22:28

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Citat från: Superkalle skrivet 02 Oktober 2013 kl. 12:19... vi håller alla på samma lag och skall till samma match  :D

Hear, hear! (Allmänt bifallsrop i Engelska parlamentet)
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Wineyard

Sent på bollen:

1: Men hur är det med bitar som är kompatibla med Lego men som inte liknar någon bit Lego själva gör?
Nej.

2: Snören används ofta i officiella Lego-set, innebär det att man får använda egna snören?
Har faktiskt aldrig byggt med snören, men spontant nej.

3: Får man ersätta en äkta svart Lego-gummisnodd som gått av med en brun från sitt eget skrivbord?
Nej.

4: Får man använda egna elektriska kontakter, så länge man använder riktiga Lego-ljusklossar (om man t.ex. ska göra körriktningsvisare på en bil)?
Då jag använder el-grejer i mina byggen är det Legos alternativ som gäller.

5: Om man behöver en 5x2-kloss, får man såga av en 6x2?
Nej.

6: Får man tillverka egna dekaler?
Använd helst Legos egna. Personligen använder jag bara printade bitar och aldrig dekaler.

7: Får man måla om klossarna?
Nej.

8: Tredjeparts-bitar som BrickArms etc.
Nej. Speciellt inte om man använder bitar som i princip redan finns i Legos sortiment. (ex. tunnhjälmen som även BrickArms(?) producerar)

9: Bitar skall snäppas ihop med varandra så att de sitter fast och konstruktionen blir stabil.
Jag gör, om möjligt, alltid så. När jag bygger brukar jag alltid tänka "What would Lego do?", och sedan försöka anpassa mitt bygge efter den tanken.

10: Bitarna skall snäppa ihop på ett sådant sätt som de är designade för så att de inte förstörs.
Ja.

11: Bygga i LDD eller andra digitala byggprogram.
Roligare med fysiska byggen, men om man saknar bitar har nöden ingen lag.

+ 12: Är överkroppen/underkroppen en bit, eller kan man byta ut ben/händer/armar?
Jag ser överkroppen/underkroppen som egna bitar och tar aldrig isär dem i deras beståndsdelar. Jag är ett fan av gula minifigs, men styrs alltid av vilka torsos jag vill använda.

andreaseldh

Citat från: andreaseldh skrivet 01 Oktober 2013 kl. 17:36
De som använder A, C, D, F eller H anser jag inte har förstått grejen med Lego.

Förlåt!

Så här ska man ju inte uttrycka sig på ett forum. Också trevligt att bli överbevisad av mechamike med den fina bilden av ett blommande träd.

Andreas

Eigenbrötler

Har funderat lite, och ska försöka svara nu...

1: Men hur är det med bitar som är kompatibla med Lego men som inte liknar någon bit Lego själva gör?

Nej, det är väl LEGO vi bygger? inte sluban osv...

2: Snören används ofta i officiella Lego-set, innebär det att man får använda egna snören?

Ja, för att testa ett koncept innan man beställer officiella snören, men inte för långvarigt bruk

3: Får man ersätta en äkta svart Lego-gummisnodd som gått av med en brun från sitt eget skrivbord?

Ja, för att testa ett koncept innan man beställer officiella gummiband, men inte för långvarigt bruk

4: Får man använda egna elektriska kontakter, så länge man använder riktiga Lego-ljusklossar (om man t.ex. ska göra körriktningsvisare på en bil)?

Nej, det går att bygga körriktningsvisare ändå, med officiella saker.

5: Om man behöver en 5x2-kloss, får man såga av en 6x2?

Nej, om man behöver en 5x2 kloss så får man tänka om.

6: Får man tillverka egna dekaler?

Svårt, men om det är som någon sa en hemglass dekal för att urskilja den bilen ur de andra så visst, men en hel vägg? njaaa.
Jag har själv planer på att använda "egna" dekaler för att få reklam på containrar, men har inte bestämt mig än...

7: Får man måla om klossarna?

Nej.

8: Tredjeparts-bitar som BrickArms etc.

Nej, det är väl LEGO vi bygger? inte sluban osv...

9: Bitar skall snäppas ihop med varandra så att de sitter fast och konstruktionen blir stabil.

"LEg GOdt"... bitar som inte sitter ihop ordentligt tenderar att trilla bort, och det är ju en leksak som ska hålla att lekas med, så jag tycker nog att bitar ska snäppas ihop på ett korrekt och lekvänligt sätt.

10: Bitarna skall snäppa ihop på ett sådant sätt som de är designade för så att de inte förstörs.

Ja.

11: Bygga i LDD eller andra digitala byggprogram.

Ja det kan vara kul om man inte har tillgång till bitarna man söker, eller om man inte har tillgång till sina bitar alls, men ändå vill bygga.

12: Är överkroppen/underkroppen en bit, eller kan man byta ut ben/händer/armar?

Nja, händer möjligtvis, men inte armar och ben.

13: Får man använda tänderna för att ta isär bitar om man inte hittar sin Brick Separator?

Ja om man vill slinta och riva upp tandköttet så är valet fritt.
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

andreaseldh

Det talas ofta om byggtekniker som inte är godkända för TLG:s designers, är de fiffiga spakarna på detta mixerbord ett exempel på detta?

Det ser ut att vara 4593 som sticker upp i mellanrummen på 2412. Det otillåtna skulle i så fall vara att ta loss spaken från sitt fundament 4592 eller om fundamenten är kvar kan de omöjligen sitta fast på en knopp.

Bilden hittade jag på den här tråden: http://www.swebrick.se/index.php?topic=1409.msg102466#msg102466

Eigenbrötler

jag skulle säga att det är ok, spaken lossar ju från fundamentet utan större ansträngning, och den ligger dessutom ledigt mellan ribborna i gallret, så det blir ingen åverkan på bitarna.

sen hur lekvänligt det är? Njaaa, ser lite pilligt ut att sköta det där mixerbordet.

men det är ju bara min åsikt.

men det här mickstativet? och trumsettet?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

Superkalle

Citat från: andreaseldh skrivet 05 Oktober 2013 kl. 05:07
Det talas ofta om byggtekniker som inte är godkända för TLG:s designers, är de fiffiga spakarna på detta mixerbord ett exempel på detta?
Ja, det är en icke godkänd teknik. Den viktigaste anledningen är att spaken och dess fäste levereras monterad som en del från LEGO (ett DesignID). Det är samma princip som minifighänder som också leveras som en "leveransenhet" på minifiguren. Grundregeln är: Om delen går att beställa som reservdel från LEGO Customer Services, så är det en del i LEGO System och OK för TLG designers att använda.

En mindre viktig anledning är möjligen att spakarna inte sitter ordenligt fast i mixerbordet. Man kan hävda att även t ex pengar i en skattkista är lösa delar, men det handlar om huruvida det är tydligt för barn om det är en avsedd koppling eller inte. Något som sitter "halvdant" är alltså inte OK. Men i detta fall skulle jag bedöma att om bara spaken fanns som lös del i LEGO System, så skulle det nog vara OK.

Superkalle

Citat från: Eigenbrötler skrivet 05 Oktober 2013 kl. 10:51
men det här mickstativet? och trumsettet?
Inte tillåtet för TLG designers
1) Det knäpper inte fast tydligt ("dålig taktil återkoppling" som det  heter på finspråk)
2) Det sätter clip-delen i rejält spänn - materialet förstörs, även över relativt kort tid.

EDIT: Sedan fattar inte jag hur själva micken sitter fast i stativet. Har han limmat dit något?

colonel

Citat från: Superkalle skrivet 05 Oktober 2013 kl. 11:49
EDIT: Sedan fattar inte jag hur själva micken sitter fast i stativet. Har han limmat dit något?
Ja, jeg tror der er både limet og malet...

Superkalle

Citat från: colonel skrivet 05 Oktober 2013 kl. 14:54
Ja, jeg tror der er både limet og malet...
Ja, det tror jag med
Ouch  :o

pehter aka ibbe

Plocka ihop en bit med olika subdelar.
Samma funktion, inga delar modiferade. Skillnaden är att man får en drivknut med en längd som inte "finns". Kan vara smidigt när en 32209 är för lång.
Iom att drivknuten bara finns en del så borde detta inte vara tillåtet men ingen av delarna modifieras eller sätts ihop på ett sätt som dom inte är konstruerade för. Inte lika som tidigare exempel men fortfarande otillåtet eller?

Nu vet jag inte om några andra bitar som man kan göra så här med.

Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Nextuz

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 06 Oktober 2013 kl. 14:26
Samma funktion, inga delar modiferade. Skillnaden är att man får en drivknut med en längd som inte "finns". Kan vara smidigt när en 32209 är för lång.
Iom att drivknuten bara finns en del så borde detta inte vara tillåtet men ingen av delarna modifieras eller sätts ihop på ett sätt som dom inte är konstruerade för. Inte lika som tidigare exempel men fortfarande otillåtet eller?

Nu vet jag inte om några andra bitar som man kan göra så här med.

Istället för att ta den längre delen så hade jag tagit en 4265c o satt i ena änden...

Myko

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 06 Oktober 2013 kl. 14:26

Jag känner mig korkad, jag förstår inte hur du menar? Att sätta ihop delar borde alltid vara tillåtet, men jag känner att jag inte begriper frågeställningen.

Eigenbrötler

den vänstra halvan kommer från en gammal knut 9244, den högre från en ny knut 61903, båda har blivit slaktade för att kunna skapa två st sådana här knutar, vilket ger än annan totallängd än de båda originalen.

den gamla var 4 lång, den nya 3 lång, den modifierad blir alltså 3,5 lång

jag tror iallafall det är så han menar

jag tycker att det är ett gränsfall, för det finns ju andra lösningar.
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

Myko

Ah då är jag med, visste inte att det fanns två olika. Jag skulle lägga det på samma nivå som att byta armar på minifigurer. Bitarna tar stryk när man särar på dem på det sättet, men inte speciellt farlig överträdelse i övrigt.