Diskussion om purism

Startat av andreaseldh, 03 September 2013 kl. 22:28

Föregående ämne - Nästa ämne

Nextuz

Citat från: Skafte skrivet 16 September 2013 kl. 13:13
Det finns nog de purister som säger att det är OK att klippa en sån rörslang så att den är 133mm lång, men inte annars.  8)

Hehe... Bulls eye :P
Attans att du lade upp det så... nu lär man gå efter de oxå :( :P

insurrection

Haha, älskar Anders67s grafik! Även om jag inte håller med 100% i beskrivningen visar den ju med allt önskvärd tydlighet på frågans komplexitet!

stegu

Gillar också den lilla detaljen att du (vare sig det var medvetet eller ej) stavat jättefel till Megabloks och satt dem allra längst upp på "inte OK" skalan.

"OBconfession", som det heter i vissa forum: Jag har en gång använt en klonbit i ett mikrobygge. Jag hittade en så fin 2x2 plate med knoppar på båda sidor i en blandad batch från Tradera, och den fick vara med en gång när jag byggde trots att det stod "Tyoc" på den. Men jag fotograferade det inte, och visade det inte för någon, så då har det väl inte hänt, egentligen? Och så köpte jag en gång Byggis-bitar för att få litet flesh och ljusgrönt till ett mosaikbygge, men det var tjugo år sedan, så det är väl preskriberat nu?

Kvarnbacka

Sådana ungdomssynder må väl vara förlåtna, eller?   ::)

bj-brick

Citat från: Anders67 skrivet 15 September 2013 kl. 17:10
Jag satte ihop en graf över detta och inser att det är lite olika saker vi diskuterar
- dels delarna själva, hur de är skapade och av vem
- dels hur de ska sammanfogas, legalt eller ej

Grafen fokuserar mest på delarna och inte så mycket hur de ska sammanfogas

Hehe, det är ju lysande!

andreaseldh

Nu ska jag som startade tråden äntligen ge min egen åsikt. Det har varit intressant att läsa alla olika åsikter om detta, och trevligt att få beröm för mina frågor.

1: Men hur är det med bitar som är kompatibla med Lego men som inte liknar någon bit Lego själva gör?
Lego är Lego, allt annat är plagiat. Jag hade som barn byggbitar till en borg som liknade Legobitar med knoppar på ovansidan. När mamma ville sortera dessa i en låda var jag mycket noggrann att hon inte fick skriva "LEGO" på lådan.

2: Snören används ofta i officiella Lego-set, innebär det att man får använda egna snören?
Som barn var jag av åsikten att om TLG använder snören får jag också. Efter att ha läst kommentarerna här kan jag bara hålla med om att det ser bäst ut med svarta snören av samma tjocklek som TLG använder.

3: Får man ersätta en äkta svart Lego-gummisnodd som gått av med en brun från sitt eget skrivbord?
Se fråga 2. Om en konstruktion i Technic kräver kraftigare gummisnoddar tycker jag det är okej med egna.

4: Får man använda egna elektriska kontakter, så länge man använder riktiga Lego-ljusklossar (om man t.ex. ska göra körriktningsvisare på en bil)?
Om det verkligen inte går att lösa på något annat sätt, och absolut undangömda.

5: Om man behöver en 5x2-kloss, får man såga av en 6x2?
När jag byggde ett urverk behövde jag ett kugghjul med runt hål, bearbetade jag ett redan trasigt x187. När sedan 6542 kom bytte jag genast mot detta. Om bitar gått sönder genom en olycka tycker jag man får använda dem, däremot inte medvetet såga i hela bitar.

6: Får man tillverka egna dekaler?
Här förordar jag återhållsamhet. För att skilja en Hemglassbil från andra skåpbilar, självklart. Själv gjorde jag sifferskyltar till växellådor. Skräckexempel skulle vara att sätta en gigantisk hemsnickrad dekal på en vägg istället för att utsmycka väggen med klossar.

7: Får man måla om klossarna?
Nej det blir aldrig bra.

Sätta bitar snett som en solfjäder?
Okej för utsmyckning, i övrigt måste man bygga så att det håller.

Använda papper eller tyg?
Tycker användningen av papper i fotostudion ovan funkar alldeles utmärkt. En flygplans-cockpit av overheadplast däremot inte. Det handlar om vad TLG själva skulle göra.

Måste även säga att jag ofta blir besviken på TLG. De ställer ofta ut stora rörliga figurer i leksaksaffärer, men de använder alltid metallstänger och -leder. James May byggde ett helt hus. Dörren hängde på Techinc-gångjärn, låset och nyckeln var helt i Lego. Det fanns ett ramverk av trä p.g.a. krav från försäkringsbolaget, men all bärande konstruktion var av Lego.

Tycker också att TLG använder onödigt många dekaler istället för att trycka på bitarna.

Etzel

Jag kan väl ta och dela med mig av mina åsikter i frågan också.

1: Men hur är det med bitar som är kompatibla med Lego men som inte liknar någon bit Lego själva gör?
Helt klart nej.

2: Snören används ofta i officiella Lego-set, innebär det att man får använda egna snören?

Nej, bara LEGOs egna. Finns massa billigt på BL.

3: Får man ersätta en äkta svart Lego-gummisnodd som gått av med en brun från sitt eget skrivbord?
Nej, samma som för snörena.

4: Får man använda egna elektriska kontakter, så länge man använder riktiga Lego-ljusklossar (om man t.ex. ska göra körriktningsvisare på en bil)?
Jag bygger aldrig med elektrisitet i mina byggen, men om jag skulle göra det så är det bara LEGOs egna klossar och kontatker som gäller.

5: Om man behöver en 5x2-kloss, får man såga av en 6x2?

Nej.

6: Får man tillverka egna dekaler?
Om det är absolut nödvändigt för att bygget ska kunna förstås för vad det är, ja. Men man ska alltid försöka undvika det.

7: Får man måla om klossarna?
I princip nej. Men jag har faktiskt fyllt i gamla utslitna minifig-huvuden med tunn svart penna för att få dem att se nya ut igen.

Tredjeparts-bitar som BrickArms etc.
Nej. Har dock några sådana bitar som jag vunnit i någon tävling men använder dem aldrig.

Bitar skall snäppas ihop med varandra så att de sitter fast och konstruktionen blir stabil.
Hmmm, jag får nog säga nej på den.  ;D

Bitarna skall snäppa ihop på ett sådant sätt som de är designade för så att de inte förstörs.
Nej, bitarna skadas ju bara om de sitter så under en väldigt lång tid.

Lägger också till:
Bygga i LDD eller andra digitala byggprogram.
Bara i planeringsstadiet, inget för att presentera färdiga byggen.

marpe

Växter som används i egna byggen följer delvis andra spelregler än vanliga bitar. Vad tycker ni är ok att använda i era egna byggen av det på bilden?

Det finns många argument för och emot varje exempel. Det är inte säkert att de avgörande argumenten bildar en intuitiv logisk följd.  :D

Motiv
A: Växt som den levereras, men inte brukar användas.
B: Växt moddad enligt LEGOs instruktion.
C: Biprodukt av LEGO. Ytterst användbar.
D: Som C fast öppnad. Går att sträcka ut till en lian.
E: Slingerväxt av LEGO. Kapad. Jämför kapad slang.
F: Blomma inklusive centrum. Så som den levererades.
G: Blomma moddad enligt LEGOs instruktion.
H: Trasig blomma.
I: Centrumbit av LEGO.
J:  Buske med bockade strån, som går att återställa till begagnat skick.
K: Kapad slang, ev ej i standardlängd. Knuten, men går att återställa till begagnat skick. Kapningen består dock. *Blinkning*

Min egen inställning kommer jag inte att redogöra för innan Norrköping, men gärna diskutera på plats.  :) Vissa av bitarna kommer faktiskt att ställas ut...  ;)

mechamike

Jag har använt i mina egan mocar:
A
B
C
F
G
H
I
K   dock ej D eller E eller J.. 
D och E och J är i mina ögon trasiga /misshandlade.

Jag kan för övrigt meddela att böja bladen inte alls är bra för J, En av barnens gröna buskar tappade två blad igår just pga av att de hållt på och böjt ..

?

Superkalle

Bra med konkreta exempel!

B är OK förstås
G ser ut som en vanlig blomma så OK

Det andra faller bort för mig.

Som vanligt grundar jag det på den gamla tesen: "LEGO är ett system med begränsningar. Det är det som är grejen. Typ."  :)

Det har alltså inte så mycket att göra med om det går att återställa böjda grenar eller inte, utan mer att acceptera att bitarna ser ut som de gör. Och med bitar menar jag de som finns i LEGO's katalog. Skall man börja inkludera delar från gjutprocessen, kan man lika gärna ta med pappen från lådan, cellofanplasten som bitarna ligger i eller varför inte byggbeskrivningen.

jalex

Jag skulle säga att B, G och K är klart godkända från mig. De andra är tveksamma... Men det är ju trots allt bitar man får med i LEGO-boxen.
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

Skafte

Mittendelen på den här: sparar jag och lägger i botten på skattkistor. Guld är guld!

Roger Brickjet

Citat från: marpe skrivet 30 September 2013 kl. 11:04
[...]
K: Kapad slang, ev ej i standardlängd. Knuten, men går att återställa till begagnat skick. Kapningen består dock. *Blinkning*
[...]
Är K rigid eller flexible? Är den flexible tycker jag det kan vara ok att knyta, annars inte.

Illuwatar

K ser ut att vara pneumatik-slang, så det borde gå under "mjuk"... (lite jobbigt för luften dock med knutar på slangen :))
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

marpe

Citat från: Roger Brickjet skrivet 30 September 2013 kl. 15:34
Citat från: marpe skrivet 30 September 2013 kl. 11:04
[...]
[...]
Är K rigid eller flexible? Är den flexible tycker jag det kan vara ok att knyta, annars inte.
Flexible. Det är tänkt att knuten ska illustrera att ursprungsformen är ändrad. Borde skrivit det. Det är en liten referens till busken.  :)