Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Nya bitar 2025

Startat av o0ger, 06 November 2024 kl. 10:39

Föregående ämne - Nästa ämne

AlbinHansson

Rolig classic space jultröja!

andreaseldh

Citat från: AlbinHansson skrivet 10 September 2025 kl. 10:29Rolig classic space jultröja!

Verkligen, men tretusenåttahundra spänn för hela setet känns "mindre bra" för plånboken :P

AlbinHansson

Upcoming Lego Christmas Train includes a 3D printed train piece, Looks to  be SLS : r/3Dprinting
I Kommer en "lättillgänglig" 3D printad bit. Kul att se att deras 92898c01 experiment ledde någonstans.
Även kul att se att de lyckats med andra kopplingstyper än en 3.2mm shaft (bar), Här ser det ut som 3 typer "accecoar hål", "bar" och "stud".
Runda plattan i fören är också oklart hur den är fäst. Är det en bar(förmodligen inte, då hade vi sett den), en stud, eller fästs den som i mitten av 4st studs?

När jag var i Skaerbaek för 2 år sen så gick jag på en föreläsning om den 3d-printade ankan, då  frågade jag en av ingenjörerna om de hade fler kopplingstyper än 3.2mm shaft. Svaret var att pga de olika materialegenskaperna från plast och tillverkningsteknikerna så kommer de inte göra några andra typer av kopplingar.
Kul att se att de lyckats såhär i efterhand och blir spännande att se hur de håller upp över tid.

AlbinHansson

Citat från: andreaseldh skrivet 10 September 2025 kl. 10:51Verkligen, men tretusenåttahundra spänn för hela setet känns "mindre bra" för plånboken :P
Hoppla; såg inte priset utan bara bilder på setet, kändes mer som ett 1500kr set.
Får vänta tills den kommer ut på PAB.
Sen hade jag helt ärligt velat ha den på en riktig tröja än på en minifig ;D

Magnus den store

Citat från: andreaseldh skrivet 10 September 2025 kl. 10:51Verkligen, men tretusenåttahundra spänn för hela setet känns "mindre bra" för plånboken :P

Jag tänker att jag kan vänta 4-6 månader och köpa utvalda bitar hos PaB. Det är ju inte direkt några licensbitar.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Skafte

"Granbladet" eller vad man skall kalla det är i alla fall en självklar bit till... eeeh... Voldemort 2026!

MrUzagi

Citat från: Magnus den store skrivet 10 September 2025 kl. 10:57Jag tänker att jag kan vänta 4-6 månader och köpa utvalda bitar hos PaB. Det är ju inte direkt några licensbitar.
Åtminstone det 3D-printade loket lär nog inte dyka upp på PaB. Jag hoppas att jag har fel, men ...
Förhoppningsvis kommer Classic Space Christmas-torson m.fl. komma så småningom i alla fall.

Magnus den store

Nya bitar för oktober 2025:

https://www.newelementary.com/2025/10/what-are-new-lego-parts-in-october-2025.html

Två stycken snot-bitar som jag tror jag missat.

7452.jpg
Bracket 7452.

7729.jpg
7729, Brick, Modified 1 x 1 x 1 2/3 with Studs on 3 Sides

Eriol

Citat från: Magnus den store skrivet 02 Oktober 2025 kl. 21:11Nya bitar för oktober 2025:

https://www.newelementary.com/2025/10/what-are-new-lego-parts-in-october-2025.html

Två stycken snot-bitar som jag tror jag missat.

7452.jpg
Bracket 7452.

7729.jpg
7729, Brick, Modified 1 x 1 x 1 2/3 with Studs on 3 Sides

7729 ser ju användbar ut och får gärna komma i någon färg som varken är grön eller lila!  ;D

Magnus den store

Citat från: Eriol skrivet 03 Oktober 2025 kl. 15:447729 ser ju användbar ut och får gärna komma i någon färg som varken är grön eller lila!  ;D

Det är bara en tidsfråga. Svart, LBG och DBG finns på min önskelista.

Sen vill jag ha en till snot-bit:
Brick, Modified 1 x 1 x 1 2/3 with Studs on 2 Sides, Adjacent

Liknande 26604, Brick, Modified 1 x 1 with Studs on 2 Sides, Adjacent.

CopMike

Obekräftat men nice 😎!

Magnus den store

Citat från: CopMike skrivet 04 Oktober 2025 kl. 21:02Obekräftat men nice 😎!

Mycket nice. Wedge Tiles och cheese slopes över hörn är efterlängtat.

Skafte

Hörnhörnhörn!

Snart bara den där door rail-hörnplaten som saknas, om det här stämmer alltså. Även 1x3 och 1x4-ostar kommer också vara välkommet!

Myko

Magnus den store

Såg på New Elementary att , Morticia's Cottage ger oss lite roliga tills tillskott.

32607, Plant Plate, Round 1 x 1 with 3 Layered Leaves i Sand Green.
98283, Brick, Modified 1 x 2 with Masonry Profile i Dark Blue.