Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Nya bitar 2025

Startat av o0ger, 06 November 2024 kl. 10:39

Föregående ämne - Nästa ämne

Eriol

Citat från: Magnus den store skrivet 18 Juli 2025 kl. 01:31Det har visst skett en liten designmiss på de nya sköldarna. Handtagen har fel vinkel med 90°.  :(

Egentligen verkar ju felet vara att Lego tillverkar minidolls utan vridbara händer.

Magnus den store

Citat från: Eriol skrivet 18 Juli 2025 kl. 08:22Egentligen verkar ju felet vara att Lego tillverkar minidolls utan vridbara händer.

För ena skölden kan det vara så, men med den runda skölden borde det gå att rotera trycket 90° så är problemet löst.

De borde inte designa sköldar för minidolls, eller låta minidolls bara ha runda sköldar.  >:(
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

GustavF

Citat från: Magnus den store skrivet 18 Juli 2025 kl. 01:31Det har visst skett en liten designmiss på de nya sköldarna. Handtagen har fel vinkel med 90°.  :(

Rent designmässigt håller jag faktiskt inte med. När han jämför med den klassiska "heater"-skölden så har jag alltid förvånats över att många håller den så lågt (så som han visar). Ser jättekonstigt ut och skyddar typ benen?! Normalt så borde den hållas högre dvs då är det bättre när skölden kommer rakt ut. I ett avslappnat läge borde istället skölden vridas upp mot kroppen och ligga i en mer vågrät linje intill kroppen. 

Detta var väldigt krångligt att förklara utan att visa med bilder 😅

Magnus den store

Citat från: GustavF skrivet 19 Juli 2025 kl. 07:17Rent designmässigt håller jag faktiskt inte med.
[...]
Detta var väldigt krångligt att förklara utan att visa med bilder 😅

Jag tror jag förstår hur du menar.

Hur skölden ska hållas tycker jag beror lite på situation. Jag vill ha möjlighet att hålla skölden lågt, men det är inte i en stridssituation. För mig är det endast vid uppställning.

Om handtagen vrids 90° kan skölden bäras gott nog på två olika sätt.

Magnus den store

Vad gör Lego för att sälja några extra av , Italian Riviera?

Genom att inkludera lufttuber i Bright Light Blue.

3838.jpg
En kund som köper en dubbelflaska.

Skafte

Inte enligt recension på New Elementary:

IMG_0445.jpg

...men det får man väl tro på hur mycket man vill. :)

Magnus den store

Citat från: Skafte skrivet 22 Juli 2025 kl. 13:52Inte enligt recension på New Elementary:
[...]
...men det får man väl tro på hur mycket man vill. :)

Visst kan det vara så att hon var omedveten, men jag köper inte att färgvalet var omedvetet från Legos sida. Jag har inga bevis, men min konspiratoriska sida säger att någon knuffat henne i rätt riktning.

Lego har vid någon intervju berättat att det kostar mer att producera ett element i en ny färg, än att producera mer av ett element i en färg som redan är i produktion.

Då vore det mer logiskt att välja någon av nedanstående, eftersom Bright Light Blue borde medföra en högre produktionskostnad.
  • Black
  • Dark Turquoise
  • Dark Blue
  • Pearl Gold

Torson var ursprungligen planerad till ett set. BaM förefaller vara plan B.

Magnus den store

Citat från: o0ger skrivet 10 Januari 2025 kl. 09:30Det finns en site där man kan se design som är skyddad inom EU. Där kan man se element och produkter som LEGO skyddar:
[...]
Det är inte säkert att dessa element någonsin kommer tillverkas.

Som jag letade efter den här länken (se originalinlägget i sin helhet). Jag utgår ifrån att bilderna är offentliga och får postas här. Annars får någon behörig radera inlägget.

015110889-0003 - 01.jpg
Hörn-wedge

015110889-0004 - 02.jpg

015110889-0004 - 01.jpg
Något för Technic.

Larry Lars

Äntligen! En kommande jättekonstig bit som kan bjuda på oväntade möjligheter. :)

Gömmer man delar av denna inne i byggen kanske man äntligen får vettiga stolpar runt en vindruta. ;)

Nya Technic-bitar, New Elementary
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Godtfred

Sedan jag såg den så har jag klurat på hur man får till en globoid av den...

Skafte

En hel del nya gjutformar på New Elementarys augustilista, och givetvis massor av bitar i nya färger till mina samlingar...

Nya färgen Ochre Yellow, som NE tidigare spottat på en Friendshäst-man, kommer i ett par andra bitar också, ett hår bland annat.

Största nyheten för 3001-färgsamlare kanske är att den återkommer i Bright Light Blue och blir därmed lättare att få tag på. (Även Cone 1x1 i Dk Tan som tidigare var väldigt ovanlig och länge lämnat ett gapande hål i min samling dyker upp igen!)

Magnus den store

Mycket roligt som vanligt. Lejonparten av bitarna som jag skrev ner kommer One Piece-temat. Dock ingen Plate 1x1 i Medium Lime, men åtminstone en ny frukt. Päron från ett Animal Crossing-set .

6541584.jpg
Päron

Magnus den store

Jag har inte sett många nya bitar som jag reagerat på, men några guldkorn finns det alltid.

6544826.jpg
Bakåtvänd keps.

6522258.jpg
38583, Arch 1 x 2 Jumper i Medium Nougat. Tacksamt såklart men inte lika bra utan 38585, Arch 1 1/2 x 1 1/2 Corner.

6568815.jpg
4304, Plate, Modified 2x2x2/3 with 2 Studs on Side i BLO. Haft haft denna länge på min köplista.

För samlarna:

6530282.jpg
Ny nallebjörn.

6544867.jpg
Ny katt.

6546555.jpg
Ny squishmallow.

Magnus den store

Grangren.jpg
Ny granbit.

Squishmallows.jpg
Två nya squishmallows. Jag har svårt att hänga med i tempot. Ena kan dock vara samma som i föregående inlägg. Kul också att gröna hjälmen och lufttuben kommer tillbaka.

MrUzagi

Citat från: Magnus den store skrivet 10 September 2025 kl. 05:54Squishmallows.jpg
Två nya squishmallows. Jag har svårt att hänga med i tempot. Ena kan dock vara samma som i föregående inlägg. Kul också att gröna hjälmen och lufttuben kommer tillbaka.

Classic space christmas!