o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 November 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Myko

Kul att helgutmaningen är tillbaka!

Lordflintstone

Och jag låter er som vanligt göra jobbet så tittar jag på svaret och slipper få ont i huvudet. ;)

Peter S

Började pilla i LDD, men upptäckte att en av bitarna jag behövde inte fanns i (min?) LDD. Ganska nyligen släppt, men ändå... ska bli spännande att se hur nu andra har gjort.

o0ger

God morgon!

Nu kommer svaret:

Det finns kanske andra sätt att lösa det, men ni som har kommit på det har gjort på samma sätt som jag. Det är den nya fina 27263 som används här. Två st placerade med den där lilla avhuggna vinkeln mot varandra bildar ett 3x3 kors. Som många av er kom på så är biten så ny att den inte finns i LDD. Låt inte sådana detaljer hindra er i framtiden!! ;)

Wineyard hade dock byggt lösningen i Macabricks, och där finns den här biten. Så jag använde den för att göra bilden ni ser ovan.

Vi får se om det dyker upp fler utmaningar framöver! Skicka gärna egna tips och idéer om ni har några.

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Stigge72

Håller med Myko: Trevligt med nya helgutmaningar!
Tyvärr upptäckte jag den inte förrän det var för sent (och hade inte kommit ihåg att den där biten kommit iallafall).

Sollan

Så kul att det kom en ny utmaning! Det bästa med de här utmaningarna tycker jag att man får lösningen och lär sig nya saker. (och får bråka med hjärnan lite, säkert bra även om man inte lyckas  ;D )

Jag ser utmaningarna t o m nr 9. Kul att titta på dem igen! Jag tror jag ska gå  från början och bygga en om dagen. Jag har provat med några men de flesta har jag aldrig byggt. (Så jag hoppas du hinner och orkar fixa flera bilder  :D )

o0ger

Citat från: Sollan skrivet 17 Maj 2017 kl. 10:22
Så kul att det kom en ny utmaning! Det bästa med de här utmaningarna tycker jag att man får lösningen och lär sig nya saker. (och får bråka med hjärnan lite, säkert bra även om man inte lyckas  ;D )

Jag ser utmaningarna t o m nr 9. Kul att titta på dem igen! Jag tror jag ska gå  från början och bygga en om dagen. Jag har provat med några men de flesta har jag aldrig byggt. (Så jag hoppas du hinner och orkar fixa flera bilder  :D )

Kul! Jag ska försöka hinna med att fixa till de andra bilderna också.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Okej, det blir en utmaning till. Dags för helgutmaning nr 36!

Vissa av er känner kanske igen den. Isåfall vet ni var jag hittar mycket inspiration till mina utmaningar. ;)

Undersidan ser likadan ut som översidan. Utrymmet mellan den övre och den undre delen är en plate. Bygget är 4x4 pluppar.

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning.

Som vanligt så vill jag inte att ni ställer frågor om bygget i tråden, utan maila eller PMa mig istället så gör jag förtydliganden om det behövs.

Jag var ju lite sen med den här utmaningen, så ni får till tisdag på er den här gången.

Lycka till och trevlig helg!

De som klarat det:

- Myko
- andreaseldh
- MattiasKr

o0ger

Kom igen nu! Är det så svårt? Eller har ni bara glömt bort utmaningen under helgen?

Wineyard

Svårt  >:( har petat med den en del, men inte kommit fram till något!

Stigge72

Jag hade helt glömt bort den. Nu ska jag bara försöka få lite tid att klura ikväll...

o0ger

Och nu kommer svaret.

För att få till mittsektionen så måste man använda 14719 corner tile.

Sen är det bara att pussla.

Min lösning är längst till vänster. (jag har tagit bort lite brackets för att ni ska se insidan)

MattiasKr hade en idé om att man kunde trappa 1x2 paneler istället för corner tiles. Jag har försökt sitta nu idag och försökt få till det men det blir lurigt. Nån annan som kan hitta en lösning?

Nästa helg blir det ingen utmaning för då ska jag åka till Legoland. Om inte andreaseldh vill göra ett gästspel?

andreaseldh

Ja gärna! Vill ni ha den redan idag inför långhelgen,  eller på fredag?

o0ger

Kör på fredag tycker jag.

Stigge72

Eller så lägger du upp en idag, eventuellt en extra klurig när det är långhelg... (Bara för att stödja den andra alternativet)