o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 November 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Vissa är pleasure delayers, andra inte :)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Sådär. Dags för avslöjandet:

Om man inte kom på att det var 3956 man skulle använda så blev det nog väldigt svårt. Min lösning på det vänstra bygget är en enkel trapping.

Min andra lösning ser ut så här:

Man kan också använda tex 2 technic bricks och en technic pin.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreaseldh

Citat från: o0ger skrivet 05 Juni 2017 kl. 10:10
Om man inte kom på att det var 3956 man skulle använda så blev det nog väldigt svårt.

Jag letade förgäves efter en bar med kvadratiskt tvärsnitt.

jemakrol

Cool. Note to self: behöver öva på att fribygga mer. Massor med mer.
flickr|insta|fb|www
It's a mother beautiful bridge and it's gonna be there, ok?

Godtfred

...och mina lösningar såg ut så här (med gula technic bricks):

o0ger

Citat från: Sollan skrivet 17 Maj 2017 kl. 10:22
Jag ser utmaningarna t o m nr 9. Kul att titta på dem igen! Jag tror jag ska gå  från början och bygga en om dagen. Jag har provat med några men de flesta har jag aldrig byggt. (Så jag hoppas du hinner och orkar fixa flera bilder  :D )

Nu Sollan har jag fixat alla bilder på alla utmaningar! Säg till om ni hittar nån som inte funkar.

(Det kommer en ny utmaning senare idag. Håll utkik!)

o0ger

Verkar bli dåligt väder den här helgen. Då kanske ni vill ha en liten tankenöt?

Dags för o0gers Helgutmaning nr 39!

Bygget ser likadant ut från alla håll. Det sitter en 4x4 parabol på översidan och en på undersidan. De måste vara centrerade. De får inte kunna rotera fritt.

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning.

Som vanligt så vill jag inte att ni ställer frågor om bygget i tråden, utan maila eller PMa mig istället så gör jag förtydliganden om det behövs.

På måndag kommer avslöjandet.

Lycka till och trevlig helg!

De som klarat det:

- Lews
- Godtfred
- andreaseldh
- Emma

o0ger

Måndag igen. Här kommer avslöjandet:

Till höger är min lösning. Till vänster är Godtfreds lösning.

Lews, du kan väl lägga upp den bild på din lösning? :)

Dark_Link

Jag tolkade bevisligen "rotera fritt" betydligt striktare. :P

o0ger

Citat från: Dark_Link skrivet 12 Juni 2017 kl. 11:23
Jag tolkade bevisligen "rotera fritt" betydligt striktare. :P
Okej, vad synd. Man kan fråga om det är otydligt. Rotera fritt tycker jag är att det inte finns något som håller den still, tex technic pins utan friktion.

Med facit i hand hade jag förmodligen inte behövt skriva det.

Lews

Citat från: o0ger skrivet 12 Juni 2017 kl. 11:15
Måndag igen. Här kommer avslöjandet:

Till höger är min lösning. Till vänster är Godtfreds lösning.

Lews, du kan väl lägga upp den bild på din lösning? :)

Jag använde gamla 4081a för att få till rätt tjocklek.

Dark_Link

Citat från: o0ger skrivet 12 Juni 2017 kl. 11:27
Okej, vad synd. Man kan fråga om det är otydligt. Rotera fritt tycker jag är att det inte finns något som håller den still, tex technic pins utan friktion.

Med facit i hand hade jag förmodligen inte behövt skriva det.

Absolut, men jag tyckte ju inte att det var otydligt. :P

Lews, riktigt snygg lösning. :)

andreaseldh

Helt oombedd passar jag på att lägga upp min lösning också. Precis som Lews använde jag den äldre 4081a, men eftersom den inte finns i LDD blir bilden lite missvisande.

o0ger

Idag är jag lite upptagen på em/kväll så jag lägger upp utmaningen redan nu.

Dags för o0gers Helgutmaning nr 40!

Jag tänker inte försöka förklara så mycket av bygget den här gången. Den stora runda limegröna biten är en 3x3 parabol. De stora ljusgrå rektanglarna är 2x4 tiles. Det andra ser ni nog. Bygg hur ni vill. Ställ frågor via PM eller mail annars.

Detta blir nog den sista utmaningen innan sommaren.

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning.

På måndag kommer avslöjandet.

Lycka till och trevlig helg!

De som klarat det:

- OZP
- Godtfred
- andreaseldh

o0ger

Jo, en grej...  man får inte använda Travis Brick