o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 November 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Stigge72

Jag har inte hunnit titta på den här under helgen, och har inte mina bitar här och nu. Spontant skulle jag prova med 2555 på 2x3-plattorna, 85861 under 3x3-plattorna och en lagom lång bar mellan för att hålla ihop det. skulle det kunna funka? Eller blir det fel avstånd?

o0ger

Citat från: Stigge72 skrivet 04 Juli 2016 kl. 10:15
Jag har inte hunnit titta på den här under helgen, och har inte mina bitar här och nu. Spontant skulle jag prova med 2555 på 2x3-plattorna, 85861 under 3x3-plattorna och en lagom lång bar mellan för att hålla ihop det. skulle det kunna funka? Eller blir det fel avstånd?

Det blir fel avstånd med 2555.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

janho

Bra jobbat, o0ger! Du vann! ;-)

Jag fick ingen tid för utmaningen den här helgen tyvärr. Men jag tror inte att jag skulle ha hittat en lösning. Jag skulle inte tänka på den vänstra (men jag ska komma ihåg på tekniken; inte lagligt men kan vara nyttig), och jag har ingen läppstift.

Kanske under semestermånader får man ta en hel vecka för en utmaning: när man inte jobbar är alla dagar helgdagar. :-)

o0ger

Ja, en vecka är en tanke, eller så gör jag semesteruppehåll?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreaseldh

Ja, en vecka per utmaning tycker jag är bra. Men jag är nog lite OCD när det gäller frågesport, så det kanske kan vara bra med sommarlov.

Beträffande tile och platta inklämda i ett hål, har jag en annan teori varför det fungerar. Jag prövade med enbart tile och platta och det glappade alldeles för mycket. Två cheese slopes lagda på höjden blir däremot aningen bredare än en kloss och att bygga ihop modellen nedan går varken i verkligheten eller i LDD. Så jag tror att det snarare är cheese slopes som pressar isär halvorna så att dom sitter kvar.

janho

Citat från: o0ger skrivet 04 Juli 2016 kl. 15:09
Ja, en vecka är en tanke, eller så gör jag semesteruppehåll?

Båda funkar för mig.

Stigge72

Citat från: janho skrivet 04 Juli 2016 kl. 15:01
Kanske under semestermånader får man ta en hel vecka för en utmaning: när man inte jobbar är alla dagar helgdagar. :-)
Problemet är att inte alla har semester samtidigt.

Jag tycker för övrigt att utmaningen gärna får dyka upp tidigare på dagen. De som inte vill tänka på den på jobbet kan ju vänta med att kolla den till de kommer hem. ;)

o0ger

Citat från: Stigge72 skrivet 06 Juli 2016 kl. 09:13
Citat från: janho skrivet 04 Juli 2016 kl. 15:01
Problemet är att inte alla har semester samtidigt.

Jag tycker för övrigt att utmaningen gärna får dyka upp tidigare på dagen. De som inte vill tänka på den på jobbet kan ju vänta med att kolla den till de kommer hem. ;)

Jag har fått helt motsatt önskemål från andra håll. Svårt att vara alla till lags :)

o0ger

Hej på er. Fredag igen. Nu kommer en ny utmaning. o0gers Helgutmaning nr 33!

Detta blir nog den sista på ett tag. Nu är det semester och mina idéer (och förråd av andras idéer) är slut.

De vita segmenten är infällda 1/4 plate på varje sida.

Ni som är i Örebro kan ju samarbeta fram en lösning ;)

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning.

Som vanligt så vill jag inte att ni ställer frågor om bygget i tråden, utan maila eller PMa mig istället så gör jag förtydliganden om det behövs.

Ni får fram till onsdag på er.

Lycka till och trevlig helg!

De som klarat det:

ingen!  :(

o0ger

Hej på er!

Om ingen av er lyckas/ids lösa utmaningen så är det nog dags för en paus. Får se om helgutmaningarna återuppstår senare.

Här är lösningen i alla fall:

Paneler igen + inverted tile.

janho

Paneler, igen! Det är ju så lätt att glömma va vi lärde oss tidigare... Fiffig lösning i alla fall.

Hoppas att helgutmaningarna kommer tillbaka! Det var mycket njutbar.

swestar

Citat från: janho skrivet 13 Juli 2016 kl. 22:45
...Hoppas att helgutmaningarna kommer tillbaka! Det var mycket njutbar.
+1
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Stigge72

andreaseldh

Helt fantasilöst säger jag också +1

o0ger

Citat från: andreaseldh skrivet 14 Juli 2016 kl. 18:35
Helt fantasilöst säger jag också +1
Det var Swestar som började ;)