o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 November 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Citat från: o0ger skrivet 22 Februari 2016 kl. 22:48
Det är en rolig idé men jag hinner/orkar inte fixa med detta innan helgen.

Dessutom skulle jag aldrig låta någon annan bygga med mina lego-bitar :P

Ja, det var alldeles för snabbt påkommet. Men det kanske kan vara roligt vid någon senare utställning? Vi har ju även haft vinjettgissningstävling tidigare. Jag är nyfiken på vad besökande allmänhet tycker om frågesport, men det ska jag ta upp i en ny tråd.

o0ger

Jag tänkte bara meddela att jag hoppar över utmaningen den här helgen. Både jag och stora delar av övriga Swebrick-medlemmar kommer vara upptagna med utställningen i Halmstad. Nästa helg kommer en ny utmaning.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Jaha, nu sitter ni väl och undrar om jag har glömt bort er!? Men se det har jag inte. Jag har bara fått lite önskemål från olika håll att släppa utmaningen lite senare. Så nu kompromissade jag lite idag. Kan inte lova att det blir så nån mer gång ;)

Dags för Helgutmaning nr 15! Borde väl funka bra nu när alla är hemma och är sjuka/vabbar.

Jaha, vad är det här nu då? Är det för lätt? Kanske. Jag tycker den är ganska fin i alla fall. Hur får man ihop den? Om ni tycker det är för lätt så kan överkursen bli att försöka bygga en variant som går att ta isär utan att man behöver demontera den.

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning (eller kanske en film?).

Som vanligt så vill jag inte att ni ställer frågor om bygget i tråden, utan maila eller PMa mig istället så gör jag förtydliganden om det behövs.

Lycka till och trevlig helg!

De som klarat det:

- andreaseldh
- Myko
- pareriksson
- Wineyard
- Wuntin
- Roger Brickjet
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreaseldh

Lägg gärna upp en bild också ;)

Peter S

Citat från: o0ger skrivet 04 Mars 2016 kl. 17:29
Jag har bara fått lite önskemål från olika håll att släppa utmaningen lite senare. Så nu kompromissade jag lite idag. Kan inte lova att det blir så nån mer gång ;)
Är det här någon slags tävling, eller?  ;)

o0ger

Citat från: andreaseldh skrivet 04 Mars 2016 kl. 17:40
Lägg gärna upp en bild också ;)
Bilden strular. Fattar inte varför. Kan ha strulat till PNG-filen på nåt sätt. Jag får rendera om bilden.

o0ger

Jag kan inte bädda in bilden  ???. Ser ni den bifogade bilden?

o0ger

Citat från: Peter S skrivet 04 Mars 2016 kl. 17:43
Jag har bara fått lite önskemål från olika håll att släppa utmaningen lite senare. Så nu kompromissade jag lite idag. Kan inte lova att det blir så nån mer gång ;)
Det var nåt med att nån ville sluta jobba först, och nåt med förstört fredagsmys ;)

Peter S

Citat från: o0ger skrivet 04 Mars 2016 kl. 18:00
Jag kan inte bädda in bilden  ???. Ser ni den bifogade bilden?
Nu syns den! Mycket snygg!

o0ger

Jag ska förklara hur jag menar med den svårare varianten. Man kan bygga den i tre delar som man sammanfogar för att få detta resultatet. En röd, en gul och en blå del. Hoppas ni fattar hur jag menar.

Det är nog väldigt svårt att komma på om man inte är hemma på denna typ av pussel.

Permafrost

Citat från: o0ger skrivet 04 Mars 2016 kl. 18:03
Citat från: Peter S skrivet 04 Mars 2016 kl. 17:43
Det var nåt med att nån ville sluta jobba först, och nåt med förstört fredagsmys ;)
Fredagsmyset räddat, tackar ödmjukast!

o0ger

Måndag igen! Har inte fått inte så många lösningar den här gången. Var den så svår? Det tog lite tid för mig att göra en fin film för den här lösningen, så det tog lite tid.

Två personer kan se olika saker när man tittar på samma bygge. Jag (och de flesta andra) ser 3 st 4x6-ramar som ska fogas ihop på nåt sätt. Andra (Wuntin) ser 6 st 2x4-klossar som sitter ihop. Detta leder till olika lösningar.

Den enkla varianten (som inte är ett pussel, utan bara handlar om att lyckas bygga ihop den här knuten) kan byggas på flera sätt. Min är bara byggd med en massa plates och tiles. Det kan vara lite pilligt att få ihop de sista bitarna. Det är alltså egentligen 6 ramar av plates och tiles som inte sitter ihop. Om det smärtar för mycket i ditt legohjärta så kan du fästa ihop ramarna med någon av de här lösningarna  (Tack Roger Brickjet för idén med den gamla typen av gångjärn, hade inte tänkt på att den passar in så bra här):

Myko byggde en väldigt snygg lösning med endast 2x2 corner bricks och 1x4 tiles. Bravo!

Sen har vi Wuntins lösning. Den är ett kapitel för sig. Den består av 6 sektioner som låser varandra med hjälp av bars. Så snyggt!

Ok, till sist. Överkursen. Hur gör man ett pussel av det här? Den här typen av pussel brukar vara gjorda i trä och kallas för träknut. Eller Wooden Knot. De kan också kallas Burr Puzzles. Finns oändligt med varianter på de här. Här är en film som visar hur jag gjorde den. Flera andra gjorde liknande lösningar. Andreaseldh, jag vet inte om du lyckades få ihop din till slut. Det var lite andra mått på din lösning, men den var så bra så du borde visa upp den här i tråden. Här är min film:

Stigge72

Jag har inte hunnit klura så mycket i helgen, men jag vet att jag någonstans har en liknande träknut, men med sex bitar.
Jag har tänkt tanken att försöka återskapa den i lego. Kanske läge nu... Måste bara kolla hur bitarna ser ut...

AndersI

Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

janho

Wuntins lösning är mycket imponerande!

Tyvärr hade jag inte tillgång till mina lego under helgen för att försöka utmaningen :-(

Men jag gillar också träpusslar men jag hade aldrig tänkt försöka att bygga dem i lego. Blir nyfiken att prova variationer nu. :-)