o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 November 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Stigge72

Som du skriver janho, så är det 2x2-tiles som är lite mindre än 2 långa, snarare än att 4L-bar är mer än 4 lång. Det kan vara så att en 4L-bar är lika lång som en 1x4-brick, men det vet jag inte. Om det är så, så blir den lite lite längre än 2 st 2x2-tiles iaf.

Utan att ha testat själv, så misstänker jag att det kan bli svårt att få till med 2x2-plates av den anledning du beskriver.

Citat från: andli skrivet 10 Februari 2016 kl. 06:40
Jag förstod aldrig färgledtråden, gissar att den har med den inverterad tile att göra?
2x2 inverted tile finns inte i så många färger, men det tänkte inte jag på när jag såg bilden i helgen. Det lilla jag hade tid att klura...

Gideon

Citat från: janho skrivet 09 Februari 2016 kl. 22:15
pga av tekniskt vilkor (tror jag) är den 4-studs-lång stång lite lite längre än två 2x2 tiles.
Aha, det var nåt nytt för mig. Men inte längre än glappet mellan två bricks placerade 4 studs från varandra i alla fall...?
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Myko

Nu tror jag det blivit lite förvirrat här. För det första är en 4L bar antagligen 0,2 mm kortare också, så den är 31,8 mm lång. För det andra så sitter tilesen fast i studsen på bracketen så de tvingas 0,2 mm isär. Totala längden för de två tiles:en är alltså också 31,8 mm. Jag är väldigt tveksam till att dessa 0,2 mm skulle vara skillnaden på att platesens (eller inverse tile) studs inte skulle få tillräckligt med friktion mot tilesen. Dessutom sitter ändplattorna fast i varandra genom 1x1 plate w hollow stud och bar:en och behöver egentligen inte få nåt fäste i sidotilesen.

Stigge72

Citat från: Myko skrivet 10 Februari 2016 kl. 10:02
Nu tror jag det blivit lite förvirrat här. För det första är en 4L bar antagligen 0,2 mm kortare också, så den är 31,8 mm lång. För det andra så sitter tilesen fast i studsen på bracketen så de tvingas 0,2 mm isär. Totala längden för de två tiles:en är alltså också 31,8 mm. Jag är väldigt tveksam till att dessa 0,2 mm skulle vara skillnaden på att platesens (eller inverse tile) studs inte skulle få tillräckligt med friktion mot tilesen. Dessutom sitter ändplattorna fast i varandra genom 1x1 plate w hollow stud och bar:en och behöver egentligen inte få nåt fäste i sidotilesen.
När jag skrev mitt svar, så tänkte jag inte på det faktum att sido-tilesen tvingas isär, däremot ztt baren (förutsatt att den faktiskt blir längre än de två tilesen, skulle få svårt att få plats då en platta skulle ta stopp precis där knopparna börjar (eller slutar, beroende på hur man ser det), medan inverted tile har lite eftra "tomrum" där baren kan sticka upp/ner/ut.

Wuntin

Man kan även undvika hela problematiken genom att använda en bar 3L ;D

Myko

Citat från: Stigge72 skrivet 10 Februari 2016 kl. 10:34
När jag skrev mitt svar, så tänkte jag inte på det faktum att sido-tilesen tvingas isär, däremot ztt baren (förutsatt att den faktiskt blir längre än de två tilesen, skulle få svårt att få plats då en platta skulle ta stopp precis där knopparna börjar (eller slutar, beroende på hur man ser det), medan inverted tile har lite eftra "tomrum" där baren kan sticka upp/ner/ut.

Precis, men det spelar ingen roll, för även om baren är hela 32 mm och platesen kommer 32 mm ifrån varandra, så sitter bygget ändå ihop och går att bygga. Platesen måste inte vara 31,8 mm ifrån varandra.

Lordflintstone

Skulle det inte vara kul med en display med många eller alla av helgutmaningarna i, typ tvspel ala Mario world med hoppande gubbar bland alla kuber och annat?

Det blir också en bra presentation om vad som händer i swebrick och en liten hyllning till o0ger

janho

Om jag läser er rätt så skulle inget gap finnas men, som ni får se på den bifogad bilden, finns ett litet gap. Och jag har pressat så mycket jag kan på ändarna (prova själv). Då om baren är också lite kortare undrar jag varifrån kommer gapet? Jag är ganska nyfiken nu.

Myko

Intressant! Jag testade också och fick inget gap:

https://goo.gl/photos/GZKAzwn9rxNY4tLb8

Pehr

Citat från: o0ger skrivet 08 Februari 2016 kl. 13:04
Måndag igen! Dags att avslöja lösningen! Jag är impad av de som klarade det. Detta var ingen lätt utmaning. Mest impad är jag av parerikson och janho som klarade det innan min ledtråd ;) Bilden nedan visar två möjliga lösningar samtidigt. Det var en ganska jämn blandning i svaren som kom in. Själv hade jag byggt min mha 1x1 round plate with hollow stud.

Det luriga i den här utmaningen är ju såklart att det är inverted tiles i ändarna. Och att dess studs perfekt passar i det kvadratiska hålet.

Vad 17 är det som sitter på baren i den undre delen?
Kan man inte göra på samma sätt som överst?

pareriksson

Citat från: Pehr skrivet 10 Februari 2016 kl. 20:03
Måndag igen! Dags att avslöja lösningen! Jag är impad av de som klarade det. Detta var ingen lätt utmaning. Mest impad är jag av parerikson och janho som klarade det innan min ledtråd ;) Bilden nedan visar två möjliga lösningar samtidigt. Det var en ganska jämn blandning i svaren som kom in. Själv hade jag byggt min mha 1x1 round plate with hollow stud.

Det luriga i den här utmaningen är ju såklart att det är inverted tiles i ändarna. Och att dess studs perfekt passar i det kvadratiska hålet.

"1x1 round plate with hollow stud". Tror o0ger ville illustrera båda lösningarna i en och samma bild.

janho

Citat från: Myko skrivet 10 Februari 2016 kl. 19:26
Intressant! Jag testade också och fick inget gap:

https://goo.gl/photos/GZKAzwn9rxNY4tLb8

Mystery solved: Jag har (och det finns minst) två olika varianter av bar 4L, med lite lite olika längder. Den här sidan visar också att det finns olika designer även om den pratar inte om längd: https://rebrickable.com/parts/30374/bar-4l-lightsaber-blade-wand

:-)

Stigge72

Citat från: pareriksson skrivet 10 Februari 2016 kl. 20:11
Måndag igen! Dags att avslöja lösningen! ...
Bilden nedan visar två möjliga lösningar samtidigt. ...

"1x1 round plate with hollow stud". Tror o0ger ville illustrera båda lösningarna i en och samma bild.
Som han själv skrev i sitt inlägg (min fetning och understryckning).

Pehr

Citat från: Stigge72 skrivet 11 Februari 2016 kl. 23:35
Citat från: pareriksson skrivet 10 Februari 2016 kl. 20:11
Måndag igen! Dags att avslöja lösningen! ...
Bilden nedan visar två möjliga lösningar samtidigt. ...

Som han själv skrev i sitt inlägg (min fetning och understryckning).

Jovisst, men jag såg fortfarande inte vilken bit det var.