o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 November 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Snabbfråga: Är ytan 4x4 på den stora och 3x3 på den lilla?

Roger Brickjet

Citat från: andreaseldh skrivet 29 Januari 2016 kl. 18:27
Snabbfråga: Är ytan 4x4 på den stora och 3x3 på den lilla?
Stämmer

o0ger

Måndag igen. Dags för avslöjandet!

Lite avancerad trapping var nyckeln till lösningen den här gången. Många av er listade ut 3x3. Bra jobbat alla!

(Vill påminna er om att jag gärna tar emot förslag och idéer. Mina egna idéer börjar ta slut)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andli

Jag förstår inte...
Jag förstår...

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

lingonfil

Det går också med en enkel half-pin i mitten. 4x4 så får man plats med 4 st vilket blir en ganska start koppling. 3x3 så får man bara plats med en, vilket inte blir så stark koppling. Jag hade annat för mig och skickade aldrig in någon bild, jag räknade med att någon annan skulle skicka in den lösningen.

o0ger

Citat från: lingonfil skrivet 01 Februari 2016 kl. 12:09
Det går också med en enkel half-pin i mitten. 4x4 så får man plats med 4 st vilket blir en ganska start koppling. 3x3 så får man bara plats med en, vilket inte blir så stark koppling. Jag hade annat för mig och skickade aldrig in någon bild, jag räknade med att någon annan skulle skicka in den lösningen.
Det var flera som skickade in den lösningen. Den är dock inte legal, så jag godkände inte den. Eftersom den fjädrande änden av technic pinen inte tillåts fjädra ut så försätts den under stress vilket på sikt kan deformera eller skada biten.

Men när man bygger själv så kan man ju ignorera det ;)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

AndersI

Citat från: andli skrivet 01 Februari 2016 kl. 11:58
Jag förstår inte...
Jag förstår...

Det tog en stund för mig också innan jag insåg vad som åsyftades med orden 'avancerad trapping'...

LDD-byggena är för perfekta. Det skulle varit en bild med lösa bitar som ramlar ner hela tiden :-)
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

o0ger

Citat från: AndersI skrivet 01 Februari 2016 kl. 13:06
LDD-byggena är för perfekta. Det skulle varit en bild med lösa bitar som ramlar ner hela tiden :-)
Prova att bygga ihop den då. Det är inga lösa bitar.

Myko

Tolkade Anders som att de "ramlar ut" i sprängskisserna. Det vill säga det syns inte vilka bitar som sitter fast.

o0ger

Internet + forum + text = dålig kommunikation.

Med hjälp av Myko så tolkar jag AndersI på samma sätt :)

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: o0ger skrivet 01 Februari 2016 kl. 13:47
Internet + forum + text = dålig kommunikation.

---

Det problemet dyker upp med jämna mellanrum även här.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

AndersI

Citat från: Myko skrivet 01 Februari 2016 kl. 13:38
Tolkade Anders som att de "ramlar ut" i sprängskisserna. Det vill säga det syns inte vilka bitar som sitter fast.

Helt korrekt uppfattat, och bättre formulerat :-)
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Pehr

Jag förstår inte...
Jag förstår...

Jag förstår inte...

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Pehr skrivet 01 Februari 2016 kl. 18:28
Jag förstår inte...
Jag förstår...

Jag förstår inte...

Jag fattade inte heller först lösningarna med Plate, Modified 1 x 1 with Clip Vertical, men testade och då sjönk det in. Förvisso sakta, men det funkar.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

o0ger

Citat från: Pehr skrivet 01 Februari 2016 kl. 18:28
Jag förstår inte...
Jag förstår...

Jag förstår inte...
Jag bifogar en LXF också så kanske det klarnar ;)