o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 November 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Min överkurs var en Legokopia av en träknut som jag gjorde redan som YFOL på 1980-talet. Den glappar rejält eftersom 2 plates tjockt inte är detsamma som 1 stud brett. Påhejad av o0ger vred jag den 90 grader och satte inverted tile där det gick. Det blev en klar förbättring, men om man vill ha den helt perfekt vet jag inget annat sätt än att dubbla storleken.

Jag publicerar inte monteringsanvisningen ännu, det får bli "andreaseldhs arbetsveckoutmaning"  :)

Och förresten, jag fick aldrig till någon version med enbart tre bitar som på o0gers film.

Stigge72

Citat från: AndersI skrivet 07 Mars 2016 kl. 15:25
En sån byggde jag till min Legoträff 2002 - till vänster i bild. Minns inte var jag hittade 'ritningen'.

Jo, där var den - https://www.google.se/search?q=lego+burr+puzzle&tbm=isch&imgil=DNzNpqXmPP1ZYM%253A%253BpDvPA_ptDk2eGM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.ericharshbarger.org%25252Flego%25252Fpuzzles.html&source=iu&pf=m&fir=DNzNpqXmPP1ZYM%253A%252CpDvPA_ptDk2eGM%252C_&usg=__luAjBwfZM0RKyq6xpqUbA_X5_MM%3D&biw=1280&bih=923&ved=0ahUKEwirjuj-467LAhVmgXIKHabOBQQQyjcIJQ&ei=kI_dVquGDOaCygOmnZcg#imgrc=DNzNpqXmPP1ZYM%3A

De bitarna ser ut att vara väldigt lika så som jag minns de i "min" knut (som jag inte hunnit leta efter).

Jag tänkte också på att 1 stud egentligen är 2,5 plates när jag funderade på hur jag skulle bygga ihop dem....

o0ger

Vafalls! Varför kör jag helgutmaning nr 2 en gång till? Nej, titta igen. Detta är inte samma. Detta är Helgutmaning nr 16!

Som ni ser så är den övre och undre delen av bygget nedsänkt 1/2 plate. Bygget ser likadant ut från alla håll. (Jag fick denna av någon på forumet i samband med helgutmaning nr 2, minns dock inte vem det var, hojta till så jag kan ge dig credd!)

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning.

Som vanligt så vill jag inte att ni ställer frågor om bygget i tråden, utan maila eller PMa mig istället så gör jag förtydliganden om det behövs.

Lycka till och trevlig helg!

De som klarat det:

- Myko
- Wuntin
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreaseldh

Och som jag lovat, kommer här lösningen till min arbetsveckoutmaning!

1. Börja med att placera de blåa intill varandra.
2. Lägg i den gula med samma form.
3-6. Lägg i de röda uppifrån.
7. Skjut slutligen in den sista gula i hålet.
8. Klar!

o0ger

Snyggt!

(men kan man inte bygga så att utsidan blir slät?)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreaseldh

Citat från: o0ger skrivet 11 Mars 2016 kl. 21:09
Snyggt!

(men kan man inte bygga så att utsidan blir slät?)

Det blir aningen bättre med versionen i vitt-DBG-tan, men här och var kan man se undersidorna på 1x-plattor. Det finns dock en ledd kvar som jag inte har försökt bygga ännu :D

andreaseldh

Men nu ;D

Men det är det minst hållbara byggsättet och de rosa bitarna blir rejält fula och glappiga. Vissa antistuds syns fortfarande på bitarna, men inga borde vara synliga när knuten är hopbyggd.

Etzel

Man kan ju också bara bygga som i första exemplet fast upp-och-ned. Det glappar fortfarande men det kommer man nog som sagt inte åt på den här skalan.

o0ger

Citat från: Etzel skrivet 11 Mars 2016 kl. 22:57
Man kan ju också bara bygga som i första exemplet fast upp-och-ned. Det glappar fortfarande men det kommer man nog som sagt inte åt på den här skalan.
Just det, det var så jag tänkte :)

o0ger

Hallå! Ni har väl inte missat den nya utmaningen?! ;)

andreaseldh

Citat från: o0ger skrivet 12 Mars 2016 kl. 10:32
Hallå! Ni har väl inte missat den nya utmaningen?! ;)

Nej då, bara inte klarat den ännu.

o0ger

Förtydligande: det är vanliga 2x2 plates på alla sidor

janho

Jag ger upp. Jag har redan givit för mycket tid åt helgens utmaning.Det måste finnas en bit som jag tänkte inte på. ;-(

andreaseldh

Citat från: janho skrivet 13 Mars 2016 kl. 20:59
Jag ger upp. Jag har redan givit för mycket tid åt helgens utmaning.Det måste finnas en bit som jag tänkte inte på. ;-(

+1

o0ger

Ok, bra kämpat! Det är inte så kul att hålla på hela helgen och ändå inte komma på det. :(

För att få till studs på sidorna och 1/2 plate nedsänkning finns det inte så många bitar att välja på. Förutom den biten som används i lösningen kan jag bara komma på följande bitar som har samma egenskaper:

(blastern verkar bara nästan ha rätt mått, beror säkert på att biten är så gammal)

För att lösa helgens utmaning måste man ha koll på en relativt ny bit. Det är också en blaster. Den kom 2014:

Så lösningen ser ut så här:

Sådär! Då har ni lärt er en ny bit!

(nästa vecka blir det ett mycket större bygge, fast det blir nog ändå ganska svårt, tror jag)