o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 November 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Jag gjorde så här, men det fungerar bara på ursprungsmodellen.

Lews

Citat från: o0ger skrivet 28 Mars 2016 kl. 19:23
Här är lösningen!

Vad dum man känner sig nu. Snöade in helt på min första lösning och försökte modifiera den för att fungera här med.

o0ger

Fredag igen! Dags för helgutmaning nr 19!

Det är en centrerad 4x4 parabol i botten och på toppen. De båda parabolerna ska inte kunna rotera fritt (måste alltså sitta fast på nåt sätt). Bygget ser likadant ut från alla sidor. Det är fyra st 85984 och fyra st 15068 runt sidorna. Inga technic pins ska komma till skada i detta bygge ;)

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning.

Som vanligt så vill jag inte att ni ställer frågor om bygget i tråden, utan maila eller PMa mig istället så gör jag förtydliganden om det behövs.

Lycka till och trevlig helg!

De som klarat det:

- Myko
- Lews
- andreaseldh
- Etzel
- Janho
- MattiasKr
- Wuntin
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Jag fick en fråga om parabolerna. Det gör inget om det går att rotera dem, men de får inte snurra fritt liksom. Det måste vara något som låser dem. Tex en stud. Ok?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Måndag igen. Dags för avslöjandet.

Detta var lite märkligt. Jag byggde denna utmaning för att jag ville visa er en snygg teknik med headlight bricks och brackets som jag såg första gången när jag byggde ECTO-1.

Men ingen av er kom på det, utan istället löste ni alla den här på exakt samma sätt, nämligen så här:

Vilket är helt okej :)

janho

Mycket intressant teknik...!

Wuntin

Great minds think alike. :)

o0ger

Fredag igen! Dags för Helgutmaning nr 20!

Bitarna ni ser är 2x4 curved slopes och 2x2 tile. Ni får inte använda headlight bricks(4070) eller blasters(15071) i denna utmaning.

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning.

Som vanligt så vill jag inte att ni ställer frågor om bygget i tråden, utan maila eller PMa mig istället så gör jag förtydliganden om det behövs.

Lycka till och trevlig helg!

De som klarat det:

- pareriksson
- Dark_Link
- Janho
- andreaseldh
- Lews
- Myko
- Etzel
- MattiasKr

o0ger

Måndag igen! Dags för lösningen:

Men detta är ju bara min lösning. Det är två likadana delar, men jag vrider den ena 90 grader för att få 3 studs åt alla håll.

Det fanns väldigt många lösningar på den här. De flesta använde brackets på något sätt. Kan vi inte göra så att alla laddar upp bilder på sina lösningar så kan vi diskutera dem?

Lews

Jag löste det hela med modified bricks, vanliga bricks och några plates. Min lösning är inte lika stabil som o0gers, men den fungerar.  :)

Dark_Link

Så här såg min lösning ut:

Två likadana delar på insidan, roterade 180 grader.

Etzel

Jag gjorde någon komplicerad trapping. Era lösningar ser betydligt bättre ut, men när jag väl hade kommit på ett sätt som funkade orkade jag inte fundera vidare.

o0ger

Jag tycker att det är kul att se att det finns så många lösningar. Jag hade ju till och lite restriktioner den här gången, men ändå lyckas ni hitta mängder av varianter.

andreaseldh

Jag hade samma lösning som o0ger, men efter att jag lämnat in den funderade jag på om man inte lika gärna kunde vrida 180 grader? Det skulle i så fall innebära Dark_Links lösning, men med bracket down. En fördel med 180 graders vridning är att varje kurved slope sitter mot två st 87087, medan vissa tvingas nöja sig med bara en vid 90 graders vridning. Det är ju bara dessa bitar som håller ihop kurved slope med varandra eftersom bracket, oavsett om den går upp eller ner, bara håller ändbiten på plats. Men dessa utmaningar är ju inte någon hållfasthetstävling...

pareriksson

Jag tänkte helt annorlunda. Med bitarna på bilden kan man få en konstruktion som går att ändra steglöst i alla led. Bygg på med fler ihåliga round plates efter behag. Kanske inte den mest stadiga lösningen dock...