o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 November 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

janho

Citat från: o0ger skrivet 29 April 2016 kl. 14:26
Jasså! Ni vill ha mer? ... VILL NI HA MER!!?!?

JJAAAAAAA!!!!
:-)

swestar

Mina Egna Byggen flickr
Instagram

o0ger

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Ang Helgutmaning nr 23:

Det viktiga är att sidorna är släta, det är inte så noga med strecken och antalet plates osv.

Kanske hjälper nån?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Måndag igen. Dags för lite lösningar.

Så här ser min ut:

"Kärnan" består av två likadana konstruktioner där den ena vridits 180 grader. Den är ganska mycket baserad på den här tekniken:

Den där runda 1x1 platen med hål i sitter inte helt intryckt, men tillräckligt för att det ska hålla ihop. Sen har jag fyllt på med 1x1 och 1x2 plates.

Många av lösningarna jag fick in var mer eller mindre baserade på den här tekniken:

Den där technic-bricken spökar till det lite eftersom hålet sitter lite för högt upp. Det gör att lösningen blir lite skev, men jag har godkänt det. Första gången jag såg en variant på detta bygge så hade man använt just technic bricks. Men jag ville testa om det gick att bygga en lösning utan den för att det inte skulle bli skevt.

Jag har en lösning med technic bricks också, och den ser ut så här:

Nu får ni lägga upp bilder på era egna lösningar!

AndersI

Klurigt! Är det "LEGO-legal" att sätta klammern mitt på pinnen så där (orange 1x1 mot dark tan 1x1)? Jag trodde att själva 'klämman' var lite mer än en halvcirkel, och därmed hamnar i konstant uppspänt tillstånd när den träs på mitten av pinnen (blir aldrig något 'snäpp').
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

o0ger

Citat från: AndersI skrivet 02 Maj 2016 kl. 11:42
Klurigt! Är det "LEGO-legal" att sätta klammern mitt på pinnen så där (orange 1x1 mot dark tan 1x1)? Jag trodde att själva 'klämman' var lite mer än en halvcirkel, och därmed hamnar i konstant uppspänt tillstånd när den träs på mitten av pinnen (blir aldrig något 'snäpp').

Ja, det blir snäpp. Det finns till och med lite svängrum.

o0ger

(jag har också testat med riktiga bitar)

AndersI

Där ser man! (Jag har inget LEGO på jobbet, annars borde jag ju ha kollat själv)

De är fiffiga, de där LEGO-konstruktörerna...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Lews

Jag löste det så här.

janho

Här är min lösning. Det är inte heller 100% legalt eftersom några bitarna sitter inte helt ihop men det funkar nog.

andreaseldh

Min lösning liknar Lews, men blev inte lika symmetrisk.

o0ger

Vissa av oss har ju redan haft helg några dagar, men nu är det ändå fredag och dags för Helgutmaning nr 24!

Det är vanliga 4x4 plates på över- och undersida. Det ska inte gå att vrida dem. De är centrerade, alltså sticker ut lika mycket på alla sidor. Runt kanterna sitter 4 st 93606.

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning.

Som vanligt så vill jag inte att ni ställer frågor om bygget i tråden, utan maila eller PMa mig istället så gör jag förtydliganden om det behövs.

Lycka till och trevlig helg!

De som klarat det:

- Janho
- andreaseldh
- Myko
- Wuntin

o0ger

Måndag! Dags för lösningar.

Så här ser min lösning ut:

Jag började med att bygga ramen. Sen försökte jag länge med att fästa något slags "lock" på den. Till slut kom jag på att "locken" och ramen inte behöver sitta ihop. Det gäller bara att bygga en konstruktion med studs åt två håll som inte kan rotera.

Lägga gärna upp bilder på era egna lösningar.

Stigge72

Trappning igen...
Jag började i mitten, med en kärna av 8 o0ger-bricks, och försökte sedan fästa ramen på den. De försök jag hann göra blev fel i hörnen, och jag tänkte att det nog skulle vara någon variant av vinkel bracket med knoppar åt två håll, men det blev aldrig av att prova mig fram till något.