o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 November 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Myko

Citat från: Roger Brickjet skrivet 12 Januari 2016 kl. 10:20
Sen tycker jag (som vanligt) att den högra är "fel" eftersom den röda delen använder (eller i alla fall ser ut att använda) plate 2x2 corner 2420 och då måste stud reversal ske inom 2x2 i mitten för att skarvarna ska stämma på den vita men det ingick ju inte i uppgiften :) Lovar att inte ta upp det här fler gånger nu.

Eftersom de vita skarvarna inte syntes på uppgiftsbilden så gick det att bygga den högra varianten med exakt samma (synliga) skarvar som på bilden.

Roger Brickjet

Citat från: Myko skrivet 12 Januari 2016 kl. 10:23
[...]
Eftersom de vita skarvarna inte syntes på uppgiftsbilden så gick det att bygga den högra varianten med exakt samma (synliga) skarvar som på bilden.
Du har helt rätt, ska försöka tänka utanför boxen :)

o0ger

Egentligen har du ju rätt Roger men jag vill främja kreativitet framför att skarvarna ska bli exakt rätt.

Oftast är dock skarvarnas placering viktig och kan ibland även skvallra om hur lösningen ser ut.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

eon

Jag låste mig också vid tron att den vita och den röda halvan var lika.

Emma

Citat från: o0ger skrivet 12 Januari 2016 kl. 11:14
Egentligen har du ju rätt Roger men jag vill främja kreativitet framför att skarvarna ska bli exakt rätt.

Oftast är dock skarvarnas placering viktig och kan ibland även skvallra om hur lösningen ser ut.

Jag brukar med avsikt inte titta hur skarvarna sitter. Just för att de kan skvallra om lösningen. Sen när jag blir tillräckligt frustrerad kan jag gå tillbaka och se om de kan ge mig en ledtråd!
Citat från: eon skrivet 12 Januari 2016 kl. 17:06

Men det var de ju i den lösning som AndreasEldh tänkt sig.
Region Mitten

byStfn

Citat från: Emma skrivet 12 Januari 2016 kl. 20:55
Citat från: eon skrivet 12 Januari 2016 kl. 17:06

Men det var de ju i den lösning som AndreasEldh tänkt sig.
Jag tror eon menade att bitarna skulle vara byggda helt identiskt.. Det tänkte jag också när jag kikade in i tråden idag. Ska försöka vara mer på hugget för nästa utmaning och inte tänka så fyrkantigt (pun intended).

o0ger

Äntligen fredag! Dags för helgutmaning nr 9!

Lite större bygge den här gången. Som ni ser så sitter det 8 st 30602 runt kanterna. Det sitter en 4x4 parabol både på översidan och undersidan. Bygget ser således likadant ut från båda hållen. 4x4 parabolerna sitter helt centrerade och dikt an mot den vita ytan. Inget glapp eller offset. Bygget ska sitta ihop, det får inte gå sönder om man skakar lite på det. 4x4 parabolerna ska sitta fast. Jag har renderat utan skarvar mellan bitarna nu så ni inte ska haka upp er på det. Men ni får heller ingen hjälp av skarvarna ;)

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning.

De som klarat det:

- Swestar
- Wineyard
- Nilseman
- Myko
- Epsiloneta
- Wuntin
- Softilog
- Janho
- pareriksson
- Roger Brickjet
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Shit vad snabba ni är!  ;D Det fanns dessutom minst två mycket enklare lösningar än jag hade tänkt  :-\

torso

Vi tar detta senare.

o0ger

Jag skulle vilja att vi inte diskuterar olika möjliga lösningar i tråden innan jag avslöjat lösningen på måndag. Ok?

andreaseldh

Jag äger inte den aktuella parabolen, men det ska väl inte hindra mig från att försöka bygga resten. Och för andra i samma situation hoppas jag att det är okej att avslöja att undersidan ser ut så här:

byStfn

Citat från: andreaseldh skrivet 15 Januari 2016 kl. 23:02
Jag äger inte den aktuella parabolen, men det ska väl inte hindra mig från att försöka bygga resten. Och för andra i samma situation hoppas jag att det är okej att avslöja att undersidan ser ut så här:
Jag äger nästan inga av bitarna och sitter därmed med detta i LDD. Det har visat sig inte helt optimalt men jag gör ett försök och skickar ett mail nu :)

o0ger

Jag tycker tvärtom att LDD är optimalt för att lösa denna typ av problem :)

Stigge72

Citat från: o0ger skrivet 16 Januari 2016 kl. 10:34
Jag tycker tvärtom att LDD är optimalt för att lösa denna typ av problem :)
Har du provat att det funkar irl? ;)

Jag har hittat en lösning som jag tycker borde fungera, men det håller inte ihop så väl som jag vill, och tycker att det borde...

o0ger

Citat från: Stigge72 skrivet 17 Januari 2016 kl. 01:17
Har du provat att det funkar irl? ;)
Ja, jag skrev LÖSA problem, inte konstruera dem ;)