o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 November 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Jag vill ha en bild där man visar hur bygget är gjort. Det kan vara tex en sprängskiss. Eller att man tar bort vissa bitar och visar hur det ser ut på insidan.

En stor anledning till att jag inte vill ha LXF-filer är att jag ganska ofta inte har möjlighet att sätta mig vid datorn och köra igång LDD. Jag använder oftast min telefon för att kolla mail och swebrick.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Stigge72

Visst är det så att den röda delens översida ska se ut som den gråas undersida, och vice versa?

o0ger

Citat från: Stigge72 skrivet 08 Januari 2016 kl. 15:08
Visst är det så att den röda delens översida ska se ut som den gråas undersida, och vice versa?
Bra fråga! :) Missade visst det. Ja, det ser likadant ut på undersidan, fast omvända färger.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Emma

Undersidan måste alltså vara en enda 2x4-plate? En lösning med flera små plates underst är inte korrekt?
Region Mitten

o0ger

Citat från: Emma skrivet 08 Januari 2016 kl. 15:31
Undersidan måste alltså vara en enda 2x4-plate? En lösning med flera små plates underst är inte korrekt?

Stämmer! Undersidan är alltså en 2x4 plate. (och en 2x4 tile)

Peter S

Det är väldigt tajt! Har prövat flera tänkbara lösningar, men alla syns utifrån...

janho

Har ni provat så? Det funkar utmärkt! :)

EpsilonEta

Så svårt var det inte, jag hittade två lösningar 8) (och ingen involverar lim :) )
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Emma

Citat från: EpsilonEta skrivet 08 Januari 2016 kl. 22:04
Så svårt var det inte, jag hittade två lösningar 8) (och ingen involverar lim :) )

Har vi hittat samma två tro? Eller ska jag försöka hitta en tredje? Det känns omöjligt. Eller?
Region Mitten

o0ger

Det har kommit in tre olika godkända lösningar ;)

Emma

Citat från: o0ger skrivet 09 Januari 2016 kl. 10:40
Det har kommit in tre olika godkända lösningar ;)

Då fortsätter jag klura!
Region Mitten

o0ger

Hej! Hoppas helgen varit bra!

Nu kommer avslöjandet:

Den vänstra lösningen var den som vi hade tänkt. Ganska snabbt fick vi även in den högra varianten.

Några av er kom även på den här:

[/url]

Kul att ni använde en såpass ny bit! Den finns inte i LDD så jag fick ta en bild med mobilen.

Vissa av er hade förslag som baserades på LOTR-ringen 11010. Den funkar dock inte, för om man trycker i vanliga plates från varje sida så tar gör LEGO-texten på plupparna att det inte går att trycka ihop ordentligt. Det funkar inte ens med ihåliga studs faktiskt, eftersom de är liiiiite för höga.

Gideon

Tack för att du lär oss använda nyare bitar också! Har inte fått in dem i mitt "teknikbibliotek" i huvudet än. Den högra borde man dock kunnat komma på...
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Stigge72

Jag snöade in på helt fel spår, det lilla jag försökte klura.

Det där var ju löjligt enkelt när man ser det...

Ser fram emot nästa utmaning.

Roger Brickjet

Citat från: Gideon skrivet 11 Januari 2016 kl. 15:35
Tack för att du lär oss använda nyare bitar också! Har inte fått in dem i mitt "teknikbibliotek" i huvudet än. Den högra borde man dock kunnat komma på...
Håller med! Bitar som inte finns i LDD ännu glömmer i alla fall jag lätt bort.

Sen tycker jag (som vanligt) att den högra är "fel" eftersom den röda delen använder (eller i alla fall ser ut att använda) plate 2x2 corner 2420 och då måste stud reversal ske inom 2x2 i mitten för att skarvarna ska stämma på den vita men det ingick ju inte i uppgiften :) Lovar att inte ta upp det här fler gånger nu.

Längtar redan till fredag!