o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 November 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

EpsilonEta

Citat från: janho skrivet 04 December 2015 kl. 19:55
Saknas inte att "Lösningen ska sitta ihop ordentligt. Bygget får inta tappa sin form om man skakar lite på det."? Jag har kanske en lösning men alla bitarna sitter inte ihop.  :-\
Samma här, jag kan SNOTa hörnen men inte få fast dem.
På ett annat sätt kan jag få fast dem men då blir det glapp som inte syns i referensbilden.
Antagligen är ingen av dem godkända.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

o0ger

Citat från: janho skrivet 04 December 2015 kl. 19:55
Saknas inte att "Lösningen ska sitta ihop ordentligt. Bygget får inta tappa sin form om man skakar lite på det."? Jag har kanske en lösning men alla bitarna sitter inte ihop.  :-\
Jag tänkte att ni visste det vid det här laget ;) men jo, det ska sitta ihop.

Citat från: EpsilonEta skrivet 04 December 2015 kl. 20:13
Samma här, jag kan SNOTa hörnen men inte få fast dem.
På ett annat sätt kan jag få fast dem men då blir det glapp som inte syns i referensbilden.
Antagligen är ingen av dem godkända.

Skicka en bild. Det kanske är rätt.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreaseldh

Hur ser hörnet ut bakom de violetta tiles:en? Vet inte hur jag ska beskriva det i ord, så jag gjorde en illustration i överdriven skala. Den högra eller den vänstra?

andreaseldh

Lägg gärna en länk till den aktuella utmaningen i första posten också!

Myko

Gör de gråa bitarna bakom tiles:en hälften så tjocka på den vänstra bilden och den stämmer.

o0ger

Citat från: andreaseldh skrivet 04 December 2015 kl. 22:03
Lägg gärna en länk till den aktuella utmaningen i första posten också!

Bra idé! Fixat.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Citat från: andreaseldh skrivet 04 December 2015 kl. 22:01
Hur ser hörnet ut bakom de violetta tiles:en? Vet inte hur jag ska beskriva det i ord, så jag gjorde en illustration i överdriven skala. Den högra eller den vänstra?

Här är en bild rakt ovanifrån. Ändrade lite färg för tydlighetens skull.

De violetta tilesen sitter alltså en halv plate från kanten.

Magnus den store

Nu har jag lagt alldeles för mycket tid på det här så nu slänger jag in handduken.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

o0ger

Jag hoppas att ni försöker igen nästa helg även om det blev för svårt den här gången. Är det för kort tid med bara en helg? Det kanske är bra också, så ni inte får möjlighet att lägga alltför mycket tid av ert liv på det här.

Ni som försöker kommer förhoppningsvis också lära er en byggteknik som ni inte kände till tidigare!

Wineyard

Citat från: o0ger skrivet 05 December 2015 kl. 20:42
[...] så ni inte får möjlighet att lägga alltför mycket tid av ert liv på det här.
...har redan lagt alldeles för mycket tid på denna utan att komma fram till något  ??? ;D
(en helg är nog för övrigt en bra tidsram :) )

andreaseldh

Jag har också gett upp. Jag lyckades få till hörnen, och jag lyckades även få till Jumper plate i mitten, men inte samtidigt! Ja, en helg tycker jag också är lagom.

Roger Brickjet

Hatar att ge upp, att lösa problem är det jag får betalt för! Men hinner inte lägga mer tid på detta nu. Som tidigare nämnts får jag också till antingen det ena eller det andra men inte samtidigt.
Ska jag vara helt ärlig tror jag att jag misslyckats ändå, för jag kan inte lösa det utan att det syns en avfasning eller skarv...tror nästa jag blir lite arg om det visar sig att det är en skruvmejsel inblandad den här gången också :)
Hur som helst, hatten av till Myko och Larry Lars!

o0ger

Jag vet inte vad det är för avfasning eller skarv du menar, men det finns faktiskt både avfasningar och skarvar i min lösning. Det kan ju vara så att jag har valt vinkel och skuggor på min bild med omsorg ;) Skicka in ditt förslag vettja!

Jag har fått en del lösningsförslag inskickade som jag inte har godkänt. Jag ska nämna det jag har nämnt för dem: var och en av alla åtta 1x2 tiles sitter fast med 2 studs i min lösning.

Hur kan det vara möjligt? Fundera nu :)

janho

Jag har inte gett up ännu. :'(

En fråga till: Med hur många studs är båda 4x4 plates fastnad? Tack.

o0ger

Citat från: janho skrivet 06 December 2015 kl. 14:27
Jag har inte gett up ännu. :'(

En fråga till: Med hur många studs är båda 4x4 plates fastnad? Tack.

I min lösning sitter de fast med 2 studs var :)