o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 November 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Som en eventuell ledtråd sa Myko så här när han presenterade sin lösning för mig:

- "jag kom på det när jag insåg att eventuella 1x2 plates bakom tilesen skulle skära in i varandra"
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Larry Lars

Citat från: o0ger skrivet 06 December 2015 kl. 14:57
Som en eventuell ledtråd sa Myko så här när han presenterade sin lösning för mig:

- "jag kom på det när jag insåg att eventuella 1x2 plates bakom tilesen skulle skära in i varandra"

Neej! inga ledtrådar nu när jag tror mej ha hittat lösningen. ;)
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Nilseman

FY FY FY!

Jag kan verkligen inte tänka på detta sätt, Lego är alldeles för mycket "in the box" i min värld.
Jag kan kanske få till de fyra jumper-platesen och topp och botten, men de fyra hörnen!! AAARGH!!

Vänta, ska bara såga å borra å möjligen fila en massa först. Nej bara skoja, jag mördar ej lego. Suck

Grymt imponerad av er som kan tänka "outside the box"

o0ger

Citat från: Roger Brickjet skrivet 06 December 2015 kl. 12:53
tror nästa jag blir lite arg om det visar sig att det är en skruvmejsel inblandad den här gången också :)
Det är inga skruvmejslar den här gången! :)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Myko

Lösningen är faktiskt väldigt pur.

Larry Lars

Citat från: Nilseman skrivet 06 December 2015 kl. 20:19
Jag kan verkligen inte tänka på detta sätt, Lego är alldeles för mycket "in the box" i min värld.
Jag kan kanske få till de fyra jumper-platesen och topp och botten, men de fyra hörnen!! AAARGH!!

Det enda som behövs är förmågan att göra "helt om" i huvudet någonstans mitt i tankeprocessen. :)
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Gideon

Citat från: andreaseldh skrivet 05 December 2015 kl. 23:55
Jag har också gett upp. Jag lyckades få till hörnen, och jag lyckades även få till Jumper plate i mitten, men inte samtidigt!
Samma här, trodde jag hade en smart lösning för hörnen men får inte ihop det med 2x2-jumprarna... Dags att ge upp och rensa huvudet med att sortera en BL-order istället :P
Ser fram emot att få se lösningen!
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

AndersI

Jag fick till en perfekt form...  Det var bara det lilla problemet att de fyra hörnen var helt lösa.

Kul tankenötter det här, även om jag inte har lyckats lösa dem än  ???
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Sollan

Det är inte alltid det hjälper att sova på saken.

Jag gjorde ett försök med utmaningen innan jag skulle gå och lägga mig i går kväll, utan att komma fram till något vettigt.

I morse vaknade jag med  -Det måste ju vara brevlådan! i huvudet. När jag vaknat lite till såg jag inte riktigt hur den lösningen skulle gå till!

Stigge72

Citat från: Sollan skrivet 07 December 2015 kl. 09:01

Jag gjorde ett försök med utmaningen innan jag skulle gå och lägga mig i går kväll, utan att komma fram till något vettigt.

I morse vaknade jag med  -Det måste ju vara brevlådan! i huvudet. När jag vaknat lite till såg jag inte riktigt hur den lösningen skulle gå till!
Brevlådan? Menar du 4345? Den lösningen tycker jag låter spännande också. ;)

o0ger

Citat från: Sollan skrivet 07 December 2015 kl. 09:01

Usch, det låter som att jag ger er mardrömmar! Det var inte direkt en önskad effekt :)

o0ger

Tänka utanför boxen som Nilseman skrev är nog vad det handlar om i denna utmaning. Eller som Larry Lars skrev, att göra "helt om" i tankeprocessen.

Alla förslag jag har sett har en kärna som är identisk med Helgutmaning 2. Alltså 4 st travis bricks (4733). Det är en bra början. Men sen var det svårt att få till resten. Det är såklart lätt att anta att det ska vara en komplicerad lösning med en massa SNOT-bitar, men när man har testat alla möjliga kombinationer av SNOT-bitar, så måste man tänka om. Lösningen är enkel men absolut inte uppenbar.

Dags för det stora avslöjandet! (hoppas ni inte blir för besvikna) ;)

Det är alltså 4871 som är nyckel till lösningen i denna utmaning.

Många olika inverted slopes kan användas för att få till en liknande effekt:

Myko klarade utmaningen inom 5 minuter efter att jag hade lagt upp den. Nånting gjorde att han såg lösningen direkt. Han var mycket nöjd med denna revansch från Helgutmaning 3 :)

Jag hoppas att ni inte blev avskräckta. Kom tillbaka nästa helg. Då blir det nåt enklare. Jag lovar! :)

Myko

Jag är glad att jag hade turen att inte snöa in mig på komplicerade snotlösningar, hade jag gjort det hade jag nog inte heller klarat det.

Dark_Link

GAAH så delikat!
Är nästan glad att jag var på helt fel spår (komplicerad SNOT ehh...  :-[). :D

Får ju skamset erkänna att den kategorin aldrig ens öppnades i LDD i jakt på en lösning..

Stigge72

Jag fick en snilleblixt (tyckte jag) runt elva, eller så, på söndagkvällen. När jag sedan runt midnatt rotat fram bitar i rätt kvantiteter, så tcket jag fortfarande att det såg rätt ut, men det tyckte inte o0ger... måste erkänna att min läsning var SNOT-baserad och, om inte jätteavancerad, mindre elegant än den här.

Måste komma ihåg att kolla min igen i eftermiddag...