o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 November 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

marpe

Citat från: o0ger skrivet 23 November 2015 kl. 10:08
Kul att det var så många som deltog! Ni får inga priser som sagt, men jag hoppas ni har lärt er något. Var det lagom nivå på den här?
Nivån lockar många att deltaga/lyckas, vilket på sikt leder till att fler Swebrickare blir skickliga på att snotta.

Hellre egna extrautmaningar än för svår grunduppgift. Jag gjorde som Epsilon Eta och letade vidare efter fler lösningar.

Emma

Mycket trevlig sysselsättning! Drog på smilbanden åt skruvmejsel-varianten. Det var en lösning outside the box, inside the box!
Region Mitten

andreaseldh

Jag kände till versionen med 4 st Travis bricks 4733 sedan tidigare, men sedan tog det ett tag för mig innan jag hittade lösning nr 2. Gissa om jag blev besviken på mig själv när jag till slut kom på att den innehöll 8 st av o0gers favoritbit Erling bricks 4070! Dessutom upptäckte jag att denna kub är loggan för för LEGO:s expert-set.

Jag började även pilla på ytterligare en lösning som jag inte kan se bland de presenterade, men jag avslöjar inte vilken bit den bygger på förrän jag lyckats (eller kommit fram till att det inte går). I övrigt kan jag bara instämma i vad marpe skrev:

Citat från: marpe skrivet 23 November 2015 kl. 14:10
Nivån lockar många att deltaga/lyckas, vilket på sikt leder till att fler Swebrickare blir skickliga på att snotta.

Hellre egna extrautmaningar än för svår grunduppgift. Jag gjorde som Epsilon Eta och letade vidare efter fler lösningar.

Kvarnbacka

Kul initiativ och bra nivå tycker jag. Det här ska jag hoppa på och klura på när jag får tid!

MattiasKr

Instämmer i hyllningskören. Kul initiativ, och roligt att få sitta och fnula lite på olika lösningar. Ser fram emot nästa!

andreaseldh

Nu har jag gett upp mina försök att bygga en lösning baserad på 18677. Det skulle antingen krävas en ny Technic pin (kombination av 2780 och 4274) eller en Bar 2L. Kanske kan det gå om man även använder 4081b, men jag har inga att provbygga med. Så om någon annan har bitarna och vill prova så är det fritt fram!

Roger Brickjet

Citat från: MattiasKr skrivet 24 November 2015 kl. 10:31
Instämmer i hyllningskören. Kul initiativ, och roligt att få sitta och fnula lite på olika lösningar. Ser fram emot nästa!
+1

Skruvmejseln var riktigt innovativ!

Godtfred

Skruvmejseln är en av mina favoritbitar. Försökte mig på andreaseldhs idé, hade en jättebra lösning med två skruvmejslar, men den funkade inte i praktiken...

o0ger

Dags för Helgutmaning nr 3!

De röda bitarna är infällda 1/2 plate. Avståndet mellan de röda sidorna är 4 plates. Undersidan och översidan är helt slät, alltså inga hål eller pluppar, men skarvar är ok. Baksidan ser likadan ut som framsidan. Lösningen ska sitta ihop ordentligt. Bygget får inta tappa sin form om man skakar lite på det.

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forum-alias om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder.

Svaret avslöjas på måndag. Trevlig helg och lycka till!

De som har löst det:

- Wineyard
- Dark_Link
- Magnus den store
- EpsilonEta
- Gideon
- Wuntin
- Emma
- andreaseldh
- Roger Brickjet
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Emma

De röda brickorna som inte syns, åt vilket håll sitter de? Med studsen utåt?
Region Mitten

o0ger

Citat från: Emma skrivet 27 November 2015 kl. 17:37
De röda brickorna som inte syns, åt vilket håll sitter de? Med studsen utåt?
Bra fråga. Jag har förtydligat det nu. Baksidan ser likadan ut som framsidan. Alltså plupparna utåt.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Här kommer lösningen!

Antingen var det lite svårare den här gången eller så var många upptagna med förkylningar och julpyntande i helgen. Det har kommit in en del lösningar. Alla identiska. Vad jag vet så går det nog bara lösa på ett sätt. Bra kämpat alla som klarade utmaningen, och även ni som försökte men inte kom på det!

För er som inte löste det så vill jag presentera den här biten (99206):

Den dök upp 2012. Fanns i stor mängd i UCS B-Wing och användes just till att sätta ihop sektioner baksida mot baksida i det settet. Biten är alltså två plates hög. Som ni ser på bilden nedan kan den tex användas för att sänka ner slopes för att få en snyggare övergång. Den kan också kombineras med andra SNOT-bricks för att få en stabil konstruktion.

Stigge72

Jag hann komma på att det måste vara fyra av den biten i mitten, men jag hann inte skicka in min lösning...

lingonfil

Helvete! Jag visste det!

Jag har ju ingen sådan bit. Jag tänkte verkligen "hoppas inte lösningen kräver den där biten jag inte har, för då är jag rökt". (Ungarna ockuperade datorn, så LDD var inte ett alternativ).

Nu ska jag göra en bitter bricklinkbeställning.  >:(

o0ger

Citat från: lingonfil skrivet 30 November 2015 kl. 11:25
Ungarna ockuperade datorn, så LDD var inte ett alternativ

Hela helgen?  ???  :)