o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 November 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Att bara spegelvända sin första lösning räknas väl inte, hoppas jag?

Magnus den store

Fyra lösningar? Hur i he...
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

o0ger

Citat från: andreaseldh skrivet 20 November 2015 kl. 22:54
Att bara spegelvända sin första lösning räknas väl inte, hoppas jag?
Nej, men det fanns fler varianter än jag trodde.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

ByggareDan

Citat från: Magnus den store skrivet 20 November 2015 kl. 23:00

Fyra lösningar låter ju ordentligt mycket, men då ska man ha i åtanke att EpsilonEta's lösningar kanske inte är utformade riktigt som vi andra tänker, han har ju en hel del speciallösningar i sina byggen.

/ByggareDan

Nilseman

Citat från: ByggareDan skrivet 20 November 2015 kl. 23:06
Citat från: Magnus den store skrivet 20 November 2015 kl. 23:00

Fyra lösningar låter ju ordentligt mycket, men då ska man ha i åtanke att EpsilonEta's lösningar kanske inte är utformade riktigt som vi andra tänker, han har ju en hel del speciallösningar i sina byggen.

/ByggareDan

Hmmm jag mailade in tre lösningar nu.

Men fyra!! Epsilon är läskig där. Är det krav på LDD (Lego leagal) eller går det att fuska fritt utan att såga modda såklart?
Då kan det nog bli väldigt fritt.

EpsilonEta

Tack  :)
Jag tycker det är "normala" lösningar och två är snarlika. Det fanns betydligt konstigare saker i senaste REC tävlingen.
Jag är faktiskt ganska låst vid visa regler så alla mina fungerar i LDD. Jag tjurade också på tills jag hitade en tillräckligt symetrisk lösning. Ni får se på måndag.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

o0ger

Det är mest varianter av samma bitar. Jag har inte satt några krav, men alla bitar måste sitta ihop och vara ordentligt itryckta. Jag kommer inte tillåta klippta slangar, klistermärken, gummiband osv. Men detta är ju Swebrick! Här håller vi inte på med sånt, eller hur? ;)

De lösningar jag har fått in är "lego legal" och går också att bygga i LDD.

Ligg inte sömnlösa över det här nu. Det räcker med två lösningar :)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

MattiasKr

Jag kommer att ligga sömnlös om inte min andra lösning godkänns  ;D

Nilseman

Tjoho! Du får lägga upp mig nu  :D skickade dig ett mail nu ikväll (fredag) äh ingen panik egentligen.

o0ger

Jag är inte hemma den här helgen, så det var svårt att bedöma er som skickade LDD-filer. Men nu har jag gjort det.

Det är tydligt att vissa av er tillhör riskgruppen för att bli beroende av det här :)

Jag var inte beredd på att det skulle finnas så många varianter. Det är nog för att jag själv inte har försökt att lösa just detta på så många olika sätt som möjligt.

Så för att ni ska få göra nåt annat den här helgen och för att jag inte ska behöva göra en massa bedömningar så kommer jag nu slå ihop alla er som har gjort 2 lösningar eller fler. Det räcker med två lösningar för att "klara" utmaningen. ok?

På måndag kommer det vara en hätsk debatt med starka känslor runt vad som egentligen är en "unik" lösning :) Men jag är domare, så jag bestämmer ;)

o0ger

Det har kommit in många lösningar under helgen. Dels var det några lösningar som jag inte hade tänkt på, men det var också flera varianter av de lösningar jag hade tänkt mig.

De lösningar som jag kände till innan var den som är gjorde med 4 st Travis bricks 4733 och den med 8 st Erling bricks 4070 . Jag hade inte tänkt på att det gick att göra med bara 3st Travis bricks och 6 st Erling bricks. Så de är ju nästan de mest optimala lösningarna iom att de använder lägst antal bitar.

Det finns också många lösningar med endast 2 Travis bricks i ena änden och sedan en mängd olika varianter i andra änden. Det kan vara svårt att se på bilden men en av lösningarna använder sig av 85861 Plate, Round 1 x 1 with Open Stud och skruvmejsel.

Kul att det var så många som deltog! Ni får inga priser som sagt, men jag hoppas ni har lärt er något. Var det lagom nivå på den här?

Gideon

Kul utmaning, man fick helt klart klura en stund men jag tycker svårighetsgraden var lagom (särskilt eftersom fdet visst fanns många fler rätta svar :) )

Byggtekniskt tycker jag att 4 st Travis bricks verkar stadigast eftersom alla plates då får 2 studs att fästa på och därför inte kan rotera.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

o0ger

Citat från: Gideon skrivet 23 November 2015 kl. 11:12
Byggtekniskt tycker jag att 4 st Travis bricks verkar stadigast eftersom alla plates då får 2 studs att fästa på och därför inte kan rotera.
Ja, jag håller med. Jag gillar den lösningen bäst.

lindyhep

Måste ju gå att plocka bort en av de gröna eller gula också så har du två varianter till.
Men som ni säger...med bara tre blev det lite vingligt och kuben skevade lätt.
Nu ser jag fram emot nästa helg :D

Godtfred

Tuff (men rättvis) domare, han diskade ett av mina bidrag för att den glappade några tiondelar... (den mittersta)