[MOC] Småstaden Solville (under konstruktion)

Startat av Mikael Sol, 08 Februari 2015 kl. 16:13

Föregående ämne - Nästa ämne

Mikael Sol

Blev inspirerad av kommentarerna och håller på att pilla med stoppblocket. Problemet är att det är lite trångt i slutet av rälsen så lite av trottoaren blev lidande (plattformen får precis plats med pågatåget ...).

Nu ska jag visserligen bygga en helt ny motorvagn, tänkte jag, som blir kortare, så då kan jag flytta fram stoppblocket.

andli

Ähh gör som SJ, de kör regelbunden trafik förbi Märsta med ett tågset där de två sista vagnarna inte får plats vid plattformen..
Och med tanke på att de inte spärrar dörrarna på motsatta sida när de stannar vid perronger, lär de inte spärra dörrarna på de två sista vagnarna heller...
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Mikael Sol

Solville har Legoilia som entreprenör för trafiken, inte SJ  :P

Mikael Sol

Håller på att bygga om en del av hamnområdet där set stod förut, till att bli mer likt något från Amsterdam. Ska bli ett hus till vänster om den här byggnaden också i liknande stil.

shutter

Mikael Sol

Tack!

Stod och blängde på stoppblocken på Göteborg C idag och funderar hur jag ska få till nåt mer åt det hållet. Jag är inte den som gillar technic-lösningar ...

I alla fall, har byggt ett magasin vid hamnen nu i kväll!

Uppdaterad dagvy:

Sollan

Mikael Sol

Här är lite uppdateringar.

Hamnen har fått ett torn vid inloppet. Ny lemonade-kiosk på plats. Och stationshuset har bytt utseende!

SuperMario

Bra jobbat!!

Kul att se hur staden har blivit allmer kompakt med tiden.
Det är dessutom väldigt snyggt med blandningen av nya och äldre set samt dina egna modeller.
Skalan på staden och byggnaderna känns också lagom, många av oss kanske bygger onödigt stora grejer.

Mest av allt gillar jag nog känslan i din stad, det känns väldigt levande.
Andra städer jag sett ger ett sterilt intryck.

Myko

Jag gillar hur du jobbat med höjden och fått in så mycket på en liten långsmal yta. Det känns verkligen som den typen av idealiserad stad man ser i barnböcker och tv-program.

ByggareDan

Det börjar bli en ganska så stor stad nu, så det blir ju att förtäta staden som nästa steg i utveckling, vilket inte blir lätt då man lätt tappar känslan du har nu.

/ByggareDan

Mikael Sol

Tack!

Jo, jag har funderat över det där med hur en stad är. Äldre städer har ju byggnader från olika tidsepoker så det är kul att blanda. Jag gillar ju den gamla 80-talsskalan på grejer, men även de moderna setens skala också. Det som är skönt med att bygga lite mindre är att det går snabbt att få grejer klara.

Sen vill jag gärna att det ska se ut som en leksaksstad med färgglad palett, istället för realism. Kommer ni ihåg det där fotot som var över en stad i gamla instruktioner från början av 80-talet? På nåt vis försöker jag återskapa känslan jag hade som barn av att titta på det fotot.

Mikael Sol

Fick till slut mitt piratskepp efter en veckas daglig felsortering hos Posten.

Håller på att modda den till en restaurang! Tror bilderna talar för sig själva. Har ni frågar är det bara att fråga på. Kom på att jag borde kolla lite mer på hur Parisian Restaurant ser ut inuti för att få lite mer inspiration och idéer på lösningar. Framförallt för köksdelen som är högst temporär.

Här är alltså restaurang Blå Porten!

[/url]

Tunguska

Mina LEGO-byggen på flickr.