Lego butik i Mall of Scandinavia i Solna

Startat av Svegon, 16 September 2014 kl. 11:25

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Citat från: Memmla skrivet 13 November 2015 kl. 14:34
Det här med att bygg-fylla en mugg, finns det någon jämförelse på hur mycket mer man faktiskt vinner på att göra så? För det känns sjukt tidskrävande att stå och bygga lager i butiken. :p
Vi utgår väl från att alla AFOLs vill ha så mycket bitar som möjligt för pengarna? ;)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

dalle

Citat från: o0ger skrivet 13 November 2015 kl. 14:46
Det här med att bygg-fylla en mugg, finns det någon jämförelse på hur mycket mer man faktiskt vinner på att göra så? För det känns sjukt tidskrävande att stå och bygga lager i butiken. :p
Vi utgår väl från att alla AFOLs vill ha så mycket bitar som möjligt för pengarna? ;)
Där har du fel AFOLs vill inte ha mycket bitar de vill ha JÄTTE mycket bitar (helst i tan).

Memmla

Citat från: o0ger skrivet 13 November 2015 kl. 14:46

Haha sant. Men ska jag motivera för min sambo som inte är AFOL varför jag ska stå i butiken i en halv evighet så funkar det inte med "jag får i tio bitar till så här!!" :D

Manne

Asså.. Är man snäll så ställer sambon upp.. Jag testade 142bitar modellen i Köpenhamn o sambon höll koppen o hjälpte till det hon kunde.. Så jag fick mina DBG 2x4 till tågspåret.. Gick hyfsat snabbt o bygga ändå..  Man ser ju dom som kan o som som bara plockar.. Blir absolut skillnad i slutändan..

Med vänlig hälsning, Manne
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

Memmla

Klart han gör men jag får nog höra vad fånig jag är ändå :D

andli

https://docs.google.com/spreadsheets/d/19GKor2D1DKVO-H-DaNZhcvCWmpLlUsN_zDAIX-pAnTM/edit?pli=1#gid=0

Ny fräsch design!

Eftersom jag inte orkade sitta och leta rätt på rätt ElementID för varje bit blev det DesignID istället, så bilderna blir ju i fel färg.
(Och det funkar inte när bricklink har DesignID.gif istället som vanligaste DesignId.jpg)
Men å andra sidan är det en väldigt liten tröskel att ändra och uppdatera, det absolut viktigaste!

Tanken är att man ska kunna skriva in E och elemetntID för att få ännu bättre bilder, men jag får inte till IFsatserna som behövs...
Skriver man elementID med ett E framför kommer den hämta bilden från lego, börjar inte numret på E tolkas det som ett designID och bilden plockas från bricklink!
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

andreaseldh

Apropå att byggpacka burken, om man vill vara riktigt krånglig ska man peta in 1x2 tile underifrån på varje 2x4 brick  ;D

Pekblom

Citat från: Skafte skrivet 13 November 2015 kl. 10:00
Var det som i andra butiker billigare om man har en burk med sig - alltså satt de på en klisterlapp med streckkod till nästa gång?
I dag när jag frågade sa de att det skall vara samma retursystem på burkarna som det är i andra LEGOstors. De hade inte fått fram streckkodslapparna än bara. De lovade också att om jag kommer dit med burken igen när de fått streckkoderna skall de ordna det. Absolut bäst är det så klart om man har med sig kvittot. (för oss som är medlemmar kan de ju kolla i datorn när vi handlade bitar senast.
Vidare sa han att om jag vill handla i dag med min gamla burk ordar de det. Men jag kände inget behov av att handla något i dag igen.

Gideon

Citat från: andli skrivet 13 November 2015 kl. 15:35
Skriver man elementID med ett E framför kommer den hämta bilden från lego, börjar inte numret på E tolkas det som ett designID och bilden plockas från bricklink!
Jag kör med följande formel i mina ark, då hämtar den legos egna bilder baserat på elementID (i detta fall ur fält E31):
=image("http://cache.lego.com/media/bricks/5/1/"&E31&".jpg",1)

Edit: såg att du också använder legos bilder på elementID.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Peter S

Alltså: finns det ingen annan gratistjänst än Google? De verkar ha en ohelig allians med Apple för jag kan inte uppdatera i browsern utan hänvisar till appen. Och där måste jag ha konto ändå... Har varit och inventerat men kan inte uppdatera förrän jag kommer hem. Det finns några fel också.

Peter S

Nu har jag uppdaterat arket och rättat fel. Allt med dagens datum är rättat! Vissa färger var fel!
Men: Andli: Under burkarna längst ner till vänster hade dom också lagt in fack nu. Till vänster: Plate 4x8 Black och till höger Plate 4x6 White. Kan inte uppdatera arket för fälten är låsta.

darthmortar

Citat från: Pekblom skrivet 13 November 2015 kl. 16:15
Var det som i andra butiker billigare om man har en burk med sig - alltså satt de på en klisterlapp med streckkod till nästa gång?
I dag när jag frågade sa de att det skall vara samma retursystem på burkarna som det är i andra LEGOstors. De hade inte fått fram streckkodslapparna än bara. De lovade också att om jag kommer dit med burken igen när de fått streckkoderna skall de ordna det. Absolut bäst är det så klart om man har med sig kvittot. (för oss som är medlemmar kan de ju kolla i datorn när vi handlade bitar senast.
Vidare sa han att om jag vill handla i dag med min gamla burk ordar de det. Men jag kände inget behov av att handla något i dag igen.

Kassören slog in ett nummer som stod i botten av burken. Det var så enligt honom returen funkade.
Sex små legobitar kan kombineras på 915 miljoner olika sätt. Själv kan jag kombineras på 12 olika sätt.

robban

Citat från: darthmortar skrivet 13 November 2015 kl. 20:16
Citat från: Pekblom skrivet 13 November 2015 kl. 16:15

Kassören slog in ett nummer som stod i botten av burken. Det var så enligt honom returen funkade.
4556202 är väll artikel nr på själva varan.
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

andli

Citat från: Gideon skrivet 13 November 2015 kl. 17:07
Citat från: andli skrivet 13 November 2015 kl. 15:35
Jag kör med följande formel i mina ark, då hämtar den legos egna bilder baserat på elementID (i detta fall ur fält E31):
=image("http://cache.lego.com/media/bricks/5/1/"&E31&".jpg",1)

Edit: såg att du också använder legos bilder på elementID.
Mm det som strula var if satsen för att kunna ange både design och element id, tanken med det var att om någon inte hade tid/hittade rätt element id, så kunde man ange designid istället. Nästan rätt bild är bättre än ingen bild. ElementId hittas för övrigt enklast genom att hitta rätt typ av bit på bricklink och sen klicka bredvid bilden där det står "small images". Då får man upp en lista med elementId för varje färg.

PeterS: Öppnat upp de fälten nu! Tack för all inventering!
Tror inte man kan redigera direkt utan app på Android heller..

Den hamnade på Google för att det helt enkelt gick snabbast för mig, har en webserver man kunde gjort något på med. Men då hade jag nog fortfarande hackat php...

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Gideon

Citat från: andli skrivet 13 November 2015 kl. 20:54
Mm det som strula var if satsen för att kunna ange både design och element id, tanken med det var att om någon inte hade tid/hittade rätt element id, så kunde man ange designid istället. Nästan rätt bild är bättre än ingen bild. ElementId hittas för övrigt enklast genom att hitta rätt typ av bit på bricklink och sen klicka bredvid bilden där det står "small images". Då får man upp en lista med elementId för varje färg.
Funderar på om man borde ha separata fält för dessa? Det förvirrar kanske folk och i värsta fall avskräcker folk från att uppdatera om man tror att man måste skriva in designID?

Men jag tycker nog ändå att vi borde se till få igång http://www.brickbuildr.com/index.php/view-store/?store=134 och se till att den hålls uppdaterad, den är avsevärt lättare att hitta för utomstående också. Jag kollade ju t ex inte ToroLUGs forum för nåt Google-ark när jag skulle kolla vad som fanns på väggen i Toronto utan gick ju såklart in på BrickBuildr ;)

Det verkar ju som om de kan släppa in folk att sköta uppdateringarna där:
CitatIf you want to help contribute information about this store, Flickr-mail or e-mail me.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram