Lego butik i Mall of Scandinavia i Solna

Startat av Svegon, 16 September 2014 kl. 11:25

Föregående ämne - Nästa ämne

Peter S

Oj oj oj... På hemväg från jobbet...

mordatre

Vem sköter alla PaBväggsbeställningar från resten av landet då?   :(
Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

:::::::

Tur att nya jobbet ger 10 loppor rent mer i månaden då detta kommer behövas nu  :o

andli

Citat från: mordatre skrivet 08 Juni 2015 kl. 19:28
Min gissning är att det kommer dyka upp en eller flera bricklink affärer som fixar det om det är lönsamt.
Jag var lite sugen, med bara större volymer och ett pris efter vad som ryms i muggarna, men jag la ner det när jag insåg att det tar tid och ger liten avkastning, bättre att sitta en timme till på jobbet då :)
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Magnus den store

Citat från: mordatre skrivet 08 Juni 2015 kl. 19:28

Beställningar? Borde vara värt åtminstone en årlig studieresa. Men det är klart. Problemet är när butiken får in en låda guldkorn såsom Saruman-dressen eller Palpatine-torson.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

darthmortar

När jag var i London för en vecka sedan berättade butikspersonalen i Lego store att de skulle öppna butik I Sverige.
Sex små legobitar kan kombineras på 915 miljoner olika sätt. Själv kan jag kombineras på 12 olika sätt.

Gideon

Om man inte orkar packa burkar brukar de också på vissa ställen sälja hela lådor direkt från lagret. Har för mig att de kostar typ $100 borta i staterna.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Odidoma

Citat från: Gideon skrivet 08 Juni 2015 kl. 23:22Om man inte orkar packa burkar brukar de också på vissa ställen sälja hela lådor direkt från lagret. Har för mig att de kostar typ $100 borta i staterna.
mini

mordatre

Citat från: Odidoma skrivet 08 Juni 2015 kl. 23:42
Citat från: Gideon skrivet 08 Juni 2015 kl. 23:22Om man inte orkar packa burkar brukar de också på vissa ställen sälja hela lådor direkt från lagret. Har för mig att de kostar typ $100 borta i staterna.
mini

Ingen dum ide. Om man får tag på en låda tiles finns det nog fler som hade velat dela. Pilgrimsfärder gör jag när drivmedlet blir gratis.
Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

Gideon

Får också hoppas att det blir lika bra service som t ex butiken jag var på i påskas i Toronto, där hade de sett till att hålla hela PaB-sortimentet i lager och hade en pärm man kunde bläddra i för att hitta vilka sorter de hade men som inte hade förärats en plats på väggen just då :)

Tror att den servicen hade uppkommit genom god dialog med ToroLUG för övrigt, och jag hoppas verkligen att ledningen för "vår" butik kommer att inse hur mycket de har att vinna på att anstränga sig lite extra för Swebrick.
Flickr   Instagram

andli

Har de verkligen så mycket att vinna?

Visst vi kan prata oss varma om att det finns en butik för vänner & kollegor(men kommer endå tipsa om att det är billigare på nätet...), vi kommer ju själva aldrig köpa några set där (förutom ev exclusiva eller på någon utförsäljning/kampanj).

Och söker man runt lite på nätet kan man notera att det verkar vara/varit en period då det varit svårt att köpa loss de stora boxarna. Om de löst det med att höja priset från $70 till $100 eller det var innan det stoppade försäljningen är lite svårt att utröna. Kan man inte köpa lådorna kommer vi ju endå bränna pengarna på att köpa dem i muggar, kanske mer precis den volym vi behöver till det tänka bygget, men de kommer ju få in pengarna endå. Såvida vi inte går och köper MegaBlocks tiles istället, men där är vi inte riktigt än..

Fast de slipper ju ha hela PAB blockerad av AFOL som står och visar de andra "vanliga" kunderna hur de får i så mycket som möjligt i sin kopp :)

Men visst hade det varit trevligt att kunna köpa kartongvis med bitar, det tycker säkert bricklink affärsinnehavarna med (och traderasäljarna). Frågan är om LEGO vill sponsra deras vinst.
Är vinsten att ha glada extremt prismedvetna AFOL större än att ens kvalitetsbitar säljs ur små plastpåsar utan tryck på div siter där det kan vara svårt att avgöra ursprung och bitarna lätt kan blandas upp med div andra märken?
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Tektor

Är det sannolikt att det blir kilopris i Stockholm?

Jag har lite dålig koll på de olika Pick-a-brick-varianterna. I London Westfield var det mugg som gällde när jag var där för ett par år sen, men i Billund är det ju kilopris.

Vilket är vanligast av muggpris och kilopris, och vilket är nyast?

Ozp

Alla lego store jag har varit i har det varit pris per mugg.
Legoland ägs inte av Lego längre, antagligen därför det är annorlunda.

Gideon

Citat från: andli skrivet 09 Juni 2015 kl. 08:26
Har de verkligen så mycket att vinna?
[...]
Samarbetet med AFOLs på andra ställen tror jag främst handlar om att t ex få låna MOCs till sina montrar och att hålla i olika "in store events".
I övrigt tror jag att det beror väldigt mycket på om det är AFOLs som jobbar i butiken eller inte, det där med att hålla ett större sortiment än vad antalet rör på PaB-väggen tillåter handlar nog ofta om att någon anställd själv tycker att det är värt att lägga tid på att se till att hålla sortimentet komplett med alla bitar som det "är säsong på" från det centrala sortimentet (som inte ska förväxlas med PaB på S@H som är mycket bredare, detta är enbart vilka de kan beställa lådor av).

Citat från: Tektor skrivet 09 Juni 2015 kl. 11:04
Är det sannolikt att det blir kilopris i Stockholm?
Eftersom vad jag förstår det kommer vara en normal brand store så kan jag inte tänka mig annat än att det blir pris per volym. Dvs pressa ner så mycket du kan i en burk så länge locket går på (eller snuddar kanten och sitter fast med hjälp av tejp som brukar vara ok på många ställen).
Priset per burk skulle jag gissa landar någonstans kring 180-200 kr för de stora burkarna om jag utgår från den europeiska prisbilden. (I det mer priskänsliga USA brukar de kosta $15 + moms)
Flickr   Instagram

Tektor

Citat från: Ozp skrivet 09 Juni 2015 kl. 11:07
Legoland ägs inte av Lego längre, antagligen därför det är annorlunda.

Aha! Jag trodde att i alla fall butiken var en äkta Lego Store. Då är det inte så konstigt om den är annorlunda.
Lite synd, för om man inte är intresserad av packningssporten så känns kanske kilopriset rättvisare.