påbörjad moc-gata av nybörjare

Startat av jensglindgren, 07 September 2014 kl. 13:07

Föregående ämne - Nästa ämne

Vilket hus passar sämst in?

Blå
1 (9.1%)
Gul
0 (0%)
Grön
5 (45.5%)
svart
4 (36.4%)
vit
0 (0%)
rött
1 (9.1%)

Antal personer som röstat: 11

Omröstningen har avslutats: 30 Oktober 2014 kl. 10:06

jensglindgren

Citat från: Joacim skrivet 26 September 2014 kl. 16:13
Citat från: jensglindgren skrivet 24 September 2014 kl. 15:15
Fick ändrat om lite till, men funderar dock på att sätta det gula huset till höger om arbetsplatsen.
Har beställt mer saker idag (technincfan på BL) till det gula huset som förhoppningsvis kommer till början av nästa vecka.

Har kört fast lite, flyter inte på lika bra som när jag började på gatan men det är väl att motivationen/inspirationen går upp och ner.

Försöker hitta ett bra ställe att få tag på "takbitar" i rött till det vita huset, försökte hitta set nr 6119 men det verkar ha utgått...
Får ta en seriös koll på BL senare, behöver även svarta bitar och fönster till applebutiken.

Konstigt att en hobby kan vara så dyr:)

Finns liknande takbitar på lekolar.se Detta set innehåller både fönster dörrar och taktiles dock fel version mot vad du vill ha...
Hoppas det hjälper dig lite &WCMP=bse&WDPK=initial&WebModuleName=Home&PRDGRPRECID=0&PAGENUMBER=1]http://guestshop.lekolar.com/sites/LekoLar/CSS/Enterprise%20Portal/BLL_EPCSSItemDescriptionView.aspx?WMI=BLL_EPCSSItemDescriptionView&WTID=939&WKEY=[65534%3a11327103381]&WCMP=bse&WDPK=initial&WebModuleName=Home&PRDGRPRECID=0&PAGENUMBER=1

Har kollat på dom på nids4kids men vill inte ha en massa mer dörrar. Får ta en runda till på BL. Men tack för tipset! Är föresten 25% på lekia Eriksberg om nån vill köpa billigt lego.

jensglindgren

Har kommit en bit med mitt gula hus, bara massa småpillande tills man är helt nöjd med det. Fönsterbrädorna på BV är lite för lika en kofångare så ska nog göra om dom senare ikväll.
Hoppas jag får de bitarna jag beställt imorgon eller tisdag så jag kan fortsätta. Kommer bli lite gjort på alla husen när det väl dimper ner.
Fick en känsla förut att husen spretar lite väl mycket, dom passar inte riktigt ihop, vad tycker ni?

ByggareDan

Är ju väldigt svårt att få hus på rad att passa ihop med varandra om man inte gör alla lika eller bara använder samma färg på alla husen.
Just att alla hus inte är likadan eller samma färgsättning gör ju en gata mer levande, sen tror jag att det är mest byggaren själv som tycker att det inte passar ihop, andra lägger nog inte märke till det på samma sätt.
Om du senare fyller på gatan med mera liv och rörelse så får man ett annat sammanhang som förhöjer/knyter ihop stadsbilden.
Sen ser man ju även gator ute i verkligheten som spretar beroende på när husen är byggda, några 1920 tals hus sen dyker det upp några stycken små trälådor om och tillbyggda i alla möjliga konstiga vinklar, sen dyker det upp något nästan modernt i alltihopa. Så jag tycker inte du behöver vara orolig att det spretar, jag tycker ju att det ger mer liv att byggnaderna är olika och har egen charm.
I värsta fall får du säga att din stad har haft flera olika stadsplanerare med olika viljor hur man skulle driva staden framåt  ;)

/ByggareDan

Manne

Bara o köra på.. Följ dina idéer så gatan blir mer o mer klar ang byggnaderna, känns det fel senare så montera ner o bygg om..

Med vänlig hälsning, Manne
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

jensglindgren

Det är ju just det att man kör ju bara på och blir aldrig nöjd...
Kommer nog göra om det gula huset igen nu när jag får min bitar, ska bli ett landshövdingehus istället. Bor i sådant hus själv så det får bli lite hemmainspirerat och antagligen ett hörnhus...

AndersI

För mig fungerar det bäst att försöka avbilda ett riktigt hus. Givetvis måste det förenklas (våningar bort, krympa bredden, etc.), men sedan kan man brodera lite försiktigt med extra detaljer.

Å andra sidan finns det säkert andra som hellre bygger helt ur fantasin, men för mig blir skillnaden mellan idé och realiserbar verklighet alldeles för stor när jag försöker fantisera fram något...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

jensglindgren

Inte så mycket att säga om det ännu mer än att det känns och ser bra ut på hörnet.
Det jag är lite tveksam på är hur taket ska göras. Antingen brant tak med fönster så det blir en tredje våning eller lägre så det blir som en plattform på. Tror det lutar åt ett brant med ett fönster fram och två på sidan. Ska försöka få till gångstegar, stuprännor och snörasskydd om det går.

AndersI

Citat från: jensglindgren skrivet 29 September 2014 kl. 22:52
Det jag är lite tveksam på är hur taket ska göras. Antingen brant tak med fönster så det blir en tredje våning eller lägre så det blir som en plattform på.

Min första reaktion på huset som det ser ut nu är att det är relativt modernt, dvs. en våning till och ett platt tak på det skulle kännas rätt.

Ett brant tak med vindskupor antyder ett äldre hus, och för mig stämmer inte bottenvåningen med det antagandet.

jensglindgren

Citat från: AndersI skrivet 30 September 2014 kl. 09:24
Citat från: jensglindgren skrivet 29 September 2014 kl. 22:52
Det jag är lite tveksam på är hur taket ska göras. Antingen brant tak med fönster så det blir en tredje våning eller lägre så det blir som en plattform på.

Min första reaktion på huset som det ser ut nu är att det är relativt modernt, dvs. en våning till och ett platt tak på det skulle kännas rätt.

Ett brant tak med vindskupor antyder ett äldre hus, och för mig stämmer inte bottenvåningen med det antagandet.

Vill ha det så det ser ut som ett landshövdingehus och oftast har dom ombyggda vindar. Kanske borde använda 2x1 tegelbitar i någon ljus färg istället för det vita? Sen är ju det gula mkt mörkare i verkligheten.

AndersI

Citat...landshövdingehus...

OK - då är jag med på vad du siktar mot. Definitivt brant lutande tak i så fall :)
http://gbg.yimby.se/2009/05/goteborg-berattar-landsho_2683.html

jensglindgren

Fick lite gjort idag igen, fönstrena på övervåningen kommer vara 4st 2x2 fönstren. Kommer bli passage till innergård, sovrum och en juciebutik på BV. Övervåningen blir TV & soffa, dass och kök med bord & stolar. Takvåningen får vi se, kanske flyttar upp sovrummet dit och gör en ordentlig hall på bv istället.
Får mer gula bitar till våning 2, tiles till trottoar och mellan våningar på husen, dörrar och småbitar imorgon så ska fokusera på att få utsidan på gatan klar först nu.

jensglindgren

Ska försöka bygga lite ikväll igen, har inte haft ork att bygga speciellt mkt, gjorde en trailer till lastbilen igår bara.

Det är så att jag har en chromebook och den kan inte installera .exe-filer, så jag kan inte använda LDD.
Har mitt egna sätt som ni kan se på bifogad bild, det är ett jäkla roligt sätt och känns mer kreativt men det är svårt att få till alla små krusiduller man vill ha med på ett hus.

SÅ min fråga är, finns den någon web-baserad version av LDD?

o0ger

Det finns ingen webbaserad version av LDD.

Du kanske kan smälla igång en server i Amazon eller Azure och installera där?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

jensglindgren

Citat från: o0ger skrivet 03 Oktober 2014 kl. 13:25
Det finns ingen webbaserad version av LDD.

Du kanske kan smälla igång en server i Amazon eller Azure och installera där?

Det är för avancerat...
Är kär i set 6177, 650st bitar för 199:-, köpte idag 2 st för 200kr på toysrus på backaplan. Ganska bra brickpris kan man säga.

jensglindgren

Ändrat om allt igen...