påbörjad moc-gata av nybörjare

Startat av jensglindgren, 07 September 2014 kl. 13:07

Föregående ämne - Nästa ämne

Vilket hus passar sämst in?

Blå
1 (9.1%)
Gul
0 (0%)
Grön
5 (45.5%)
svart
4 (36.4%)
vit
0 (0%)
rött
1 (9.1%)

Antal personer som röstat: 11

Omröstningen har avslutats: 30 Oktober 2014 kl. 10:06

footos

Med tanke på storleken på den stenen i framkant av flaket skulle jag sänka boggien när jag drar på flaket. Man får vara rädd om bladfjädringen.  ;)

swestar

container-lastbil Stiligt bygge.  :)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

andreaseldh

Ja, containerlastbilen är verkligen snygg. Fiffig lösning på bakljusproblemet! Upptäcker förresten att det är sällan man ser lastbilar med uppdragen bakaxel i verkligheten nu för tiden.

jensglindgren

Citat från: andreaseldh skrivet 14 Oktober 2014 kl. 00:00
Ja, containerlastbilen är verkligen snygg. Fiffig lösning på bakljusproblemet! Upptäcker förresten att det är sällan man ser lastbilar med uppdragen bakaxel i verkligheten nu för tiden.

Jobbar på bygget och kan tyvärr inte hålla med, tycker var och varannan har uppdragna bakaxlar. men i vilket fall är det ju vanligare med raka eller vad man ska säga.
Tyvärr så stod jag i morse och drog av och på lasset och det går fortfarande i... Måste komma på något annat sätt att få dit belysningen.
Kan nog ändra så att istället för att ha 4st 2x1 gråa på undersidan så har man 2st 12x1 så kan den inte haka i något.

footos

Det finns ju olika typer axelkombinationer. Vilken man väljer hänger på vilken typ av körning man har. Där jag håller till är dom flesta lastväxlare  eller krokbilar  om du vill, tridem  bilar. Dvs dom har 3 axlar bak. Där finns också olika möjligheter. Man kan ha höjbar första, sista eller bägge av de nämnda. Det mest vanliga här är höj och styrbar  sista axel.
Jag hjälper gärna till med frågor kring detta men vi kanske ska ta det på pm eller liknande. Vill ju inte skriva sönder tråden.
Snygg krokbil.  :)

Johan

jensglindgren

Citat från: footos skrivet 14 Oktober 2014 kl. 07:39
Det finns ju olika typer axelkombinationer. Vilken man väljer hänger på vilken typ av körning man har. Där jag håller till är dom flesta lastväxlare  eller krokbilar  om du vill, tridem  bilar. Dvs dom har 3 axlar bak. Där finns också olika möjligheter. Man kan ha höjbar första, sista eller bägge av de nämnda. Det mest vanliga här är höj och styrbar  sista axel.
Jag hjälper gärna till med frågor kring detta men vi kanske ska ta det på pm eller liknande. Vill ju inte skriva sönder tråden.
Snygg krokbil.  :)

Johan

Detta är kanon, det är såna här tips man vill ha! Jag tycker att just lego construction är det som är roligast att bygga i fordonsväg. Om jag får plats så kommer det bli en 32x32 i mitten av gatan som ska vara tänkt som en byggarbetsplats, med bodar, stomme, kran, avstängningar och allt som hör till. Än så länge har jag knåpat ihop lastbilen, en servicebil, en grävskopa och en kran som inte riktigt är klar.
Sen lägger jag stor vikt vid lekbarheten i det jag bygger, har en treåring hemma som gärna leker med det jag bygger. Så fancy-pancy-byggen som bara är för syns skull är inte att tänka på.

Ni som antagligen är lite mer insatta i bitar, finns det någon legobit som är tänkt som motvikt? Har för mig att jag hade det som liten.
Behöver det till kranen, idag har den 2st uppsättning med hjul som motvikt...

pehter aka ibbe

Citat från: jensglindgren skrivet 14 Oktober 2014 kl. 07:45

Ni som antagligen är lite mer insatta i bitar, finns det någon legobit som är tänkt som motvikt? Har för mig att jag hade det som liten.

Stämmer, gissar att det är denna du tänker på: 73090a
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

jensglindgren

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 14 Oktober 2014 kl. 08:06
Citat från: jensglindgren skrivet 14 Oktober 2014 kl. 07:45

Stämmer, gissar att det är denna du tänker på: 73090a

Kanon, tack! Blir nog till att beställa 2 st sådana i svart och sen 12st såna där pelare i svarta också. Det roligaste hade varit att göra kranen nedmonterbar för att kunna fraktas på lastbil men då kommer det där in med att det ska hålla... Ska göra om min lastbil med trailer till en lorry med kran tänkte jag. Den ska frakta en skräpkontainer och en mannskapsbod.

för att förtydliga lite, en sådan som är på bilden ska jag försöka knåpa ihop.

footos

Ett alternativ till dragbilen på bilden kan ju annars vara en bodbil med tillhörande släp eller kärra. Googlar du på bodbil får du upp lite bilder.

jensglindgren

Citat från: footos skrivet 14 Oktober 2014 kl. 09:50
Ett alternativ till dragbilen på bilden kan ju annars vara en bodbil med tillhörande släp eller kärra. Googlar du på bodbil får du upp lite bilder.

Ja absoult men jag vill ha en med trailer så man kan välja lite som man vill, antingen kör den bodar, eller en maskin eller material.
Har byggt en hytt i vitt till en lastbil så får se, kanske blir en av varje!

jensglindgren

Kvällens bygge:
(Det enda jag inte är nöjd med är kranen, den orkar inte lyfta så mkt som jag vill att den ska göra..)

jensglindgren

Kan ju kolla med er, vet ni något smart och kompakt sätt att göra stödben? skulle vilja ha ett indragbart på varje sida om kranen.

jensglindgren

Och så har man ändrat sig igen...
Kommer bli ett 32x32 blått/vitt/grått/svart-hus och sen ett grått/brunt/vitt hus på gavlen.

Hoppas jag kan hålla mig till detta nu...
Ska lägga en beställning så jag kan färdigställa de tak som inte är klara, mer bruna, vita och gråa bitar plus några fönster.

Kan tillägga att fönstrena som sitter på det blåa huset inte kommer se ut så, ska vara högre!

jensglindgren

Och så var det dags för ännu en rivning och uppbyggnad. Satt och kollade TV och såg ett hus, vips så fick man inspiration...är det bara jag som är så velig?

Joacim

Jag känner igen det problemet har samma problem :P
Gatan börjar se riktigt trevlig hut nu ;D