påbörjad moc-gata av nybörjare

Startat av jensglindgren, 07 September 2014 kl. 13:07

Föregående ämne - Nästa ämne

Vilket hus passar sämst in?

Blå
1 (9.1%)
Gul
0 (0%)
Grön
5 (45.5%)
svart
4 (36.4%)
vit
0 (0%)
rött
1 (9.1%)

Antal personer som röstat: 11

Omröstningen har avslutats: 30 Oktober 2014 kl. 10:06

Manne

Ser ut som det börjar bli tajt om platsen nu.. Ser trevligt ut dock..

Med vänlig hälsning, Manne
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

jensglindgren

Citat från: Manne skrivet 06 Oktober 2014 kl. 18:48
Ser ut som det börjar bli tajt om platsen nu.. Ser trevligt ut dock..

Ja det kan man säga, precis så jag får plats med 6 hus , men har beställt ett längre hyllplan från jobbet:) tanken är att jag ska få plats med 7 hus plus att två av dem ska vara hörnhus med tillhörande väg.
Eller rättare sagt vill jag ha 7st 16x32, två hörnhus och en ska vara en byggplatsen eftersom sonen alltid vill leka med kranen och grävaskinen jag byggt.

Manne

Hmm.. Hur ska jag förklara detta.. Har liknande dilemma..

Om du svänger av vägen mellan hus ett o två så får du möjlighet till mer byggande samt ett hörnhus istället för ett "vanligt"..  Hoppas du förstår vad jag menar..

Mannesalt, on Flickr

jensglindgren

Citat från: Manne skrivet 06 Oktober 2014 kl. 21:56
Hmm.. Hur ska jag förklara detta.. Har liknande dilemma..

Om du svänger av vägen mellan hus ett o två så får du möjlighet till mer byggande samt ett hörnhus istället för ett "vanligt"..  Hoppas du förstår vad jag menar..

Tror jag förstår men jag hade tänkt mig ett i varje ända och sen kanske göre en gränd mellan det gula och applebutiken. Köpa en 8x32 eller 2st 8x16 och trycka in emellan.

jensglindgren

Lite till gjort idag, måste få fram en 32x16-platta till snart plus lite till blåa bitar.
Men det tickar på nu!

jensglindgren

Har fått lite gjort idag igen, dock inte så mycket.

Joacim

Manne

Ser proffsigare ut för varje ombyggnad.. Planerar du att anlägga gatan också ? Gör ett ännu bättre intryck..

Mannesalt, on Flickr

ByggareDan

Kul att se hur det ändras och fram växer en mer och mer färdig stadtsgata.
Gillar ju även att du byggt på bottenplatta och inte vanlig basplatta, kommer nog själv att välja byggd bas som du gjort.

/ByggareDan

jensglindgren

Tack så mycket! Känns som det går åt rätt håll nu! Kommer göra en väg sen också som går runt hela i dark grey. Men först ska alla sidor på husen bli klara, taken ska färdigställas och alla fönster ska vara på plats.
Ska göra en stor beställning när lönen dimper ner på kontot...
Kommer en liten uppdatering, bytte färg på applehuset och byggde ihop det blåa, råkade välta ner det i golvet idag....
Kommer även en bild på min hylla med bitar.

jensglindgren

Citat från: ByggareDan skrivet 12 Oktober 2014 kl. 10:59
Kul att se hur det ändras och fram växer en mer och mer färdig stadtsgata.
Gillar ju även att du byggt på bottenplatta och inte vanlig basplatta, kommer nog själv att välja byggd bas som du gjort.

/ByggareDan

Kändes lättast i början att använda den tekniken så man hade något att utgånifrpn plus att det blir en snygg bas för det hela att stå på, även utan en väg framför. Bifogar en bild på det från sidan.

Magnus den store

Trevligt bygge du har på gång där. Några byggtekniska funderingar:
1. Röda husets loggia tror jag ser bättre ut med en heltäckande röd vägg istället för den sneda. Känns mer verklighetsförankrat.
2. Gröna husets stora glasfönster/-dörrar ser ut som franska balkonger utan räcke. Har du provat hänga ett staket utanför dessa?
3. Vissa fönster har ganska djup fönstersättning. Har du provat sätta dem på halvstud med jumper plates? Du behåller variationen i fasaden samtidigt som det kan bli mer lagom.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

jensglindgren

Citat från: Magnus den store skrivet 12 Oktober 2014 kl. 22:45
Trevligt bygge du har på gång där. Några byggtekniska funderingar:
1. Röda husets loggia tror jag ser bättre ut med en heltäckande röd vägg istället för den sneda. Känns mer verklighetsförankrat.
2. Gröna husets stora glasfönster/-dörrar ser ut som franska balkonger utan räcke. Har du provat hänga ett staket utanför dessa?
3. Vissa fönster har ganska djup fönstersättning. Har du provat sätta dem på halvstud med jumper plates? Du behåller variationen i fasaden samtidigt som det kan bli mer lagom.

Hej och tack för feedbacken!

1.  Det ska jag ändra ikväll och se hur det ser ut.
2.Tänkte bygga gardiner på insidan på det gröna huset och låta dom vara stora fönster, tänkte ha fransk balkong på det gula.
3. Det blåa huset kommer ha vita jumperplates var tanken!

Det är precis såna här konkreta tips jag vill ha!

jensglindgren

Tänkte dela med mig av kvällens moc, inget gjort på gatan men har gjort en container-lastbil(?).
Det enda som måste lösas är att de bakre ljusen kom en stud för långt ner och flyttar jag upp dom så slår lasset i när man drar på det....
Ska fixa ihop en flatbed till den också som grävmaskinen kan stå på.

jensglindgren

Kom på lösningen samtidigt som jag skickade förra inlägget!