Tips för hur man tvättar bitar (smuts, missfärgning, röklukt)

Startat av dinskugga, 03 Februari 2009 kl. 19:42

Föregående ämne - Nästa ämne

Magnus den store

Citat från: Lews skrivet 15 April 2016 kl. 22:50
Citat från: KallEl75 skrivet 15 April 2016 kl. 21:53
Lånar tråden och ställer frågan var man enklast kan få tag på väteperoxid?

Har bara lyckats hitta grejer för hårblekning och misstänker att den typen av preparat är onödigt dyra att köpa in.

Finns på Apoteket men jag vet inte vad det är för koncentration.

Har för mig att Apoteket bara säljer 3% utan recept.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

SvanteOlof

jag har suttit ett par dagar nu med en skål varmt vatten med diskmedel för rengöring, en skål rent och svalt vatten för sköljning, en frotéhandduk att torka på, tandborste för skrubbning, babywhipes för detaljputs och servetter för detaljtorkning. Sedan har jag tagit bit för bit och gjort fint. Det har blivigt bra resultat men noll effektivt. jag kommer nu att tackla rästen av beggbitarna på ett mer effektivt sätt. Allt i diskhon låter som en rimlig lösning. sen om det är någon bit som är smutsig därefter så kan man ju detaljtvätta den. det som är knepigt är sorteringen efteråt. man vill ju inte blanda ok bitar med nybitar och inte förlegade bitar med okbitar.
ordvits: studsmatta = 4186

KallEl75

Citat från: Magnus den store skrivet 15 April 2016 kl. 23:05
Citat från: Lews skrivet 15 April 2016 kl. 22:50
Citat från: KallEl75 skrivet 15 April 2016 kl. 21:53
Lånar tråden och ställer frågan var man enklast kan få tag på väteperoxid?

Har bara lyckats hitta grejer för hårblekning och misstänker att den typen av preparat är onödigt dyra att köpa in.

Finns på Apoteket men jag vet inte vad det är för koncentration.

Stämmer för där har jag redan varit och frågat. ( Eller i vart fall gavs jag den informationen på mitt lokala apotek. )

Har för mig att Apoteket bara säljer 3% utan recept.

lindyhep

https://www.apotekhjartat.se/soksida/?query=väteperoxid+3%25&type=Products&filter=requiresprescription%3Afalse&sortBy=relevance%3Adesc

Där ser du koncentrationen. 3%. Går även att söka fram 30% på Hjärtat men den får endast säljas till tandläkare (tror jag det är) så den skall du inte kunna köpa där.

Anders67

Deltar i CB Blue Harvest och CB Castonien

Magnus den store

På brittiska Amazon finns 12% och på amerikanska Amazon finns 35%, men väljer du att importera bör du kontrollera vilka regler som gäller.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

KallEl75

Tack för tipsen!

Då vi har fri rörlighet för varor inom EU skall ju inte en beställning från England kunna utgöra några problem alls.

Frågan är dock om 12% är tillräckligt. Läst på andra ställen att de kört på 35%.

Nåväl 12 är ju fortfarande avgjort bättre än 3% i alla fall.

Majkel

Fast en vara kan ju ha olika restriktioner i olika länder så det är inte självklart att du som privatperson får köpa den ändå. Det är nog en bra ide att kolla upp det hela först.

SvanteOlof

Citat från: swedish_kitsune skrivet 21 April 2015 kl. 23:24
Kör själv en mer spartansk metod när jag får hem begagnat lego:
Jag lägger dom i varmt vatten med diskmedel i diskhon, låter dom ligga en stund och sen kör jag loss med en tandborste på dom.

Småpilligt? JA. tidskrävande? nja. Resultat? Mycket bra resultat.

Lägger dom sedan på en frottéhandduk och låter dom lufttorka under ett par timmar.
Känns nästan som nya bitar, och inget fett eller damm kvar.

japp. check. provade detta. jag köpte byttor från ikea som jag använder vid försortering. jag köpte till dem en metallskena som jag har fäst under legobordet som man kan haka fast dem på så man lätt kan sortera ned bitarna i de olika byttorna:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10271091/?query=102.710.91

det är fyra små hål i byttornas botten så jag gjorde helt sonika så att jag ställde dem under kranen och lät vatten spola igenom burkarna ett par gånger, jag tillsatte en kork grönsåpa. sedan spolade jag lite till och hälde sedan ut dem för lufttorkning på handdukar. när de torkat färdigt så hede jag tillbaka dem i byttorna och sorterade bitarna till deras slutförvaringsplats. tack för tipset
ordvits: studsmatta = 4186

KallEl75

Väteperoxid upp till 12% får säljas utan tillstånd i butik.
Om du vill gå över den nivån måste man ansöka om tillstånd hos MSB.

byStfn

Jag har fyndat några kilo gammalt lego i oanvänt skick på loppis två helger i rad. Det enda är att det var dammigt och en del bitar hade någon brun beläggning på sig.

Första testet tvättade jag blandade bitar i vattenbad. Ingrodd smuts borrades bort med en mjuk tandborste som inte repar det minsta. Resten fick bara ligga i vatten några timmar. Däremot var torkningen det svåra. Massor med vatten kvar i hålighetera efter två dygns lufttorkning.

Andra testet så skakades bitarna av innan de placerades med knopparna uppåt på en tjock frottéhandduk. Uppepå dessa ytterligare en handduk. "Massera" bitarna och redan då var det bara ytterst lite fukt kvar. Låt ligga mellan handdukarna i några timmar sen var mina 2x2, 2x4 och 2x6 helt torra.

Ska fortsätta laborera lite men detta är acceptabelt i arbetsmängd samt tidsåtgång för min del. Och inte en enda repa!

Kattöga

Hej! Har köpt begagnat lego från lite olika håll, sorterar och tvättar för fullt... Längst ner i en fin legohög hittar jag såklart ett typ knappcellsbatteri med brun beläggning på, har väl läckt på nåt sätt då.....  Har hittills sett nån bit som också varit brunfärgad. Legot är för övrigt jättefint. Tror ni det funkar att bara tvätta legot i tvättmaskin så är det användbart i alla fall....?

andreaseldh

Citat från: Kattöga skrivet 26 September 2016 kl. 11:46
Hej! Har köpt begagnat lego från lite olika håll, sorterar och tvättar för fullt... Längst ner i en fin legohög hittar jag såklart ett typ knappcellsbatteri med brun beläggning på, har väl läckt på nåt sätt då.....  Har hittills sett nån bit som också varit brunfärgad. Legot är för övrigt jättefint. Tror ni det funkar att bara tvätta legot i tvättmaskin så är det användbart i alla fall....?

Vill minnas att LEGO tipsade om att det gick bra, i en katalog på 1980-talet. Max 40 grader och använd en tvättpåse. Elektriska delar kan inte tvättas alls, inte heller delar med dekaler på. Om man är extra feg tvättar man inte delar med tryck heller. Flytande tvättmedel ger mindre slitage än pulver. Använd kulörtvättmedel eftersom vittvättmedel innehåller blekmedel.

Kattöga

Tack! Håller på att testar nu.... Verkar funka bra, bitarna ser rena och fina ut. Har också testat att använda ett slitet örngott som tvättpåse...inte att rekommendera då det gick sönder och det blev lego typ...överallt....men legot höll... :D