Tips för hur man tvättar bitar (smuts, missfärgning, röklukt)

Startat av dinskugga, 03 Februari 2009 kl. 19:42

Föregående ämne - Nästa ämne

Teabox

Har inte prövat metoden själv, men läst en del om det.

Citat från: Mikalos skrivet 06 November 2014 kl. 00:13
Varför så hög koncentration som 15 %? Är det inte smidigare (och säkrare!) att använda 5 % om detta medför minskad risk för frätskador?

Vad jag läst så är det inte rekommenderat att gå över 10%. Ju mer väteperoxid i förhållande till oxiderat flamskyddsmedel i bitarna ju snabbare kommer väteperoxid att gå på de andra beståndsdelarna i plasten.

Är UV-lampan verkligen nödvändig? Kommer inte reaktionen igång utan UV-ljus? Känns som en dyr investering om man inte har anvädning för den annars.

Reaktionen kräver UV-ljus för att få den nödvändiga energin som behövs. Det ska räcka med att ställa det i solljus. Dock vet jag inte om solen är så mycket värt i Sverige under vinterhalvåret.

Varför tillsätta Vanish oxi? Vad gör denna substans rent kemiskt?

Den agera som katalysator. Dvs den gör det lättare för den önskvärda reaktionen att komma igång så processen går snabbare.

Behövs det ventilation i rummet där lösningen står eller bildas det inga ohälsosamma ångor när väteperoxiden förångas?

Googla "väteperoxid sdb" så borde du hitta ett gäng pdf-filer med bland annat hanteringsinformation :)

Reaktionen med oxiderat flamskyddsmedel producera enbart vanligt syre om jag minns rätt.

Nilseman

Var rätt mycket bra svar i ovanstående inlägg ☺. Men vad gäller styrkan så är 5%väldigt klent. Kommer ta hur lång tid som helst. Sedan är det billigare att köpa 30% och spä den ca 50/50 då räcker den mycket längre. Sedan har jag aldrig fått någon frätskada, och blir det någon reaktion så blir  huden vit. Man får såklart undvika att få det på huden. Uv  ljus är bäst. Solen är ju lite opålitlig och varierar ju i styrka. Kjell &  co säljer rätt billiga uv-lysrör och tillbehör. Jag köpte två rör fästen och glimtändare och byggde en ljusramp i balsaträ (hade det hemma)

mechamike

Sammanfogat ämnet. Vänligen använd sökfunktionen :-)
?

Legqvist

OK, nu har jag läst hela den här tråden.

Jag skulle verkligen behöva tvätta mina delar och tänkte om det kanske fanns någon enkel metod. Har också hört att det ska gå att tvätta bitarna med blekmedel men tycker inte om det här med kemi och sådant (Nej, verkligen inte! Jag målade ett gulnat plast datorchassi vitt istället för att bleka det). Så jag undrar bara: Exakt vad kommer att hända om jag lägger bitarna i ett vattenbad med Vanish eller använder sagda medel i maskinen? Förutom att det kanske blir rent vill det säga. Blir det någon skillnad mot att "bara" tvätta delarna i vanligt tvättmedel?

Läste någonstans att man kunde våtslipa repade bitar med fint papper (1200 eller finare). Hur blir resultatet då? Jag ska inte ställa ut mina saker eller liknande så det gör inte mig något om det är fina repor på bitarna. Hade för mig att vi körde 2000 på billackeringen och det enda som syntes var att ytan mattades.  (Lite off topic men ändå).  Polermedel skulle också fungera, får prova det.

Jag bara spånar lite här, hoppas att det är tillåtet.  ::) 

andreaseldh

Om det bara är ute efter att tvätta bitarna räcker det med ljummet vatten och handdiskmedel. Lägg dem gärna i en tvättpåse så de inte råkar åka ner i avloppet.

Om du däremot vill återställa missfärgade bitar och inte har hittat svaret här i tråden kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

persmul

Jag har genomfört mitt första tvätt-test med tvättmaskin på mitt och min brors gamla lego (visst av det så gammalt som 45 år). Jag körde 30 fintvätt i en finmaskig tvättpåse, men lade även ner ett par microfiberdukar som fick snurra runt med bitarna och gnida dem rena. Lade allt i ett örngott innan det åkte in i maskinen. Funkade klockrent och bitarna glänser nu.

mvh
Per

o0ger

Vad händer om man försöker polera/bleka en bit med tryck på?

Jag köpte ett ganska stort gäng vita modulex-tiles med bokstäver och siffror på, som är mer eller mindre helt gulnade. De är ju från 60-70-talet så det är ju inte så konstigt kanske, men det finns ju vita modulex-bitar som fortfarande är vita. Vad är de ens gjorda av för plast?

Risken känns ju överhängande att trycket försvinner om man börjar behandla ytan.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

swedish_kitsune

Kör själv en mer spartansk metod när jag får hem begagnat lego:
Jag lägger dom i varmt vatten med diskmedel i diskhon, låter dom ligga en stund och sen kör jag loss med en tandborste på dom.

Småpilligt? JA. tidskrävande? nja. Resultat? Mycket bra resultat.

Lägger dom sedan på en frottéhandduk och låter dom lufttorka under ett par timmar.
Känns nästan som nya bitar, och inget fett eller damm kvar.

AndersI

Fast en tandborste kan ha så hårda strån att det blir repor i Lego-bitarna.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

o0ger

Det tar emot, men känslan just nu är att jag lika gärna kan slänga dem. :( Jag ska testa med diskmedel.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Silence101

Citat från: o0ger skrivet 21 April 2015 kl. 22:19
Vad händer om man försöker polera/bleka en bit med tryck på?

Risken känns ju överhängande att trycket försvinner om man börjar behandla ytan.

VAR FÖRSIKTIG med gamla tryckta bitar.
Jag putsade bort trycket på bitarna till . Det röda försvann i ett nafs  :-X
Jag gör som swedish_kitsune.
Jag lägger dom i diskhon i ljummet vatten med diskmedel.
En mjuk tandborste gör inte mer skada på begagnade bitar.

OBS. Vad jag menar är att putsa inte direkt på trycket. Det kan försvinna. Att lufttorka brukar oftast räcka.
Peter Karlsson, Region Syd
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

raarghh

Många har nog sett denna och är väldigt lik den som tidigare postades i denna tråd, men alltid hjälper den väl någon :)

https://www.youtube.com/watch?v=HGagdufGvGM

qbert

"– Många av de här ämnena gör stor nytta i samhället, så de går inte att totalförbjuda dem. Ett exempel är väteperoxid som används som blekmedel och desinfektion men som också har använts vid bombtillverkning, säger Henric Östmark till SVT Nyheter."
Ifrån:
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-hoppas-forskarna-stoppa-fler-bombdad

:p
Four shalt thou not count, neither count thou two, excepting that thou then proceed to three. Five is right out.

KallEl75

Lånar tråden och ställer frågan var man enklast kan få tag på väteperoxid?

Har bara lyckats hitta grejer för hårblekning och misstänker att den typen av preparat är onödigt dyra att köpa in.

Lews

Citat från: KallEl75 skrivet 15 April 2016 kl. 21:53
Lånar tråden och ställer frågan var man enklast kan få tag på väteperoxid?

Har bara lyckats hitta grejer för hårblekning och misstänker att den typen av preparat är onödigt dyra att köpa in.

Finns på Apoteket men jag vet inte vad det är för koncentration.