Tips för hur man tvättar bitar (smuts, missfärgning, röklukt)

Startat av dinskugga, 03 Februari 2009 kl. 19:42

Föregående ämne - Nästa ämne

martinator

Citat från: o0ger skrivet 22 Juni 2014 kl. 17:04
T-sprit är väl ett medel som löser upp plast?

Nej T-sprit löser inte lego som nämnts innan. Men ACETON däremot.. Vilket gör att det går bra att "svetsa" lego med aceton. Men prova först på kasserade bitar. Det är inte helt lätt.
/

Mikalos

Jag har kommit över ett parti begagnat vitt lego. Många av bitarna är tyvärr märkbart gulnade (gissningsvis från sol-"blekning"). Nu antar jag att det inte är så lätt att modifiera färgen på Lego utan att förstöra ytan (genom skrovlighet eller ojämn färg), men vill så gärna tro att just färgen vit är enklare att lyckas med än andra färger. Mitt (troligtvis falska) hopp är att likt textilier och tänder är just färgen vit enklare att åstadkomma än andra färger.

Peter S

Mikalos

Citat från: Peter S skrivet 26 Juli 2014 kl. 20:09
Vi har pratat om det lite längre ner i den här tråden.
http://www.swebrick.se/index.php?topic=7137.msg128050#msg128050

Underbart! Det var mycket bättre än jag vågat hoppas på! :-)

Lösningen på gåtan heter väteperoxid och tillämpningen illustreras på ett tydligt sätt i detta (https://www.youtube.com/watch?v=gmZOQJ1dHRg) Youtube-klipp.

Jag hade faktiskt inte vågat tro att väteperoxid skulle kunna bleka legot utan att skada det. (Det är samma kemikalie som används vid blekning av tänder, hår, papper etc.) Det verkar dock som att väteperoxidet oxiderar bort den gula missfärgningen, utan att skada plasten och får därigenom legot att se ut som nytt igen. :-)

Nu kan jag inte bärga mig tills jag fått tag på en dunk väteperoxid. En 3 %-ig lösning ska räcka, vilket är tur då starka lösningar är mycket frätande och kan explodera. Lyckliga jänkare kan visst köpa ca en liter för ynka 6 kr på Walmart. I högkostnads-Sverige kostar en liter över 100 kr på Apoteket...men, men, kanske kan man hitta något på Biltema...

Captain

Jag köpte för ett par veckor sen 8258 på Tradera.

Det blev lite av en besvikelse. Jag visste ju att det var begagnat, men jag har aldrig någonsin sett så skitigt lego. Dessutom tobaksstinkande. Bitarna var i mycket bra skick förvisso. Men ändå...

Ikväll bestämde jag mig för att prova att tvätta bitarna. En stor balja med riktigt hett vatten och En rejäl dos CilitBang (för golv och fett). 45 minuters vattenbad. Sköljde tre gånger. Tobakslukt och smuts borta. La bitarna i salladsslungan och vevade några varv. Nästan inget skrammel och bitar tillräckligt torra för att efter en timmes lufttorkning på frottéhandduk vara snustorra och klara för sortering. Kan tillägga att de dekaldelar som av misstag hamnade i badet klarade sig utmärkt de med! Än så länge inga skador vad jag kan se.

Så det slutade ju lyckligt i alla fall!

Bifogar ett par före/efter-bilder.

mechamike

Wow skaplig skillnad! Tack för att du delade med dig, och välkommen till Swebrick!
?

Manne

Har fått hem en laddning på ca ett kg lego från ett BL köp.. Ca 400 bitar.. Kände direkt en typ av tobakslukt.. Öppnat alla påsarna o lagt ut delarna på en bricka..  Känner ingen lukt på lite avstånd men kör man näsan på en bit så finns odören där.. Ska vara helt nya bitar så vill inte göra något dumt o oaktsamt..

Dom är felfria utöver själva lukten på nära håll..

Finns det något enkelt sätt att ta bort/minska problemet , eller det ger med sig självt om det får ligga till sig lite ?

Med vänlig hälsning, Manne
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

bjomark77

Beror på hur hårt doften sitter i bitarna, men lägg bitarna i en burk, och ställ ner ett glas med ättika i burken, låt stå något dygn, så kan ättikan "suga" ut odören.

Manne

Citat från: bjomark77 skrivet 17 September 2014 kl. 22:41
Beror på hur hårt doften sitter i bitarna, men lägg bitarna i en burk, och ställ ner ett glas med ättika i burken, låt stå något dygn, så kan ättikan "suga" ut odören.

Ok, tackar.. Har laggt ut alla bitarna på en bricka.. Se om det försvinner.. Säljaren säger att han inte röker o det är en rökfri miljö.. Så vet inte om det är rökning eller något annat som gör lukten.. Men någon lustig lukt är det..

Mannesalt, on Flickr

Roger Brickjet

Citat från: Manne skrivet 18 September 2014 kl. 09:29

Ok, tackar.. Har laggt ut alla bitarna på en bricka.. Se om det försvinner.. Säljaren säger att han inte röker o det är en rökfri miljö.. Så vet inte om det är rökning eller något annat som gör lukten.. Men någon lustig lukt är det..

Har märkt att vissa av mina nya ziplock-påsar, från t.ex. Svanströms, luktar tobaksrök efter ett tag...innehållet också tyvärr men vädring av bitarna brukar räcka.

Manne

Citat från: Roger Brickjet skrivet 18 September 2014 kl. 10:17
Citat från: Manne skrivet 18 September 2014 kl. 09:29

Har märkt att vissa av mina nya ziplock-påsar, från t.ex. Svanströms, luktar tobaksrök efter ett tag...innehållet också tyvärr men vädring av bitarna brukar räcka.

Låter ju lite trist om det är zip påsarna.. Det var ett dussin zip påsar med lego i min låda.. Luktade direkt när man öppnade påsen.. Låter dock bra om det räcker med vädring för att lukten ska avta/försvinna.. Får hoppas på det bästa.

Mannesalt, on Flickr

Nextuz

Nog är det som ni säger.. Att viss plast kan lukta, ofta av mjukgöraren... inte utanpå, men när de vart stängda så koncentreras doften inuti.
Lite som pingisbollar... de luktar väldigt lite utanpå.. men inuti luktar det eukalyptus av den kamfer som tillsätts för att de inte skall spricka :)   

Manne

Kan säga att lukten är borta redan.. Känns väldigt lustigt överhuvudtaget.. Men ingen är gladare än jag :):):)

Mannesalt, on Flickr

Nilseman

Angående väteperoxid: Jag har fixat gulnade vita bitar med mycket gott resultat. Några stalltips från mig. Köp 30% väteperoxid (köpte mitt på nordsjö färg) då kan du spä ut den med batterivatten/destillerat vatten så rent som möjligt. hälften hälften så får du då ca 15% lösning. blanda ut en slätstruken tesked med vanish oxi action vanliga rosa burken. Räcker med något mindre också, behövs väldigt lite vanish. lös gärna upp vanishen i en skvätt varmt vatten. sen bandar du allt i ett litermått tex. Och häll allt i en glasform (pyrex typ? å i med bitarna och ställ en riktig uv-lampa över. glöm ej bort bitarna! kan ta ett tag men får dom ligga för länge (över 8 timmar) så kan de börja förstöras. så kolla efter ca 3-3.5 timmar. tänk på att peroxiden är lite ful mot huden. svag peroxid används vid sårtvätt men så stark som 15% blir som brännsår fast ändå inte, huden blir vit liksom. tvätta händerna mycket.

rensa bitarna noga sedan i durkslag eller lägg dom i blöt i varmt vatten med lite diskmedel.

Lycka till.

Mikalos

Citat från: nilseman skrivet 05 November 2014 kl. 12:11
Angående väteperoxid: Jag har fixat gulnade vita bitar med mycket gott resultat. Några stalltips från mig. Köp 30% väteperoxid (köpte mitt på nordsjö färg) då kan du spä ut den med batterivatten/destillerat vatten så rent som möjligt. hälften hälften så får du då ca 15% lösning. blanda ut en slätstruken tesked med vanish oxi action vanliga rosa burken. Räcker med något mindre också, behövs väldigt lite vanish. lös gärna upp vanishen i en skvätt varmt vatten. sen bandar du allt i ett litermått tex. Och häll allt i en glasform (pyrex typ? å i med bitarna och ställ en riktig uv-lampa över. glöm ej bort bitarna! kan ta ett tag men får dom ligga för länge (över 8 timmar) så kan de börja förstöras. så kolla efter ca 3-3.5 timmar. tänk på att peroxiden är lite ful mot huden. svag peroxid används vid sårtvätt men så stark som 15% blir som brännsår fast ändå inte, huden blir vit liksom. tvätta händerna mycket.

rensa bitarna noga sedan i durkslag eller lägg dom i blöt i varmt vatten med lite diskmedel.

Lycka till.

Intressant! Har faktiskt inte kommit till skott och blekt några bitar ännu då jag inte visste var jag skulle köpa väteperoxiden.

Ett par frågor kring dina tips.

Varför så hög koncentration som 15 %? Är det inte smidigare (och säkrare!) att använda 5 % om detta medför minskad risk för frätskador?

Är UV-lampan verkligen nödvändig? Kommer inte reaktionen igång utan UV-ljus? Känns som en dyr investering om man inte har anvädning för den annars.

Varför tillsätta Vanish oxi? Vad gör denna substans rent kemiskt?

Behövs det ventilation i rummet där lösningen står eller bildas det inga ohälsosamma ångor när väteperoxiden förångas?