Tips för hur man tvättar bitar (smuts, missfärgning, röklukt)

Startat av dinskugga, 03 Februari 2009 kl. 19:42

Föregående ämne - Nästa ämne

Majkel

Jag har upptäckt att det är smidigt att använda en helt ny frottebadrock för att torka av smuts och damm. frottetrådarna når der mellan studsen och det är enkelt att gnugga med den. Men efter första tvätten så är det kört... så nu letar jag efter billig frotte med långa strån, är det någon som vet var det finns?

BrickMicke

Hittade lite gammalt lego när jag städade förrådet.
Tycker det är lite synd med tryckta bitar... går inte att göra så mycket med dem.

Hittade iallafall några bitar ifrån min gamla Finlandsfärja SetNr 1554... typ ifrån 86-87.

Fick liten ide efter kollat lite på architectures set 21018. Tänkte... jag smäcker ihop ett hotell av dessa bitar. Blev mer likt ett sjukhus med röd matta  :D
P.S Ingen som vet hur man "tvättar" gamla vita bitar som gulnat ?? Testade lite med T-sprit... funkade inte. Klorin ??

Lite bilder på dagens lilla minibygge.

o0ger

Snyggt bygge! Gillar.

När det gäller gulnat LEGO så kan Superkalle förklara lite mer exakt, men jag kan dra den Lotta varianten.

Det går inte tvätta bort. Lego missfärgas av UV-ljus. Alltså solljus och halogenlampor. Framförallt vitt Lego är det som missfärgas mest. Men generellt gäller att du ska hålla legot borta från UV-ljus. Det är alltså själva plasten som missfärgas. Går inte tvätta bort.

Din R2D2 där i bakgrunden tex lever lite farligt just nu. Den borde stå i ett vitrinskåp tex i en hall eller källare där den inte utsätts för UV-ljus.

Själv har jag allt mitt Lego i källaren. Jag bygger ett set, låter det stå uppe några veckor, sen tar jag isär det och sorterar ner alla bitar i lådor.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

BrickMicke

Ja det är nog "uvgulnade" efter 30år. T-spriten löste inte upp någon plast. Badade ju inte dem direkt.
Mmm vita plasten tar stryk fortast. Alla andra färger är ok efter 30 år =)

Får väl ha dessa gamla delar som byggstenar inne i byggnader där de inte syns.

Min R2D2 står inte där egentligen. Va tvungen att laga benet... vette tusan vad han gjorde i midsommar... & ändå har han 3 ben =)

lindyhep

Många intressanta små detaljer där i bygget. Snyggt.

När det gäller att tvätta bitar kan det vara en idé att läsa den här tråden http://www.swebrick.se/index.php?topic=51.0

Nextuz

Citat från: o0ger skrivet 22 Juni 2014 kl. 17:04
T-sprit är väl ett medel som löser upp plast?

T-sprit är lugnt... håll de borta från aceton bara :P

Stigge72

BrickMicke

Tack alla.

Den tvättlänken va bra. Får testa några tips där ifrån.
Annars som sagt blir det bygga in dem i något hus framöver.

nicklas_gbg

Jag såg en video häromdagen om just hur man fixar gulnade bitar. Här är videon:
https://www.youtube.com/watch?v=gmZOQJ1dHRg&list=UUoc-LK5qpDi4fZjiufx8Apw

BrickMicke

Coolt, verkade ju funka på vitt iallafall.
Fattar inte vad det är... flytande väte oxid ?? Vart köper man det & vad används det till normalt??
Är det inte liknande klorin eller kaustiksoda ...
Kanske ska labba lite i höst, de bitarna är ju kassa ändå, så varför inte testa innan man slänger / skänker bort dem.

Anders67

Citat från: Builder_EchoMikeBravo skrivet 16 Juli 2014 kl. 15:53
Coolt, verkade ju funka på vitt iallafall.
Fattar inte vad det är... flytande väte oxid ?? Vart köper man det & vad används det till normalt??
Är det inte liknande klorin eller kaustiksoda ...
Kanske ska labba lite i höst, de bitarna är ju kassa ändå, så varför inte testa innan man slänger / skänker bort dem.
Väteperoxid, sånt man har till att bleka håret med, har själv bara sett det i pulver/krämform, förmodligen lättare att ha i håret än flytande form!
En färgbutik kan nog hjälpa till!
Deltar i CB Blue Harvest och CB Castonien

Nextuz

Peter S

De sa 3-procentig (eller stod det i kommentarerna längre ner?). Den är ganska mild, men jag undrar ändå om det inte påverkar ytan på plasten negativt ändå. Väteperoxid är ju frätande... Men det är bäl en smaksak om man vill att de ska vara påverkade av det ena eller det andra.

TorstenHorssten

Tjusigt bygge. Ser definitivt ut som ett Italienskt hotell från 70-talet på adriatiska kusten. Då kan även färgen ha flagnat lite, man har haft lite svårt med beläggningen de sista 25 åren liksom...