Tips för hur man tvättar bitar (smuts, missfärgning, röklukt)

Startat av dinskugga, 03 Februari 2009 kl. 19:42

Föregående ämne - Nästa ämne

Eigenbrötler

Citat från: Gideon skrivet 29 Oktober 2013 kl. 20:02
Citat från: Eigenbrötler skrivet 29 Oktober 2013 kl. 19:55
för damm:
Det blir inte lite olja på bitarna med en sådan då...?

näe inte vad jag märkt, dimsmörjning och vattenavskiljare till maskiner kopplar man ju in emellan maskinerna och kompressorn. sen visst kompressorn är ju oljesmord men luften som kommer ur den ska ju vara ren, annars skulle man väl aldrig kunna lacka bilar med en kompressor?

men ärligt talat så vet jag ju inte om luften är HELT ren, för om cylinderloppet smörjs av olja så borde det ju egentligen följa med en ytterst liten andel olja in i tanken, när man funderar på det ett slag...

får kolla upp detta  ;D

EDIT:

fick tag på ett litet svar, som jag tycker beskriver att jag har fel och att det finns olja i kompressorluft, men också att det finns olja i vanlig luft...

CitatAtmospheric air typically contains between 0.05mg/m3 and 0.5mg/m3 of oil vapor from sources such as car exhausts and industrial processes. As oil free compressors use large quantities of atmospheric air and atmospheric air contains oil vapor which can cool and condense in the compressed air systems, the use of oil free compressors does not guarantee oil free air.
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

Gideon

Citat från: Eigenbrötler skrivet 29 Oktober 2013 kl. 22:33
fick tag på ett litet svar, som jag tycker beskriver att jag har fel och att det finns olja i kompressorluft, men också att det finns olja i vanlig luft...

CitatAtmospheric air typically contains between 0.05mg/m3 and 0.5mg/m3 of oil vapor from sources such as car exhausts and industrial processes. As oil free compressors use large quantities of atmospheric air and atmospheric air contains oil vapor which can cool and condense in the compressed air systems, the use of oil free compressors does not guarantee oil free air.
Jepp, är ganska säker på att det blir ett visst mått av olja som konsumeras av en sådan kompressor = följer med ut med luften. Skulle nog också tro att det de refererar till nog är om man tar in luft i en oljefri kompressor i en verkstadsmiljö, jag hoppas innerligt att jag inte har så mycket oljedimma här i luften i legorummet :P
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Majkel

Jag har aldrig behövt fylla på olja till någon kompressor som jag har använt. De två jag har nyttjat har båda fått arbeta hårt under flera år. Med tanke på att de rymmer ett par deciliter olja och det har passerat otaliga kubikmeter luft är jag inte alls orolig för att det ska komma någon märkbar mängd olja på legobitarna.
Om man lånar en kompressor för att blåsa rent sina byggen är det dock läge att kontrollera så att det inte sitter en dimsmörjare monterad efter trycklufttanken, den har som syfte att smörja tryckluftsverktygen och om en sådan har använts är det olja i slangar och munstycken som kommer spridas över legot.
Har man oljefria slangar och ingen dimsmörjning men ändå är nervös för att det ska slinka ut olja från kompressorn kan man ju alltid montera en vattenavskiljare för att minimera luftens oljeinnehåll.

stej123

Merkurius

Tyvärr blev det inte av pga tidsbrist. Jobbresor gör att det först kan bli nästa helg :-(
Panem et solanum habemus. Quid nobis male evenire potest?

Huvudfoting

Citat från: stej123 skrivet 05 November 2013 kl. 01:14
Citat från: Merkurius skrivet 29 Oktober 2013 kl. 19:39
Jag kommer i helgen att prova den här metoden med väteperoxid och Vanish. Rapport kommer.

http://brickjungle.blogspot.se/2010/03/lego-whitening-guide_21.html

http://retr0bright.wikispaces.com/Retr0Bright+Gel

Hur gick det med detta? Jag är själv sugen på att prova.

Jag har testat detta, och resultatet i mitt fall blev annorlunda....

Fick tag på starkt Väteperoxid från en kompis som är frisör och började testa. Tyckt det tog låååång tid innan något hände, även när jag la till Vanish som en accelerator. Men läste något om att uv-ljus också påskyndar processen så jag stälde ut burken i solljus och då blev det fart.

Har inte testat så mycket men vita bitar blir ju i princip nya - på ytan är det häpnandväckande vilken skillnad det blir. Gula bitar blir som nya (nästan). Dock verkar det som att medlet påverkar plasten då den blir hård och porös/bräcklig. Två plates som satt ihop sprack när jag särade dom med en "brick seperator"

När det gäller färgade bitar som blivit solblekta (testade old-gray och blå) så bleker den ju den missfärgade delen, men tyvärr även hela biten så den blir ojämn. Dessutom verkar det som den blekta delen får en svag vit hinna på sig (vilket av förklarliga skäl inte syntes på den vita biten). Även om helheten kanske blir något bättre så upplever jag det inte "GOOD ENOUGH"

Svårt att förklara, men ska försöka posta lite bilder.

Oklart om det är värt bresväret

ByggareDan

Nu är ju inte jag kemist (kanske tur det) men när man håller på med olika hobbyexperiment så glöm för allt i världen inte bort säkerheten!
Väteperoxid är ju inte direkt något man bara blandar ihop utan att ha skyddskläder, handskar och skyddsglasögon och bra ventilation (gärna dragskåp) framförallt ska man generellt undvika att leka kemist på köksbänken (eller annan matkontaktsplats) då nästa limpmacka med ost kan få en icke önskvärd smak.

Så säkerheten framförallt!

/ByggareDan

Teabox

Citat från: Huvudfoting skrivet 05 November 2013 kl. 21:02
Citat från: stej123 skrivet 05 November 2013 kl. 01:14
Citat från: Merkurius skrivet 29 Oktober 2013 kl. 19:39
Jag kommer i helgen att prova den här metoden med väteperoxid och Vanish. Rapport kommer.

http://brickjungle.blogspot.se/2010/03/lego-whitening-guide_21.html

http://retr0bright.wikispaces.com/Retr0Bright+Gel

Hur gick det med detta? Jag är själv sugen på att prova.

Jag har testat detta, och resultatet i mitt fall blev annorlunda....

Fick tag på starkt Väteperoxid från en kompis som är frisör och började testa. Tyckt det tog låååång tid innan något hände, även när jag la till Vanish som en accelerator. Men läste något om att uv-ljus också påskyndar processen så jag stälde ut burken i solljus och då blev det fart.

Har inte testat så mycket men vita bitar blir ju i princip nya - på ytan är det häpnandväckande vilken skillnad det blir. Gula bitar blir som nya (nästan). Dock verkar det som att medlet påverkar plasten då den blir hård och porös/bräcklig. Två plates som satt ihop sprack när jag särade dom med en "brick seperator"

När det gäller färgade bitar som blivit solblekta (testade old-gray och blå) så bleker den ju den missfärgade delen, men tyvärr även hela biten så den blir ojämn. Dessutom verkar det som den blekta delen får en svag vit hinna på sig (vilket av förklarliga skäl inte syntes på den vita biten). Även om helheten kanske blir något bättre så upplever jag det inte "GOOD ENOUGH"

Svårt att förklara, men ska försöka posta lite bilder.

Oklart om det är värt bresväret

Jag har inte prövat detta i verkligheten, men har pluggat igen om allt jag kunde hitta om retr0bright.

Retr0bright metoden återställer bara en typ av missfärgning på plasten och det är den som uppstår när flamskyddsmedlet i plasten regera med syre och blir till en brunfärgad molekyl. Väteperoxid reagera med den "bruna molekylen" och återställa flamskyddsmedlet till sin färglösa originalform. Om färgämnet i plasten i sig har tagit skada så kan Retr0bright inte återställa färgen.

Att det inte hände något förrän du tillförde UV-ljus är för att det krävs energi för att starta reaktionen och det tillför man lättast med UV-ljus.

Sen om jag förstådd det så ska man inte använda sig av för stark Väteperoxid. Väteperoxid vill reagera med det mesta, men under rätt förhållande (mycket UV ljus & Vanish) så kommer den föredra att reagera med den "bruna molekylen". Men om väteperoxid koncentrationen är hög i förhållandet till bruna molekyler så finns det risk för att andra molekyler i plasten blir attackerade.

Av samma anledning har jag förstått det att man ska använda mycket UV-ljus så att återställningstiden blir kort. Ju längre tid plasten är i kontakt med väteperoxid ju större chans är det att väteperoxid reagera med en molekyl man vill undvika att den förstör.

Men som sagt jag har inte undersökt metoden praktiskt själv, men är väldigt sugen på att göra det någon dag. Hur stark Väteperoxid använde du och vad för sorts UV-källa hade du?

mssm

Bump!

http://www.clasohlson.com/se/Salladsslunga/Pr347746000

Borde ju funka för snabbare torkning?  8)

Kanske lite väl stora hål men kan funka på större bitar med mycket håligheter!

Nån som har testat? :)

Mirre

Jag har köpt tåg! Jag fyndade 1,5 st och en massa extra räls i fint men dammigt skick. Är det något speciellt man behöver tänka på vid tvätt av räls?

Och när jag ändå frågar - går det att koppla ihop rälsen i 4563 med dagens rälsbitar?

Record

Citat från: Mirre skrivet 06 Februari 2014 kl. 22:31
Jag har köpt tåg! Jag fyndade 1,5 st och en massa extra räls i fint men dammigt skick. Är det något speciellt man behöver tänka på vid tvätt av räls?

Och när jag ändå frågar - går det att koppla ihop rälsen i 4563 med dagens rälsbitar?

Grattis! nu är du fast ;)
Det är inget speciellt egentligen, bra tvättmedel och någon snäll borste, så du inte repar plasten, jag skulle nog lägga det i blöt först ett tag varmvatten (ljumet), putsa lite extra på metalskenorna med en trasa sen.

Båda räls typerna  är kompatibla med varandra.
Friskt satsat, hälften vunnet..

Kwagge

Citat från: Record skrivet 07 Februari 2014 kl. 15:24

Fast ändå inte.. svårt att köra på de nya spåren som säljs nu..

Mirre

Det är inget speciellt egentligen, bra tvättmedel och någon snäll borste, så du inte repar plasten, jag skulle nog lägga det i blöt först ett tag varmvatten (ljumet), putsa lite extra på metalskenorna med en trasa sen.

Tack! Jag har redan byggt och kört en del och det var riktigt kul. Jag hade ingen aning om att det gick att köra så fort!

Eigenbrötler

Citat från: Mirre skrivet 07 Februari 2014 kl. 15:43

Tack! Jag har redan byggt och kört en del och det var riktigt kul. Jag hade ingen aning om att det gick att köra så fort!

jag tror att PF tågen är ännu snabbare än vad 9v tågen är.  :D
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

42Hz

Fick tillslut hem en burk med ful-Cyber Clean från Hongkong, fungerar fantastisk smidigt på dammiga legobitar eller modeller. Slime:n tränger in i minsta vrå och tar allt damm med sig. Till och med mellan "gallren" på vingarna på UCS Advanced Tie Fighter plus all greeble utan att förstöra. :)

Få se om jag kan få till några "före och efter"-bilder.
//Harri