Tips för hur man tvättar bitar (smuts, missfärgning, röklukt)

Startat av dinskugga, 03 Februari 2009 kl. 19:42

Föregående ämne - Nästa ämne

mechamike

Pensel i kombo med tryckluft har jag använt mig av på vanliga plastmodeller, köpte billiga mindre penslar där jag klippte ner borsten till "lagom" styvhet..  Tror Tobbe fotade "städvagnen" i Lego museet som de använde för att göra rent modeller, kanske han kan berätta vad som fanns i den?
?

Teabox

MartinAberg

Tänkte slänga in en BH-påse i tvätten imorgon.
Någon som har några bra tips för torkningen?

Magnus den store

Citat från: MartinAberg skrivet 14 Augusti 2013 kl. 20:50
Tänkte slänga in en BH-påse i tvätten imorgon.
Någon som har några bra tips för torkningen?

Lego i en bh-påse i en tvättmaskin?  :o

Först manuell centrifugering i en form av tvättpåse, tygpåse eller liknande, sedan lufttornkning på handduk över natten. Studs ner.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Anders67

Jag tycker de blir repiga av tumlandet, jag förordar att man lägger bitarna i varmt vatten och ajax, och låt de ligga över natten, sedan skölj av noggrant och låt torka på frotéhanddukar. Vita missfärgade bitar kan även få sig en skvätt klorin!
Deltar i CB Blue Harvest och CB Castonien

lindyhep

Hängtork.
Eller var det lego du skulle torka ;) I så fall säger jag att bästa sätt är med tålamod.

Kanske hängtork i alla fall. Hela påsen hänges.
Själv försökte jag med att sprida ut allt på en handduk i (det torra) badkaret och det torkade ju men det tog en del tid.
Man kanske skulle haft en fläkt i närheten så kanske det gått fortare.
Utomhustork förstås men då är väl risken att man får en massa småskräp på det direkt igen.
I torktumlaren skulle jag inte köra det men en bit framför torktumlarens utblås skulle man kanske kunna torka en mindre mängd.
Torkskåp som kan sättas på kallblås.

Tja, nu har jag nog uttömt de (hyfsat rimliga) idéer jag har. Eller ja, bh-påsen med innehåll på pakethållaren och en cykeltur kanske  ;D Ugn och mikro skulle jag inte testa...

Tipset om bh-påse gissar jag kommer från en tidigare post i denna tråd. (Liksom tipset om sminkborste.)

Nextuz

Hehe.. nej för sjutton... kör inte i tumlaren.. :P
Repar som sjutton.. OCH om man skulle glömma att bara köra kall luft så går det åt pipan pga värmen :P

MartinAberg

A, självklart ska det vara lego i bh-påsen :)
Har hittat några rejält kantstötta bitar att testa med ikväll.
Gällande torkning då ska jag nog pröva hängtorkningen, i nuläget har jag radat upp bitarna snyggt på en "sugmatta", men det är ju ett evighetsjobb som tar flera dagar om det är många bitar.
Hängtorkningen gör ni i typ badrummet eller?

lindyhep

Jag har inte testat hängtorkningstanken faktiskt  :P
Men i mitt fall skulle jag hänga i tvättstugan eller möjligen ett kortare tag på torkvindan utomhus. Och i nästa hand i badrum och annars nån annanstans med handduk under.

MartinAberg

Ok.
Ska ta några bitar och hänga i torkrummet, några i badrummet samt lägga några helt random på en "sugduk".
Får se vilket som visar sig effektivast och skonsammast...

Gideon

En alternativ användning av en tvättpåse för att rengöra dammiga modeller (t ex om de stått bland några tusen besökare en helg):

Fick inte bort allt dammet, men sparade en hel del luft på burk i alla fall :) Och de bitar som lossnade (inte så många) var lätta att ta rätt på (även om jag för säkerhets skull också bytte dammsugarpåse innan...)
En intressant observation var att tiles var svårare att få rena än plates, intuitivt så borde det varit tvärtom men jag tror att det blir högre strömningshastighet mellan studsen på en plate vilket hjälper dammet att lossna.

Ska skaffa mig någon lagom mjuk pensel som inte repar, har haft lite skräck för sådana efter att jag för länge sedan använde en tandborste för att få bort ingrodd smuts och såg hur repigt det blev av den...
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Merkurius

Panem et solanum habemus. Quid nobis male evenire potest?

Eigenbrötler

såhär gör jag...

för smuts = bh påse och såpa in i tvättmaskinen.

för damm:

Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

Gideon

Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

42Hz

Väntar på sånt här, tänkte det blir smidigt att få bort damm från färdigbyggda modeller.

//Harri