LDD och Pov-Ray

Startat av Gideon, 08 Januari 2013 kl. 23:02

Föregående ämne - Nästa ämne

Gideon

Citat från: Anders67 skrivet 21 Januari 2013 kl. 17:35
Men vattnet ser riktigt snyggt ut, är det light blue 8x8 med hål samt runda 1x1 transp plates, är det något under den blå transarenta plattorna? Snyggt med små "vattenfall", skönt att verkligheten inte tar lika lång tid på sig att rendera :-)
Det är vanliga 8x8 plates trans-medium blue, men cylindrarna på undersidan liknar hål (gör de även i verkligheten) på de bitarna. Sen har jag slängt på lite trans-clear 1x1 round plate och 1x1 cheese slopes. Under det transparenta är det vanligt blått i mitten, och medium blue i kanterna.
Är den typ av vatten jag tänker börja bygga efter att ha investerat i en bunt av de plattorna från BL + några deciliter 1x1 round plates från en PaB-vägg.
Tanken var ursprungligen att testa en sån här rendering med transparenta plattor direkt på blåa/mellanblåa plattor och sen prova att höja upp de transparenta plattorna och se hur det blir. Men det experimentet kommer att få ske analogt istället ;)

Citat från: AndersI skrivet 21 Januari 2013 kl. 18:01
Det ska finnas något sätt i POVRay att avbryta utan att kasta det som redan är gjort, och återuppta renderingen vid annat tillfälle (när du ska åka bort, t.ex.). Jag vet inte på rak arm hur man gör, men ska forska lite, senare, när jag får en stund över.
Det går att pausa, frågan är om den sparar progress då även om man stänger programmet? Eller det kanske finns något sätt att spara ner progress också?
Annars är det just när man är borta som renderingen gärna får köra (lät den tugga nu när jag var bortrest i helgen), men nu så har jag ignorerat lite väl många "stäng av datorn för att slutföra..." :P
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Nextuz

Citat från: AndersI skrivet 21 Januari 2013 kl. 18:01
Citat från: Gideon skrivet 21 Januari 2013 kl. 17:05Är nog risk att det är såhär långt den kommer få köra innan jag tröttnar på att boka upp min dator med detta...

Det ska finnas något sätt i POVRay att avbryta utan att kasta det som redan är gjort, och återuppta renderingen vid annat tillfälle (när du ska åka bort, t.ex.). Jag vet inte på rak arm hur man gör, men ska forska lite, senare, när jag får en stund över.

Har gjort det förut...på en bild som tog 28 dagar(!) o rendera...
Men de var några år sedan... men det går...

Har för mej att man kunde välja i rendreringsfilen på vilken pixel den ska börja.. sen kan man sammanfoga de olika bilderna efteråt.

Gideon

Knappt 15 dygns renderande senare blev min vattenbild äntligen klar, ångrar att jag inte la några minuter till på att göra lite snyggare runtomkring vattnet... Lär nog inte kosta på mig att göra transparent vatten fler gånger i LDD, får bli på riktigt istället ;)
Flickr   Instagram

stegu

Nyckeln till effektiv raytracing är att bli vän med inställningarna.
Det kan skilja en faktor 100 eller mer mellan "hängslen och livrem"
med alla inställningar på max jämfört med mer balanserade
inställningar som är "tillräckligt bra för den här scenen".

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av POVRay, men raytracing generellt är
oftast möjligt att snabba upp utan större kvalitetsförluster om man vet
var man ska joxa med parametrarna. Inställningarna här verkar vara
valda så att enstaka transparenta objekt i en i övrigt icke transparent
scen renderas snyggt, utan tanke på scener med hundratals
transparenta objekt som "vattnet" av runda 1x1 plattor i exemplet.

Om man har många små objekt med transparens, och om det inte är så
otroligt noga hur de ser ut i precis varenda pixel, så kan man t ex stänga
av reflexioner och bara räkna på transparensen. Vet inte hur man gör
det i POVRay specifikt, men i andra raytracers finns "max reflections"
och "max refractions", där man faktiskt kan sätta den första till 1
och bara behålla den andra på ett rimligt högt värde. Då går det
mycket (mycket, mycket) snabbare att rendera transparenta objekt,
eftersom strålen inte förgrenar sig i en reflexion och en brytning i
varje yta, utan bara bryts vidare.

Ett annat tips är att inte använda tokdetaljerade objekt. Raytracing
blir mycket minneshungrigt och långsamt när objekten blir komplicerade,
så ta t ex ner ambitionen på hur runda och snygga knoppar du ska ha.

Jag måste också säga att det verkar som om POVRay är särskilt
dåligt på att hantera just det här fallet med många små, runda
genomskinliga objekt. Att renderingstiderna sticker iväg så extremt
är inte något jag sett i andra renderare som jag använder i jobbet.
Scenen nedan renderades t ex på någon minut i "mental ray" med
standardinställningarna på en ganska mesig dator. Just mental ray
kostar tyvärr en massa pengar, men bara som jämförelse.

Gideon

Tack för klargörande kommentarer!
Anledningen att jag tjatat på om hur tungt mitt försök var att rendera är just för att jag hoppades att någon skulle säga: "Du gör fel på det här sättet..." ;)
Jag tror precis som du skriver att geometrin på de genomskinliga bitarna är sällsynt dålig för raytracing med standardinställningarna, varje 8x8 plate är ju en faslig massa runda objekt (både studs och cylindrar) plus att jag i detta fall också hade slagit på texten på studs.
Får nog försöka se om man kan hitta någon inställning så att de strålar som klonas vid transparenta ytor inte klonar sig så många gånger igen sen :P
Flickr   Instagram

AndersI

Citat från: Gideon skrivet 28 Januari 2013 kl. 12:09... plus att jag i detta fall också hade slagit på texten på studs.

Skippa den saken, så har du minskat antalet geometriska element i modellen betydligt - om jag minns rätt skrivs bokstäverna med tunna cylindrar, vilket innebär minst 16 stycken transparenta cylindrar på varje transparent stud...

Det går att göra väldigt mycket med POVRay, finns hur många inställningar som helst, varav vissa brakar på rejält i exekveringstid, precis som stegu säger. 'Radiosity' (om det fortfarande används för mjuka skuggor) är ett exempel på en väldigt kostsam operation, transparans med reflektion samma sak.

Om man vill gå in för att göra renderingar tycker jag absolut man ska experimentera direkt i POVRay, det är inte så komplicerat, och ger mycket mer möjlighet att få det precis som man vill. Jag antar att det här systemet (LDD to POVRay) lämnar efter sig en källkodsfil i POVRay-format någonstans. Den kan man i så fall öppna i POVRay, och experimentera med direkt där.

Under experimentfasen kan man minska både på det ena (storleken) och det andra (allt annat) för att snabbt få en uppfattning om vad som händer. De flesta av mina bilder krävde hundratals renderingar innan jag var nöjd, så totaltiden för dem är i alla fall längre än dina 15 dygn...

http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=16707
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=167437
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=3296
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=25398 (allt är inte renderat där, några bilder är riktigt Lego)
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=14600
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Ferdik

Program för Mac som gör att LDD-bilder ser så där realistiska ut, har det kommit?

AndersI

Själva renderingsprogrammet POVRay finns redan för Mac, LDD finns för Mac, så jag antar att det är själva konverteringen däremellan som du söker? Jag känner inte till något, men hittade den här länken http://www.bricksngears.com/2012/02/ldd-pov-ray-rendering-tutorial.html som kanske kan ge några idéer.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Peter S

Har nu försökt installera Pov-Ray (och LDD to POV-Ray Converter, vilket inte heller var helt självklart) för att hamna i situationen Parse Error: Cannot open include file ldd_colors_declarations.bin
Hittade ett inlägg på Eurobricks om detta, men det handlade om att man bytt sökväg. Eller nåt. Men jag har inte bytt något sedan installationen (för 10 minuter sedan...). Ställer frågan här för det kan finnas fler som undrar.

Anders67

Citat från: Peter S skrivet 22 Juli 2014 kl. 20:31
Har nu försökt installera Pov-Ray (och LDD to POV-Ray Converter, vilket inte heller var helt självklart) för att hamna i situationen Parse Error: Cannot open include file ldd_colors_declarations.bin
Hittade ett inlägg på Eurobricks om detta, men det handlade om att man bytt sökväg. Eller nåt. Men jag har inte bytt något sedan installationen (för 10 minuter sedan...). Ställer frågan här för det kan finnas fler som undrar.

Så här ser min powrayinit fil ut om det kan hjälpa!
de första 3 raderna är för att lokalisera binärerna - tror jag!

Peter S

Jippi, nu räknar den! Behövde bara starta om PCn ett par tre gånger först...

andreaseldh

Hur gör man för att få en annan bakgrundsfärg än vit? Mina vita klossar försvinner in i bakgrunden!

Jag prövade att ställa in Scene - Background på detta sätt men det hjälpte inte, det blev fortfarande vit bakgrund.

o0ger

Menar du basplattan eller bakgrunden? Är kameran vinklad så att du ser scenen lite ovanifrån? Prova att bocka ur "Add base plane".
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreaseldh

Det gjorde susen, tack för hjälpen!

o0ger

Base plane är alltid vitt och går att alla håll till "horisonten". Men man kan ju byta ut underlaget mot tex basplattor.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!