LDD och Pov-Ray

Startat av Gideon, 08 Januari 2013 kl. 23:02

Föregående ämne - Nästa ämne

Ferdik

Hej forumvänner,

Jag jobbar med LDD i Mac och vill väldigt gärna göra en Pov-Ray rendering. Jag har googlat med inte funnit något rakt svar. Är det kört eller hur går jag till väga?

o0ger

Hej!

Vi har pratat om detta några gånger innan. Det är ingen som har kommit fram till hur man ska göra för att konvertera från LDD till Pov-Ray på Mac.

Däremot kan man sätta upp en renderings-server i molnet om man skulle vilja: http://www.swebrick.se/index.php?topic=8129.0
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Ferdik

Ok! Tack för info!

Finns det någon vänlig själ som kan konvertera två bilder? En liten slant erbjuds för besväret!  :)

Nextuz

Citat från: Ferdik skrivet 06 Oktober 2015 kl. 10:54
Ok! Tack för info!

Finns det någon vänlig själ som kan konvertera två bilder? En liten slant erbjuds för besväret!  :)

Konvertera hur?

o0ger

Jag tror att det som avses är hjälp med rendering av LDD-filer i Pov-ray.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Ferdik

Citat från: o0ger skrivet 07 Oktober 2015 kl. 17:21
Jag tror att det som avses är hjälp med rendering av LDD-filer i Pov-ray.

Korrekt!  :)

o0ger

Jag kan göra det om ingen annan vill. Det kommer inte gå snabbt. Det beror på vilken upplösning det handlar om. Och om det är mycket transparenta bitar.

Skicka LDD-filen med PM.

Nextuz

Citat från: o0ger skrivet 08 Oktober 2015 kl. 22:17
Jag kan göra det om ingen annan vill. Det kommer inte gå snabbt. Det beror på vilken upplösning det handlar om. Och om det är mycket transparenta bitar.

Skicka LDD-filen med PM.

Vi kan inte skicka filer via PM ;)

o0ger

Okej, Maila filen då  :)

Ferdik

Citat från: o0ger skrivet 09 Oktober 2015 kl. 03:33
Okej, Maila filen då  :)

Det var vänligt av dig! Mail kommer.

Anders67

Jag fick en fråga vilka LDD to Pov-Ray inställningar jag kör med - här är dom - en avgörande skillnad är Radiosity (skärmdump 31) - påverkar primärt transparanta bitar. Testa med olika inställningar där - ju bättre desto långsammare.

andreaseldh

Jag tycker bitarna är överdrivet blanka i standardinställningen Det är svårt att se strukturen på exempelvis 2877 när det blir för många speglingar i ytan. Går det att ställa in så bitarna blir mattare?

AndersI

Vet inte hur man gör det i LDD to PovRay, bara direkt i den genererade PovRay-koden. Det handlar då om reflektionskoefficient för materialet, men jag ser ingen sådan siffra direkt i LDD2Pov-bilderna, bara bild 33 där man kan välja alternativa material. Någon på nätet kanske redan har gjort en materialdefinition som du kan ladda ner och använda?

För övrigt vill jag hävda att det inte är så komplicerat att pilla direkt i PovRay (fast det kan ju bero på att jag hållit på med sånt sen före sekelskiftet...), och att man får betydligt större möjligheter genom att göra justeringarna där. Men samtidigt ökar tidsåtgången, eftersom det finns fler parametrar att ändra.

Exempel på resultatet av handknåpade PovRay-inställningar (från 2001-2):

Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD