LDD och Pov-Ray

Startat av Gideon, 08 Januari 2013 kl. 23:02

Föregående ämne - Nästa ämne

sweMezza

Citat från: Gideon skrivet 09 Januari 2013 kl. 21:31
Hursomhelst är det kul att hitta nåt användningsområde för den för dyra speldatorn jag aldrig tar mig tid att sitta vid längre sen jag återupptäckte legot ;)
Förutom då det dyra grafikkortet som inte används alls ::)

Tumme upp för dagens tekniktråd och tips för framtida rendreringar (jag har blivit väldigt förjtust i POV-Ray, blir riktigt bra bilder).

Gideon

Citat från: sweMezza skrivet 09 Januari 2013 kl. 22:01
Förutom då det dyra grafikkortet som inte används alls ::)
LDD får hög framerate trots hög upplösning i alla fall ;)
Jag har dock visst en förmåga att överanstränga verktyg när jag lär mig dem, det var samma problem med LDD att jag fick ner det på knäna under mina första försök att bygga med det. Då var det att kollisionsdetekteringen inte gillade att jag flyttade runt för många bitar samtidigt, och då var det nog processorn snarare än grafikkortet som gick på knäna. Misstänker att LDDs kollisionsberäkningar inte rullar på flertrådigt lika bra som POV-Ray gör, förmodligen snarare högst enkeltrådigt ;) Så då har man nog bara nackdel av att ha HT påslaget så bara 1/8 virtuella kärnor jobbar istället för att iaf 1/4 fysiska kärnor jobbar.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Gideon

Tjurskallig som man är så var jag tvungen att testa hur bra det går att raytraca genomskinligt vatten ändå, med 4 st 8x8 trans-medum blue plates och en hög 1x1 round plates och lite 1x1 cheese slopes transparent, på en i övrigt helt tom "landskapsmodul" (totalt 114 bitar). Har kört i 2 dygn och 20 timmar nu och hunnit 40 %, just nu i 193 pixlar/minut, dvs ytterligare minst 4 dagars jobb :P
Slutsatsen är att även enkla geometrier mår mycket dåligt av att man slänger med transparens, motsvarande modul utan transparent gick på 2-3 h :P
Flickr   Instagram

Vibora

Citat från: Gideon skrivet 13 Januari 2013 kl. 19:27
Tjurskallig som man är så var jag tvungen att testa hur bra det går att raytraca genomskinligt vatten ändå, med 4 st 8x8 trans-medum blue plates och en hög 1x1 round plates och lite 1x1 cheese slopes transparent, på en i övrigt helt tom "landskapsmodul" (totalt 114 bitar). Har kört i 2 dygn och 20 timmar nu och hunnit 40 %, just nu i 193 pixlar/minut, dvs ytterligare minst 4 dagars jobb :P
Slutsatsen är att även enkla geometrier mår mycket dåligt av att man slänger med transparens, motsvarande modul utan transparent gick på 2-3 h :P
Det låter som att vatten är bättre att bygga irl.  :) Men jag är nyfiken på att få se slutresultatet till nästa helg.  :D

Vibora

Någon som vet om ldd2povray går att köra i Linux?

AndersI

Vatten är definitivt lättare att göra direkt i POVRay - en urgammal rendering jag gjorde någon gång förra seklet på betydligt simplare hårdvara. Tog väl nån timme bara - renderingen alltså, filandet med belysning och annat i POVRay tog veckor...

Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Gideon

Citat från: Vibora skrivet 13 Januari 2013 kl. 19:39
Det låter som att vatten är bättre att bygga irl.  :) Men jag är nyfiken på att få se slutresultatet till nästa helg.  :D
Är bortrest halva veckan, så om det inte sker något strömavbrott eller windowsuppdatering som tvingar omstart så kanske det finns ett resultat nästa måndag när jag kommer hem iaf ;)

Citat från: AndersI skrivet 13 Januari 2013 kl. 20:04
Vatten är definitivt lättare att göra direkt i POVRay - en urgammal rendering jag gjorde någon gång förra seklet på betydligt simplare hårdvara. Tog väl nån timme bara - renderingen alltså, filandet med belysning och annat i POVRay tog veckor...
Snyggt med reflektionerna av explosionen i vattnet!
Flickr   Instagram

Vibora

Citat från: Superkalle skrivet 13 Januari 2013 kl. 20:07
Citat från: Vibora skrivet 13 Januari 2013 kl. 19:40
Någon som vet om ldd2povray går att köra i Linux?
http://ldd2povray.lddtools.com/index.php?p=2_18_Requirements
Den sidan sade väl bara att det funkar i Windows, men inget om det går i Linux (t.ex. genom wine). Eller missade jag något?

Stigge72

Citat från: Gideon skrivet 13 Januari 2013 kl. 19:27
Ett tips är ju att göra de mer avancerade bilderna mindre till ytan. ;)

Gideon

Citat från: stigge72 skrivet 13 Januari 2013 kl. 23:15
Ett tips är ju att göra de mer avancerade bilderna mindre till ytan. ;)
Jepp, har förstått det. Minskade till 1600x1200 för denna rendering vilket jag anser vara en vettig upplösning för att sen manuellt kunna downsampla till 800 bredd eftersom AA i POW-Ray inte verkar göra ett supersnyggt jobb...
Men ska man in med mycket genomskinlighet så är det nog en fråga om bilden kommer att skapas överhuvudtaget ;)
Flickr   Instagram

Gideon

Såhär kan det se ut när man låtit sin nya dator tugga på en bild i snart 11 dygn (hunnit 54%) om man ska beräkna transparens. Önskar bara att jag lagt lite mer krut på modellen (slängde ihop denna lite hastigt) om jag vetat att det skulle bli ett sånt här projekt att rendera den. Är nog risk att det är såhär långt den kommer få köra innan jag tröttnar på att boka upp min dator med detta...
Nåja, nu har jag i alla fall bevisat för mig själv att jag ska vara försiktig med transparenta bitar ;)

Edit: Infogade en bild som var minskad till 800 i bredd, klicka på den för att få full kvalitet (icke "luddig")
Flickr   Instagram

Anders67

Men vattnet ser riktigt snyggt ut, är det light blue 8x8 med hål samt runda 1x1 transp plates, är det något under den blå transarenta plattorna? Snyggt med små "vattenfall", skönt att verkligheten inte tar lika lång tid på sig att rendera :-)

Stigge72

Citat från: Anders67 skrivet 21 Januari 2013 kl. 17:35
Men vattnet ser riktigt snyggt ut, är det light blue 8x8 med hål samt runda 1x1 transp plates, är det något under den blå transarenta plattorna? Snyggt med små "vattenfall", skönt att verkligheten inte tar lika lång tid på sig att rendera :-)
mmm... Ut i naturen för att se på den lilla bäcken som flyter genom skogen.
Här ska den vara... nu ska vi bara stå här och titta i ett par veckor så där, medan vattnet materialiserar sig... :P

Det som blev klart blev iaf väldigt snyggt.

AndersI

Citat från: Gideon skrivet 21 Januari 2013 kl. 17:05Är nog risk att det är såhär långt den kommer få köra innan jag tröttnar på att boka upp min dator med detta...

Det ska finnas något sätt i POVRay att avbryta utan att kasta det som redan är gjort, och återuppta renderingen vid annat tillfälle (när du ska åka bort, t.ex.). Jag vet inte på rak arm hur man gör, men ska forska lite, senare, när jag får en stund över.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD