Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Palace Cinema 10232 modular

Startat av Mattias, 27 december 2012 kl. 17:57

Föregående ämne - Nästa ämne

Tekei

Jag har märkt att jag varje gång jag ser den här tråden för större och större lust att köpa biografen. Jag äger inte ett enda modulärt hus än och jag har knappt något city-lego heller. Hittills har Lotr och Hobbit haft prioritet, men jag antar att jag snart kommer ge efter för trycket. :)

Andy

Jag har dom andra husen hemma inte alla som är uppbyggda eller ens öppnade(!)
Så bara pga av det kommer jag köpa detta settet även om jag inte riktigt bestämt mig om jag tycker om det eller inte. :)

Edit: Har faktiskt inte Green Grocer... Har missat den, men dom andra iaf! :)

mechamike

?

Art Vandelay

Citat från: mechamike skrivet 23 januari 2013 kl. 16:39
Nu på Youtube...
Tackar. Blir till att visa den för frugan ikväll.

stegu

Litet kul med röd 32x32 baseplate för att få den röda mattan inuti.
Det var länge sedan man såg en så'n. Senast den var i produktion var 1978.

Majkel

Först var jag lite tveksam men nu har habegäret växt! Kul byggnad med inslag från både kina och usa, jag gillart!

Magnus den store

Intressant set och mycket bra att stjärnorna är tryckta. Jag gillar fyndigheten på filmtitlarna och Astrid Greybrick. Hon heter väl Astrid Graabæk på riktigt?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Gray

Citat från: stegu skrivet 23 januari 2013 kl. 18:49
Litet kul med röd 32x32 baseplate för att få den röda mattan inuti.
Det var länge sedan man såg en så'n. Senast den var i produktion var 1978.

Jäkligt synd att dom inte valde att göra den mörkröd istället, vilket hade sett enormt mycket bättre ut.

ByggareDan

Enligt Legos hemsida kommer den 1 mars och kommer att kosta 1300 :- , kommer väl troligt att finnas på Toys r Us och liknande lite dyrare/större sortiments leksaksaffärer då den verkar ingå i Creator-serien.

/ByggareDan

Record

Citat från: ByggareDan skrivet 31 januari 2013 kl. 15:54
Enligt Legos hemsida kommer den 1 mars och kommer att kosta 1300 :- , kommer väl troligt att finnas på Toys r Us och liknande lite dyrare/större sortiments leksaksaffärer då den verkar ingå i Creator-serien.

/ByggareDan

Om priset håller så är det riktigt bra för ett så pass påkostat set.
Att det skulle hamna i leksaksaffärerna är inte så troligt, då det är ett exklusivt set, dom här CC-husen har alltid legat under creator-temat, och har varit S@H produkt i första hand.
Friskt satsat, hälften vunnet..

AndersI

Lego-historikern Gary Istok har grävt fram en gammal bild ur sitt arkiv - Palace Cinema, som Lego byggde den 1963:

http://news.lugnet.com/general/?n=56009

http://www.flickr.com/photos/82930629@N08/8424024767/sizes/l/in/photostream/

Viss utveckling har skett...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Anders67

Citat från: AndersI skrivet 31 januari 2013 kl. 18:17
Lego-historikern Gary Istok har grävt fram en gammal bild ur sitt arkiv - Palace Cinema, som Lego byggde den 1963:

http://news.lugnet.com/general/?n=56009

http://www.flickr.com/photos/82930629@N08/8424024767/sizes/l/in/photostream/

Viss utveckling har skett...

Den ska vi ta fasta på, kanske en swebricktävling, återskapa denna palace cinema i modular skala!

mechamike

tja.. vi har ju ett av CC husen i Swebrick skattkista som skulle kunna funka som ett bra pris i en sådan tävling...   ;)
?

Anders67

Citat från: mechamike skrivet 31 januari 2013 kl. 19:23
tja.. vi har ju ett av CC husen i Swebrick skattkista som skulle kunna funka som ett bra pris i en sådan tävling...   ;)

Det skulle kunna vara ett 50 års jubileums bygge, jag ska försöka få fram mer om den, t.ex datum då det släptes, eller om vi siktar på mars då lego släpper det nya palace Cinema!

AndersI

Jag har senaste utgåvan av Gary Istoks Legohistoria - ska kolla om det står någonting där. Det har säkert aldrig varit ett set - "the earliest known image of a LEGO cinema/theatre is from a British magazine 1963 LEGO Ad." - utan ett bygge för återförsäljare. Eller ett unikt bygge...

Nej, jag hittar inget i historieboken, jag skriver till Gary och frågar om han vet nåt mer. Fortsättning följer, förhoppningsvis...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD