Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Palace Cinema 10232 modular

Startat av Mattias, 27 december 2012 kl. 17:57

Föregående ämne - Nästa ämne

Mattias

Nästa modulhus har tydligen dykt upp någonstans på legos hemsida.
Det är en biosalong denna gången ser rätt spännande ut faktiskt

Länk:http://www.eurobricks.com/forum/

http://www.eurobricks.com/forum/index.php?showtopic=77433

o0ger

Ser bra ut! Blir nog köp på den.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Skafte

Wow, jättesnyggt! 20-talskänsla.

sweMezza

Gillar modellen, ser riktigt fin ut. Man blir väldigt nyfiken på hur insidan ser ut också.

dalle

Snyggt med biograf i art deco stil. Hoppas insidan är lika bra.

:::::::

Gillar att dom äntligen frångår vad som hela tiden känts som äldre europeriska byggnader. Detta känns mer amerikanskt och passar mer ihop med det jag vill bygga (bott 7 år i Los Angeles).

dalle

Cc-serien har hela tiden haft en amerikansk karraktär. Det nya är nu att de rört sig framåt i tiden från sekelskiftesstil mot art deco.

Kan inte se så mycket Art Deco i den.
Art Deco biograf skulle jag vilja säga skulle se mer ut åt det här hållet.

I samma anda som dom klassiska byggnaderna i Florida.

Tornet är ju inspirerad av Chinese theater i Hollywood men har inte sett några art deco byggnader med sluttande tegeltak.

Det som jag tycker det påminner mycket om är spanskinfluerad californisk arkitektur med tanke på färgsättning på väggar, tegeltaket och även bågarna över fönstren.

dalle

Du har rätt att en stilren art deco är det inte mer en 20-tals känsla, men det drag av den stilen. De ville nog inte bryta av för mycket mot det som har varit den typiska cc-stilen. Snygga bilder på art deco hus du hittat. Vad gäller taket har du helt rätt, den byggdes 1927 som sammanföll med art deco. Nu ska vi inte tjafsa mer om vilken stil det är och vem som har mest rätt. ;) Det är ett bygge man vill ha helt enkelt.  :)
(Inom parantes så är den biograf som jag byggt i cc-stil och syntes på Gothia-eventet byggt i art deco stil, en populär biografstil.)

sweMezza

Citat från: dalle skrivet 28 december 2012 kl. 06:21
Nu ska vi inte tjafsa mer om vilken stil det är och vem som har mest rätt. ;)
Jo, vi vill se en arkitektonisk battle på forumet där ni kastar termer och bilder på varandra!

Är det nu man ska börja trolla då?

Tillbaks till ämnet: ingen som hittat några bilder på insidan?

Wineyard

Jag gillar nog sekelskiftesarkitekturen bättre än denna, men ett omdöme för vänta till dess att bilder på interiörer kommit.

Ja sorry om jag hamrade på min åsikt med trettioelva bilder oxå.
Som sagt så verkar dom flesta gilla den i alla fall :)

Superkalle

Hm, är nog inte riktigt klar över utseendet på denna cc-modell. Känns lite ful-snygg på nått sätt. :) Och varför en med kinesiskt tema? Om man nu ville göra en biograf i cc-serien, så är ju biografer  med kinesiskt utseende ganska ovanliga i verklighet. Som du säger Jerry, så verkar det vara en klar flört mot Grauman's Chinese Theater i Hollywood: http://www.chinesetheatres.com/ och kanske därmed även mot det nya samarbetet med Disney och andra film-licenser? Sedan har ju LEGO ett stort intresse att komma in på den kinesiska marknaden (tänker på den där senaste Creator "Year of the Dragon"-modellen som dök upp för ett par veckor sedan). Förhoppingsvis kommer det en sådan där "designerfilm" på you-tube snart, så får vi se.

Och vad gäller stil så kastar jag mig in i debatten och säger jag 30-tal med inslag av Art Deco. Art Deco influerades ju delvis av den egyptiska stilen (efter upptäckten av Thutankamons grav 1922), och efter att ha Googlat lite hittar jag att det även fanns en Graumans Egyptian Theater byggd 1922. Så att det blev en kinesisk var väl en naturlig "uppföljare".

För övrigt tycker jag Art Deco är den coolaste stilen som finns 8) - var helt insnöad på detta för ett par år sedan - hade hela lägenheten i Art Deco. Och så var det ju det där med Lindy Hop förstås (med blink mot en viss medlem med dylikt namn). 

@Jerry - inga problem med 51 bilder - det var ju snygga hus om inte annat  :)

Johan J

Mycket snyggt, och synd att jag inte har råd.

Har som tur är redan en snygg biograf från Town plan.
LEGO är skoj.

Ferdik

Betydligt bättre än förra årets "duplo-town hall". Nu är lego tillbaka på banan. Interiören lämnar nog heller ingen besviken.

Dock gillar jag ej kineslooken på byggnaden då det inte är ett vanligt arkitektoniskt tema på biografer.