Hur sorterar/förvarar ni erat Lego? Tips och inspiration!

Startat av Nextuz, 27 Januari 2009 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Nextuz

Citat från: Gideon skrivet 28 Juni 2011 kl. 17:13
Citat från: uno-run skrivet 28 Juni 2011 kl. 15:41
lådorna är borttagna från sidan nu... vi tömde lagret...  :)
Ja, han lät lite överrumplad när han ringde mig :)
Haha vad roligt...
Här ska de sorteras :D

Myko

Finished LEGO room by Pepa Quin, on Flickr

90% av hans lådor är såna här stora "sterilite" lådor. Jag lyckas inte hur jag än letar hitta liknande i Sverige. Det måste väl finnas?

Jag hittar bara sorteringsskåp med små lådor eller stora lådor som har lock.

AndersI

"This photo is currently unavailable"

Har du möjligen länkat på ett sätt flickr ogillar?
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Myko

Citat från: AndersI skrivet 12 Oktober 2011 kl. 20:54
"This photo is currently unavailable"

Har du möjligen länkat på ett sätt flickr ogillar?

Märkligt, jag använde Share-funktionen. Gjorde samma sak igen och nu ser i alla fall jag bilden igen.

RedGiant

Barbaroux

Citat från: Myko skrivet 12 Oktober 2011 kl. 17:38

90% av hans lådor är såna här stora "sterilite" lådor. Jag lyckas inte hur jag än letar hitta liknande i Sverige. Det måste väl finnas?

Jag hittar bara sorteringsskåp med små lådor eller stora lådor som har lock.

Min fru säger att det finns liknande lådor hos butikskedjan Granit.

Myko

Jag har varit på granit, och de kostar runt 200 kronor för en låda.

SuperMario

Det kanske går att beställa sådana lådor från Staterna, via Studbringer??

WordArtist

Jag kör stort - har en EXPEDIT-hylla som jag har köpt lådinsatserna till. Sen sorterar jag grovt med gubbar i en låda, takbitar i en, plattor i en, husdelar i en, blandat LEGO med premissen "leta är en del av upplevelsen" i några lådor och färdiga modeller som inte är uppställda i en låda. Smådelar sorteras separat i sorteringslådor.

Stora set står överst i hyllan där jag har satt upp som en stjärnbelysning som man kan tända!

Etzel

Har precis flyttat till en lite större lägenhet och därmed fått lite mer utrymme for min LEGO-hörna så jag bjuder på en bild. För sortering använder jag främst sortimentskåp och lådor från Claes Olsson, men även massa andra olika burkar och lådor samt massa zip-lockpåsar. Jag utgår för det mesta främst efter färg när jag sorterar, eftersom det är betydligt vanligare att jag är ute efter olika plates i t.ex. brun än att jag behöver just en 1x2 plate i vilken färg som helst.

PS: Det är de första påsarna för 10218 Pet Shop som ligger på skrivbordet, blev färdigbyggd igår kväll ;D

robban

@Etzel: Ordning och reda där. Najs med större utrymme.
Kul att se hur andra medlemar har det, man får insperation.
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

Tobbe Arnesson

Kan du installera en övervakningskamera så det finns på film när du river ned burkarna i fönstret med ryggstödet?  ;)

Avis på ordning och reda, kan man köpa LEGO-sortering som hushållsnära tjänst?
Blogg: Robotkampen

AndersI

Trevlig liten hörna där Etzel!

Tobbe: Har du inte upplevt den rofyllda stämningen som uppstår när man sitter med en stor hög osorterat LEGO och 780 små högar med olika sorters bitar utspridda över bordet, fönstret, datorn, golvet, ...

Det värsta med att sortera är att det spelar ingen roll hur mycket förvaring man köper - har man ett fack över så kommer man på att man behöver dela upp en annan låda, och så sitter man där plötsligt med tre nya kategorier som inte har någon plats någonstans :-)
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

SuperMario

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 08 November 2011 kl. 08:09[...] kan man köpa LEGO-sortering som hushållsnära tjänst?
Det vore något värt att tänka på. :D Kan antagligen klassas som 'städning', eller?
Det krävs mycket tydliga arbetsinstruktioner dock.

Tobbe Arnesson

Citat från: AndersI skrivet 08 November 2011 kl. 09:08Tobbe: Har du inte upplevt den rofyllda stämningen som uppstår när man sitter med en stor hög osorterat LEGO och 780 små högar med olika sorters bitar utspridda över bordet, fönstret, datorn, golvet, ...

Jag är inne på 617:e dagen av just det och det var flera hundra dagar sedan jag tröttnade...
Blogg: Robotkampen