Hur sorterar/förvarar ni erat Lego? Tips och inspiration!

Startat av Nextuz, 27 Januari 2009 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

thompabompa

Ja, eller varför inte deras sortimentlådor. Där har vi något. Tack!

cesaer

Har tidigare skrivit lite kring detta, har omkring 400-500kg med löslego. För mig har det hittils varit enklast med gamla godislådor från närmaste matbutik.

därutöver har Gekås lite sortimentslådor,men inge kanonpris.
IKEA har ngt stapplingsbart oxo

thompabompa

Det blev en mastodontvertkygslåda från Jula med dubbla sorteringsfack.

Åkte runt till en hel del ställe, men det var antingen rena verktygslådor med ett större fack för stora verktyg och ett mindre fack för små verktyg, eller sorteringsboxar/lådor, med en myriad av smålådor. Just de sistnämnda gick bort eftersom mycket helt enkelt inte skulle få plats.
Det här blir en okej kompromiss.

Konstigt dock att TLG inte säljer vettiga förvaringslådor, mer än de gigantiska huvuden och storklossar som börjar dyka upp. Köpte en sån här för många år sedan. Såna får dom gärna börja med igen.
http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?S=8062-1

Tack i alla fall för svaren/tipsen!

Larry Lars

Jag orkar inte sortera efter typ av bit utan nöjer mej för det mesta att sortera efter färg.
Sedan delar jag ofta in de sorterade färgerna lite grovt i större och mindre bitar.

Jag pappslöjdade precis ihop en sorteringslåda som gör jobbet. En ungefärligen A4-stor 6cm hög papplåda som fått ett rutnät av små kvadratiska hål locket.

Hålens storlek kan man ju experimentera med i evigheter. Jag har valt ca 15mm och när jag skakat lådan en stund är de största bitarna som trillar med 2x2, 1x4, liknande plattor och mellanstora slopes.

Inte vidare exakt kanske, men idén går mest ut på att få en snabb grovsortering när man ändå behöver dela upp bitarna i en låda som blivit full.

Samma grundprincip som sorteringslådorna i våningar som går att köpa alltså, men väldigt mycket billigare.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Gideon

Tack för tipset! Blev 10 stora och 5 små lådor :)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Gideon

Verkar vara många här som varit i farten?
De ringde precis från Skåne och sa att de fått in beställning på över 200 lådor av den stora modellen under gårdagen  :o
Får visst klara mig med 5 st och ta 5 mellanstora istället.
Flickr   Instagram

uno-run

Citat från: Gideon skrivet 28 Juni 2011 kl. 12:46
Verkar vara många här som varit i farten?
De ringde precis från Skåne och sa att de fått in beställning på över 200 lådor av den stora modellen under gårdagen  :o
Får visst klara mig med 5 st och ta 5 mellanstora istället.

...tur jag beställde själv innan jag tipsade er...  8)

SuperMario

Gideon

Citat från: uno-run skrivet 28 Juni 2011 kl. 15:41
lådorna är borttagna från sidan nu... vi tömde lagret...  :)
Ja, han lät lite överrumplad när han ringde mig :)
Flickr   Instagram