Hur sorterar/förvarar ni erat Lego? Tips och inspiration!

Startat av Nextuz, 27 Januari 2009 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

eiffelben

Hjälp! Jag översvämmas av slopes! (eller takbitar eller vad du kallar dem)
Nä men allvarligt så har jag problem med att jag har massor av slopes av vissa typer/färger och bara enstaka av andra. Det kan vara 100:1 och att få ett enhetligt sätt att sortera dem är skitsvårt.
Hur gör ni andra? Behöver lite inspiration. :P
Många blandar ihop LEGO med leksaker. En del ger det till och med till sina barn...

Tommy_la

Varför ska du ha dom enhetligt sorterade? Mina takbitar har fått flytta in i ett Biltemasortimentskåp (det vänstraste på bilden). Detta gäller dock inte mina röda 45 och 25-graders, eller mina mörkgrå 45-graders. Dom har varsin legohink att bo i.

Min bricklinkbutik "Tommy's Store":
http://www.bricklink.com/store.asp?p=tommy_la

Skafte

Till mina slopes har jag tre 15-liters hammarplastlådor fulla med ziplockpåsar i olika storlekar. En påse för varje sort, färgerna blandade. En har alla 45-gradiga slopes, en har de med större vinkel och den tredje de med mindre.

eiffelben

Citat från: Tommy_la skrivet 15 December 2011 kl. 20:50
Varför ska du ha dom enhetligt sorterade?
Bra fråga, jag har blandade system för allt annat.  :o
Problemet med det är att jag har lätt att glömma bort de bitar jag har lite av. Antingen för att jag inte ser dem eller för att de ligger sorterade på ett annat sätt. Jag kör själv sortimentskåp från CO. Billiga och passar perfekt på mina hyllor. Jag ska nog skaffa ett par till och göra som du.  ;D
Ibland får jag lite panik bara. Har precis sorterat in dryga 2000 bitar och då händer det saker med sorteringen...
Många blandar ihop LEGO med leksaker. En del ger det till och med till sina barn...

AndersI

Citat från: eiffelben skrivet 15 December 2011 kl. 18:55... jag har massor av slopes av vissa typer/färger och bara enstaka av andra. Det kan vara 100:1 och att få ett enhetligt sätt att sortera dem är skitsvårt.

Jag sorterar de flesta bitarna på följande sätt:

Först och främst på bittyp och färg. De bitar/färger jag har mest av har egna lådor per bit och färg.  Andra färger sorteras tillsammans (fortfarande sorterat på bittyp). De sällsyntaste bitarna hamnar i en enda låda (per 'kategori' - runda, krökta, utskott, studs på sidan etc. etc. i ett allt snårigare kategoriseringssystem).

När samsorterade färger inte längre ryms i en låda delar jag upp i en gråskalelåda och en med färgerna. När någon av dessa lådor blir full bryter jag ut en eller flera färger så att högen delas ungefär i två halvor, osv.

När en enda bit/färg-kombination inte längre ryms i en låda hamnar överskottet i den osorterade överskottslådan - hade jag tänkt, jag är inte där än :)

Givetvis finns det avsteg från den här sorteringen - av mer sällsynta färger ligger alla av färgen tillsammans, oavsett bittyp (med vissa undantag, hepp!)

Osv.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Magnus den store

Jag sitter precis och ser över mitt system. Hittills har jag sorterat efter typ och undersorterat efter färg. Huvudförvaringen är begagnade godisburkar (som jag fått från godisbutiken runt hörnet) och zip-påsar när det rör sig mindre bitar. Bricks har jag alltid byggt i staplar (10 rader hög). Att jag bygger staplar har fått en udda bieffekt. När jag sitter med en halv stapel måste jag ganska omgående köpa de bitar som saknas för en hel stapel.  :P

Med tiden har jag frångått min sortering. Av någon anledning har alla gråa bitar hamnat för sig. Samma sak är det med brunt och grönt. Antagligen för att jag bara använder ett fåtal färger vid varje bygge.

Av den anledningen pågår en omstrukturering och hela bostaden har små Lego-högar utspridda lite varstans. Inte blev det bättre av att jag köpte fem stycken Blacksmith Attack häromdagen.

Hur som helst, nu har jag införskaffat mig några sortimentskåp från Clas O. Samma modell som Etzel. De ska först och främst användas för små bitar och förhoppningsvis alla gråa bitar. Sen lär jag ha kvar godislådorna för bulkförvaring av övriga bricks och stora plates. Har även en tanke att delvis sortera efter användningsområde där exempelvis landskapsbitar som vatten, berg, gräs och övriga växter är för sig. Ballast-/utfyllnads-/stombitar förvaras osorterat.

Minifigurdelar ligger i 18 mindre sorteringsaskar från Clas O (totalt 130 fack av två storlekar). Där behöver jag ett bättre alternativ eftersom den delen av samlingen växer snabbare. Behöver fler men mindre fack. Sortimentskåp tycker jag har för stora fack. Monterade minifigurer står uppställda i förvaringslådan Bigso (Filip?) från Clas O. I varje låda är lagom stor för 32x42 studs och jag förvarar som mest 112 minifigurer per låda.

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

shutter

Det fanns en tid då jag hade porslinsfigurer i bokhyllan och skruvar i sortimentlådorna...

Tack gode gud för att den tiden är över :D

Tobbe Arnesson

Undrar hur den här typen av förvaring skulle funka på t.ex Technic pins, bushings och liknande runda smådelar? Det finns varianter som ser snällare ut, den här är lite av en kross.

En vägg vore fint:

Blogg: Robotkampen

andreas E

Är nog lite stor risk att pins hamnar i kläm och fastnar.
Men väntar med spänning på dina experiment med detta förvaringssystem ;). Finns säkert snart att köpa på en outlet auktion typ Kvarndammen. Eller varför inte gå in i butiken och be att få låna de tre tomma som finns där!
Lycka till :)

marpe

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 05 Februari 2012 kl. 09:14
Undrar hur den här typen av förvaring skulle funka på t.ex Technic pins, bushings och liknande runda smådelar? Det finns varianter som ser snällare ut, den här är lite av en kross.
Du har rätt, en snällare variant skulle kunna vara intressant. Utgående från din grundidé ovan skulle man kunna göra så här.

1. Tag en stor stavlimmad träskiva.
2. Skruva fast påsklämmor med jämna avstånd på skivan.
3. Häng upp plastpåsar i varje klämma.
4. Sortera in LEGO i plastpåsarna.

Fördelar: Överskådligt, skalbart, budget och genomförbart.

Sorteringen kan göras mer partnervänlig om man hänger ett tygstycke på skena framför sorteringen.
Själv har jag i andra sammanhang goda erfarenheter av stavlimmade träskivor från Byggmax och Biltema samt lämpliga skivor från IKEAs fyndhörna.

Tobbe Arnesson

Låter lite meckigt tycker jag, kommer kräva tre händer när man ska hänga tillbaka påsen med en näve full i klossar.

Har funderat lite på godisvägg där man fyller på klara lådor i överkant och det finns en liten öppning i underkant där man plockar. Ska skissa på om man kan bygga sådana själv på något överkomligt enkelt vis, tror de är rätt dyra att köpa.

Illuwatar

Citat från: GeekJoan skrivet 12 Februari 2012 kl. 22:51
Sorteringsboxar.

En gammal bekant dök upp här... :)  Välkommen!

(Så sorterar jag mitt Technics också för den delen)
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Tobbe Arnesson