Hur sorterar/förvarar ni erat Lego? Tips och inspiration!

Startat av Nextuz, 27 Januari 2009 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Larry Lars

Har ett ganska kluvet förhållande till sortering. Tycker ofta att själva byggandet kommer igång bra när jag har en stor blandning färger och former att rota i. sedan när jag väl vet vad jag vill göra övergår behovet till att snabbt kunna plocka fram rätt bitar i valfria färger.

När jag väl sorterar blir det oftast efter färg. Ibland separerar jag stort och smått och särskilda typer av bitar kan få egna avdelningar i samlingen.

En underlig sorterings-variant är att halvfärdiga projekt får en låda eller bricka med bitar i de färger och typer jag arbetat för tillfället. Dessa olika högar har jag sedan mentala bilder av som gör att jag ganska snabbt kan riva fram det jag letar efter.

Att endast sortera efter färg fungerar också oväntat bra på det sättet att jag ju vet vilka bitar som tillverkats i vilka färger och på det sättet snabbt hittar utan att ha en låda för varje typ av bit.

Något som jag tycker är överskattat är den populära fantasin att ha drivor med identiska plastlådor med ordentliga stängbara lock. De askar jag har från Biltema och liknande är onödigt krångliga satt ta sig in i, ofta bara för att upptäcka att man tagit fel låda.

Jag tycker det skall vara lätt att omge sig med halvöppna lådor i olika stökiga kombinationer. Jag vill kunna se bitarna vid byggande. Jag upplever att allt för rigid sortering lätt hämmar min kreativitet.

Den stora nackdelen med oredan är ju dock att jag ganska ofta springer och köper bitar jag antagligen redan har undanstuvade någonstans. Sedan blir jag gärna lat och plockar småbitar från det jag redan byggt. Bästa sättet är ju då att ersätta med grälla färger eller transparanta bitar. Ser lite roligt ut när alla sci-fi-skapelser i mörk bley har gula prickar efter att jag varit desperat efter "cheese slopes". ;)

Använder några olika typer av glass- och godislådor att ha bitar i nu. En ny favorit är en god och billig potatissallad som sedan blir en riktigt bra stapelbar legolåda. ;)

Sedan hittade jag en öppen och genomskinlig plastlåda med fem fack på IKEA. Det är en lös insats till deras trådbacksystem och kostar bara 15:- /st. Har du djupa bokhyllor med täta hyllplan ger det smidig förvaring utan trassel med en massa lock.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Larry Lars

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 21 Mars 2011 kl. 14:24
Denna antar jag: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50043573

Ja, den är det. Det låga priset gör den intressant trots att jag egentligen gått över till att köpa mat och godis som ligger i bra Lego-burkar.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Jesperallen

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 21 Mars 2011 kl. 14:24
Denna antar jag: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50043573

Denna använder jag mig flitigt av, perfekt med lite större sorteringsfack. Bra också att de är stapelbara då man kan ha lite i botten på varje och de ändå inte tar stor plats. Använder dem flitigast vid finsortering vid större inköp av blandat Lego. Har även de bitar jag ofta behöver sortera förvarade så här så man slipper öppna lock och påsar.

IKEA har också en annan variant med lock och flyttbara väggar, lämpar sig bäst för lite större bitar som bricks och plates. Bra när man kan ändra storleken på facken då samlingen växer.

Annars använder jag mig av ZIP-påsar som jag lägger i IKEA:s SAMLA lådor. En del sorterat efter typ av bit, ibland en viss färg i en låda och där sorterat efter typ av bit.

För mindre bitar använder jag en sorteringslåda från Clas-Ohlson. Svart med flyttbara orangefärgare småfack i. Perfekt när man kan flytta facken mellan lådorna och ha tex. alla småfack  i en låda och större fack i en annan.
Då det ofta blir trångt på bordet när jag byggar är det också gött att kunna plocka ut de småfack innehållande endast de bitar man för tillfället behöver .

Jankas

Jag sorterar efter sort och färg i förvaringslådor i rack från jula. bara jag kommer på hur man lägger upp bilder så kan jag visa min 22 sortering :D(enligt listan ibörjan på tråden) Jag har tex röd o gul round brick 1x1 i ett fack sedan blå o vit i nästa fack/låda då jag har ganska mycket.Jag får köra med kopieringskartong till 2 x4 röd som snart är full 1 för vit 2x4 en för blå,orange o svart 2x4 osv. Gissar att jag ungefär har ca 300 kg att hålla sorterat vilket tar sin tid  ::)
Sköt om er .
Mvh Jankas

AndersI

Citat från: Jankas skrivet 09 April 2011 kl. 04:04...bara jag kommer på hur man lägger upp bilder...

På sidan där du skriver inläggen finns en liten svart triangel följt av texten "Fler alternativ..." (mellan textrutan och "Posta"-knappen). Om du klickar där vecklas lite mer möjligheter upp, bl.a. "Bifoga:".

Så nu vet du, och det är bara att sätta igång med bilder på dina byggen! Jag förmodar att järnvägen har vuxit sen jag såg den på LEGOträffen?
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Jankas

Hej
Här kommer förhoppnings vis lite mobilbilder av min sortering i min hörna.
Kvaliten är inte bra men visar illafall sorteingen som var temat.ska försöka ta bättre bilder med digikamera senare.Har till och med köpt en mini notebok för lego :). Så nu får vi se om någon ser vad bilderna föreställer.
Mvh Jankas

robban

Det har kallasats en hel del glass och kakor där ser jag..

Sötsaker föder ordning som det heter... ;D
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

Stigge72

Citat från: robban skrivet 12 April 2011 kl. 05:23

Jaså är det så det heter? ;)

Intressant att se dina lösningar.

Jankas

Jo en del glass för både fruga och mig har det blivit men kakorna stog hundarna för.Det var havreflarn som både labradoren och schäfern älskade.Ska göra det snyggare med burkar och kartonger senare när det börjar närma sig sorterat.
Ha det  :)
Jankas

robban

Citat från: stigge72 skrivet 12 April 2011 kl. 13:37

Jo själv använder jag tomma godis lådor och kakburkar och säkert finns det fler som gör det, så kontentan blir ju"sötsaker föder ordning"
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

Nextuz

Citat från: robban skrivet 12 April 2011 kl. 20:43
Citat från: stigge72 skrivet 12 April 2011 kl. 13:37

Jo själv använder jag tomma godis lådor och kakburkar och säkert finns det fler som gör det, så kontentan blir ju"sötsaker föder ordning"

Ja kör oxå godislådor från den lokale butiken...

Började sortera på bitsort... men upptäcker att jag knappt kan bygga då.. svårt o leta bitar i färger man vill ha... får nog bli färgsortering.. =)

eiffelben

Jag kör ett hybridsystem med bricks och slopes (utom cheese) sorterat på färg eftersom man ofta bygger "i en färg" och vill ha tillgång till "närliggande typer". (Jag inser dock att detta bara fungerar med en begränsad mängd.)
Alla andra bitar är sorterade på typ (eller kategori) och i vissa fall på både typ och färg.

Jag sätter ihop de bitar som går (tiles går tex inte) i grupper om färg och typ.
Pros:
* jag ser på ett ungefär hur många jag har av en färg
* jag kan enkelt plocka upp alla bitar av en typ och färg
Cons:
* tar lite större plats
* tar längre tid att sortera

Jag använder:
* sortimentlådor från Clas i sjön:
  + Stora (2st)
  + Mellan (3st)
  + små (ett gäng)
* fruktpåsar från ICA (i väntan på godislådor som Björn A (här på forumet) lovat fixa.)
* ziploc-påsar
* hammarplastbackar

Slänger med en bild på arbetsplatsen. De tomma hyllorna ska innehålla sortimentlådorna men jag är lyckligast när dom inte är där eftersom det betyder att jag sitter och bygger. På skrivbordet kan ses min typiska kreativa oordning som automatiskt infinner sig under processen. :)
Många blandar ihop LEGO med leksaker. En del ger det till och med till sina barn...

thompabompa

Ämnet har varit uppe i flera trådar, men här kommer det igen.
Jag tänkte sortera upp allt mitt Technic och komplettera det med mitt nya Mindstorms. Eftersom jag inte är så lyckligt lottad behöver jag ha en sortering/förvaring som relativt lätt kan ställas undan, alternativt tas med.
Jag tänker mig en (eller möjligen två) verktygslåda/or med många sorteringsmöjligheter. Jag har inte så mycket Technic att jag behöver något på hjul, utan snarare bärbar med handtag, men absolut modell större. Antar att fler funderat letat efter liknande. Vad har ni/hur har ni löst det?

Clas O kändes som en given möjlighet, men det gav inget.